درطول عمرم با گربه های متعددی زندگی کرده ام و جالب اینکه هر کدام از آنها شخصیت منحصر به فرد خود را دداشت. اما این خصوصیات چگونه است؟

لوکیندا بسیار شیرین بود، او ساعت ها روی پاهایم دراز می کشید و هرگز از نوازش شدن خسته نمی شد. درمقابل هاروی مغرور بود و کناره گیری می کرد.

او خیلی رک و صریح نشان می داد که از نوازش شدن بیزار است. سام یک سگ-گربه ی واقعی بود. هرگز از داشتن اسباب بازی های متعدد خسته نمی شد و بازی مورد علاقه اش آب بازی بود!

سیمون یک شکارچی ماهر بود. او به کمین پاهایی می نشست که در حال راه رفتن بودند، حتا یک تکان کوچک پتو را نادیده نمی گرفت، و به هیچ سوسک یا مگسی که در خانه می دید رحم نمی کرد.

ساعت های زیادی دور آپارتمان در حال دویدن بود. تا زمانی که او را داشتم هرگز دیگر در خانه مگس یا سوسکی نمی دیدم.

کیتی اجتماعی ترین گربه من بود. او زمانی که مهمان می آمد به پیشواز می رفت و سپس در نقطه ای دور تر از مهمان می نشست و اورا تماشا می کرد.

گربه ای که درحال حاضر دارم کارمن است. کارمن گربه ی بسیار ترسویی ست. هنگامی که کسی از شرکت با من تماس می گیرد، کارمن پنهان می شود،

درزمان غذا خوردن بسیار شلوغ بازی می کند و پرسرو صداست، تا چند دقیقه بعد از خوردن غذایش اجازه نمی دهد اورا نوازش کنم. در عوض با سگ ها خیلی خوب است و هرشب کنار پیرترین سگم می خوابد.

آیا تا کنون فکر کرده اید که از روی چه حسابی این همه تنوع شخصیتی در گربه ها وجود دارد؟

نقش ژنتیکی

تاثیر نقش زنتیک بر حیوان سوال جالبی ست. بسیاری از گزارش های رسیده حاکی از تفاوت شخصیتی میان نژاد های مختلف است.

به عنوان مثال معروف است که گربه های سیامی نژاد پرسر و صدایی هستند و عاشق بیرون رفتن از خانه با غریبه ها.

گربه های آبی روسی بسیار آرام و نجیب توصیف شده اند و گربه های پرشین را گربه های تنبل و بی حالی کم حرفی می دانند.

کارشناسان و پرورش دهندگان گربه این خصوصیات را تایید کرده اند، هرچند گفته می شود که درون خود هر کدام ازین نژاد ها نیز تفاوت های شخصیتی بسیار است.

شواهد علمی ای نیز مبنی براین وجود دارد که تفاوت فردی در گربه ها می تواند مربوط به تفاوت آرایش ژنتیکی میان آنها باشد.

محققان بریتانیایی عنوان کرده اند که بچه گربه هایی که مهمان نوازتر و اجتماعی ترند، خصوصیات ژنتیکی پدر خود را بیشتر به ارث برده اند.

و بچه گربه هایی که پدر اجتماعی ای داشتند، خوش مشرب تر از آنها بودند که پدرانی آرام و ساکت داشته اند.

در این ازمایشات محققان خود را مطمعن ساختند که بچه گربه های زیر نظر گرفته شده، هرگز پدر خود را ملاقات نمی کنند، پس می توان به تاثیر فاکتورهای ژنتکی مطمعن بود.

معاشرت با مادر تاثیر کمی درجامعه پذیری بچه گربه ها دارد. ژن ها کد ویژه ای برای تاثیر بر خصوصیات رفتاری ندارند و این تاثیرات ژنی غیر مستقیم می باشد.

به عنوان مثال پدر می تواند سرعت، رنگ و میزان رشد خود را به فرزندش ارث دهد ونیز پدر در اثر تماس با طبیعت، معاشرت با مردم را نیز به ارث می گذارد.

زمانی که درباره ی اجداد گربه و شجره ی او بی اطلاع هستیم، اتفاق جالبی نیست، تنها کاری که باید کرد این است که مطمعن شویم او پدر مهربانی داشته است.

یکی دیگر از نمونه های پژوهش های ژنتیکی، تاثیر غیرمستقیم ناشنوایی ژنتیکی در رفتار گربه هاست. گربه های سفید رنگ و چشم آبی اغلب به خاطر ژن های به ارث برده از یک گوش یا هر دو گوش ناشنوا می باشند.

ناشنوایی اثری مشخص بر رفتار می گذارد. طبق گزارش های رسیده از صاحبان گربه ها، این دسته اغلب هوش کمتری دارند، و تعدادی از آنها هم بسیار ترسو هستند.

همه چیزی در مورد فردیت گربه ها

آیا تجربه های شخصی بر فردیت گربه تاثیر دارد؟

تحقیقات وآزمایش های متعدد نشان داده اند که تجربه بر روند شکل گیری ویژگی های شخصی تاثیر گذار است. اولین برخورد ها با اجتماع تاثیری طولانی بر شخصیت گربه دارد.

بچه گربه هایی که تا هفت ماه اول زندگی دور از مردم و گربه های دیگر بزرگ شده اند، هنگام ورود به محیطی جدید و تماس با اجتماع، ترس اغراق آمیزی را ازخود به نمایش می گذارند.

و بچه گربه هایی که در ۴۵ روز اول زندگی در تماس با دیگران بوده اند، در برخورد با اشیائ و یا مردم کنجکاوتر بوده و بدون ترس به آن ها نزدیک می شوند.

تصور غالب این است که بچه گربه ها خوش مشرب ترند،این تماس طولانی مدت و بودن در اجتماع انسان ها ست که آنها را خوش مشرب می کند.

اوج تاثیر پذیری بچه گربه ها از اجتماع بین سنین ۴- تا ۱۲ هفتگی ست.

دوران اولیه ی تغذیه نیز عامل مهمی در تعیین شخصیت گربه می باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که سوئ تغذیه ی مادر براخلاق بچه گربه ها تاثیر گذار است.

بچه گربه هایی که مادرشان از تغذیه ی کافی برخوردار نیست، دیر رشد تر بوده و دچار کمبود های غذایی اند. آنها معمولن هنگام بازی مستعد آسیب دیدگی هستند.

در عین حال این بچه گربه ها هنگام جدایی از مادرشان، نسبت به بچه گربه های نرمال کمتر دچار اضطراب می شوند.

برخی از بچه گربه هایی که از طرف مادر دچار سوئ تغذیه شده اند، در تماس با گربه های دیگر و یا انسان ها، به طور اغراق آمیزی ترسو هستند یا میل به مبارزه دارند.

بسیاری ازین اختلالات می تواند مربوط به دوران بلوغ باشد. با این وجود این یک واقعیت انکار ناپذیر است که بچه گربه ها می توانند خصوصیات ویزه ای را از شیر مادر دریافت کنند.

گربه های مرموز

هزارسال است که انسان ها با گربه ها زندگی می کنند و بی شک خیلی ها دوست دارند این معمای شخصیتی گربه ها را حل کنند.

امروزه پژوهش های علمی علت بسیاری از رفتارهای گربه را کشف کرده است، با این حال هنوز بسیاری از این دلایل ناشناخته مانده اند

و هنوز به طور کامل مشخص نیست که چرا بین گربه ها این همه تفاوت های شگفت انگیز شخصیتی وجود دارد.

زندگی باگربه ها دوست داشتنی است، گاهی آن ها خنثی هستند و گاهی بسیار جذاب.، اما هرگز کسل کننده نیستند!