توضیحات

بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص (جوندگان، سایر پستانداران کوچک، خزندگان، ماهی‌های آکواریومی، گونه‌های حیات وحش و …) در کلینک دامپزشکان سبز، بخشی جامع، پیشرو و با امکانات تخصصی در ارتباط با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به پرندگان و حیوانات خانگی خاص است. این بخش با بهره‌گیری از حضور متخصصینی زُبده و مجرب قادر به ارائه تمامی خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت این گروه از حیوانات خانگی است. رویکرد ما در رابطه با ارائه خدمات تخصصی دامپزشکی امکان برطرف‌سازی اختلالات بهداشتی و مدیریتی مرتبط با حیوانات خانگی خاص شما را با کمک متخصصین مجرب فراهم ساخته است. با وجود برقراری کشیک‌های بالینی منظم و روزانه با حضور متخصصین بیماری‌های پرندگان و حیوانات خانگی خاص در محل بیمارستان، می‌توانید از دریافت همیشگی خدمات دامپزشکی مورد نیاز حیوانات خانگی خود اطمینان داشته باشید. تمامی افراد شاغل در این بخش از بیمارستان در ارتباط با نگهداری، بهداشت و سلامت پرندگان و حیوانات خانگی خاص افرادی آموزش دیده هستند و در هر زمان امکان مشاوره با پرسنل آگاه بخش فراهم خواهد بود. فهرستی از مهمترین خدمات قابل ارائه در این بخش به شرح زیر است:

* معاینه پرندگان و حیوانات خانگی خاص جدید (تازه خریداری شده) و انجام چِک‌آپ منظم به‌منظور ارزیابی سلامت آنها

به‌منظور اطمینان از سلامت و فقدان عوامل بیماری‌زای قابل انتقال به انسان در پرندگان و حیوانات خانگی خاص تازه خریداری شده شما،  انجام معاینه بالینی اولیه به‌وسیله متخصصین دامپزشکی الزامی است. در این شرایط امکان دستیابی شما به اطلاعات مورد نیاز به‌منظور نگهداری مناسب حیوان خانگی خود و حفظ سلامت آن فراهم خواهد شد. در طول اولین معاینه بالینی، پرسنل متخصص بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص دانستنی‌های مربوط به نگهداری، تغذیه و خصوصیات رفتاری حیوان خانگی شما را در اختیار قرار خواهند داد. در این جلسه امکان انجام معاینه کامل بالینی، واکسیناسیون، آزمایش خون و مدفوع یا انجام سایر آزمون‌های پاراکلینیکی به‌منظور ارزیابی وضع سلامتی حیوان مقدور خواهد بود.

متخصصین بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص، اختلالات بهداشتی و مدیریتی مربوط به حیوان خانگی شما را قبل از بروز تظاهرات بالینی رَدیابی و شناسایی خواهند کرد این امر از مسیر پایش و معاینات بالینی منظم امکان‌پذیر می‌شود. با افزایش سن حیوان امکان بروز بیماری‌هایی با ماهیت مزمن (با دوام) و مرموز (با شناسایی پیچیده) افزایش خواهد یافت؛ در این شرایط امکان حضور بیماری برای ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل از جلب توجه صاحب پرنده وجود خواهد داشت. بنابراین، اهمیت برجسته پایش‌های بالینی منظم به‌وضوح قابل درک است و این نیاز به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

* واکسیناسیون

ویروس بیماری نیوکاسل (NDV) از تهدیدآمیزترین عوامل بیماریزا در ارتباط با سلامت گونه‌های مختلف پرندگان است. بیش از 200 گونه از پرندگان از جمله کبوترسانان، ماکیان‌سانان، گنجشک سانان و طوطی‌سانان به‌شدت تحت تأثیر بیماری نیوکاسل قرار می‌گیرند و به‌دنبال ابتلا جراحات و تلفات قابل توجهی را متحمل خواهند شد. حساسیت برخی از گونه‌های پرندگان از قبیل گنجشک‌سانان و طوطی‌سانان در برابر بیماری نیوکاسل تا حدی است که حتی واکسن‌های زنده و کم‌حدت ماکیان نیز قادر به ایجاد عوارض و تلفات برجسته در این گروه از پرندگان هستند. با توجه به حساسیت قابل توجه اکثر گونه‌های پرندگان خانگی، واکسیناسیون منظم گونه‌های حساس به‌طور منظم در بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص بیمارستان صورت می‌گیرد.

واکسیناسیون پرندگان خانگی در برابر بیماری‌های متعدد دیگری از قبیل آبله پرندگان (به‌ویژه در قناری)، عفونت هرپس ویروسی طوطی‌سانان (بیماری پاچکو) و عفونت‌های پولیوماویروسی پرندگان نیز الزامی است. بااین‌وجود، به‌دلیل عدم ورود اشکال تجاری این واکسن‌ها به بازار ایران در حال حاضر امکان واکسیناسیون پرندگان خانگی بر علیه بیماری‌های مذکور مقدور نیست.

در ارتباط با پستانداران کوچک خانگی از جمله خرگوش انجام واکسیناسیون علیه بیماری هاری در صورت نیاز و تشخیص متخصصین بخش صورت می‌پذیرد.

* تعیین برنامه‌های تغذیه‌ای

به‌منظور حفظ سلامت پرنده و سایر حیوانات خانگی خاص شما، طیف وسیعی از برنامه‌های تغذیه‌ای با توجه به گونه و شرایط سنی و فیزیولوژیک آنها به‌وسیله متخصصین بخش ارائه خواهد شد.

* اصلاح ناخن، منقار و پرهای بال

با توجه به عدم امکان سایش طبیعی منقار و ناخن‌های پرنده در شرایط اسارت و به‌منظور ممانعت از بروز جراحات بافتی در پرنده و افراد در تماس با ناخن‌ها و منقار تیز و برنده، انجام اصلاح دوره‌ای ناخن و منقار در پرندگان اسیر الزامی است. به‌علاوه، رشد بیش از حد منقار به اختلال در فرایند دریافت خوراک توسط پرنده نیز منجر خواهد شد. با توجه به توسعه گسترده عروق خونی در بافت ناخن، پرهای در حال رشد و منقار پرنده و احتمال بروز عوارض نامطلوب به‌دنبال اصلاح نامناسب این اعضأ، این اقدام بایستی به‌وسیله افراد متخصص و در شرایط خاص انجام شود. به‌دلیل امکان آسیب به رابطه عاطفی پرنده و صاحب آن، اصلاح پر و ناخن توسط صاحب پرنده به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد. علاوه بر پرندگان، امکان اصلاح ناخن در سایر گونه‌های حیوانات خانگی خاص از قبیل انواع خزندگان و پستانداران کوچک نیز در بخش وجود دارد.

* انجام ارزیابی جامع بالینی در موارد بروز بیماری

با توجه به شرایط بالینی پرنده و حیوان خانگی خاص شما و بسته به نیاز، امکان انجام اقدامات بالینی زیر در بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص مقدور خواهد بود:

معاینه بالینی کامل شامل تعیین وضعیت بدنی (BCS)، توزین، معاینه پوست و پوشش خارجی، معاینه چشم‌ها و گوش‌ها، معابنه محوطه دهانی و …؛

بررسی سایتولوژیک مدفوع و سایر ترشحات مرضی؛

انجام بررسی‌های هماتولوژیک و بیوشیمیایی خون؛

انجام بیوپسی و بررسی‌های کامل هیستوپاتولوژیک؛

ارزیابی میکروبیولوژیک و قارچ‌شناسی مدفوع، جراحات و سایر ترشحات مرضی؛

رادیوگرافی و سونوگرافی تشخیصی؛

می‌توان از تصویربرداری تشخیصی به‌عنوان یک راهکار ارزشمند تشخیصی برای مشاهده وضعیت ارگان‌های درونی پرنده بیمار بهره برد. طیف وسیعی از اختلالات بالینی از قبیل شکستگی و دررفتگی استخوان‌ها، بلع اجسام خارجی، مسمومیت با فلزات سنگین، بزرگ‌شدگی، انقباض و آسیب اُرگان‌های داخلی و … از مسیر کاربرد مناسب تصویربرداری تشخیصی به‌راحتی قابل شناسایی هستند.

تزریقات و سرم‌تراپی.

* کالبدگشایی

ازآنجایی‌که پیشگیری منطقی‌ترین رویکرد به‌منظور مقابله با بیماری‌هاست، در صورت کالبدگشایی حیوانات خانگی تلف شده در خانه یا مجموعة خود و تعیین دقیق علت مرگ از طریق کاربرد آزمون‌های پاراکلینیکی از قبیل سایتولوژی و هیستوپاتولوژی، شما قادر خواهید بود به بهترین شکل از ابتلای سایر پرندگان یا حیوانات خانگی خود به بیماری ممانعت کنید. به‌منظور انجام کالبدگشایی قبل از انتقال لاشه پرنده به بیمارستان نگهداری آن در سردترین دمای ممکن (بدون رُخداد یخ‌زدگی) الزامی است.

* ارائه مشاوره به منظور رفع اختلالات رفتاری

حتی با وجود سلامت جسمی، امکان بروز اختلالات رفتاری در پرندگان خانگی به‌ویژه در طوطی‌سانان بسیار متداول است. متخصصین بخش پرندگان و حیوانات خانگی خاص به‌دنبال ارزیابی و تعیین اختلالات رفتاری قادر به ارائه راهکارهای اصلاحی در رابطه با طیف وسیعی از اختلالات رفتاری پرنده خانگی شما خواهند بود. اختلالات رفتاری در صورت پیشرفت و عدم معالجه به‌موقع در اکثر موارد بسیار پیچیده شده و اصلاح کامل آن به دوره‌های درمانی طولانی مدت نیازمند می‌باشند.

* جراحی‌های ارتوپدی و بافت نرم

در بسیاری از موارد به‌منظور اصلاح وضع بالینی پرنده و سایر حیوانات خانگی خاص و ممانعت از بروز اختلالات بیشتر، انجام تداخلات جراحی الزامی است. متخصصین بخش جراحی بیمارستان به‌شکل ویژه در رابطه با اَعمال جراحی پرندگان و حیوانات خانگی خاص آموزش دیده هستند و از تجارب برجسته‌ای در ارتباط با جراحی گونه‌های مختلف برخوردار می‌باشند.

تعیین وقت آنلاین برای بخش پرندگان و حیوانات خاص

به راحتی در بخش پرندگان و حیوانات خاص وقت رزرو کنید و با مراجعه در زمان مقرر به درمانگاه دامپزشکان سبز زمان انتظار خود را به حداقل برسانید.

رزرو وقت آنلاین