نگاه کلی به نژاد سیامی

اندازه: گربه سیامی نر حدود 4 تا 5 کیلوگرم وزن داشته و سیامی ماده سبک‌تر و کمتر از 4 کیلوگرم است. ارتفاع گربه نر حدود 30 تا 38 سانتیمتر و ماده‌ها نیز تقریبا ارتفاع مشابهی دارند.

پوشش و رنگ: پوشش گربه‌های سیامی کوتاه و رنگ آن‌ها بر طبق استانداردهای CFA شکلاتی، آبی و یاسی است.

طول عمر: نژاد سیامی به طور معمول 8 تا 12 سال عمر می‌کنند.

تاریخچه

 گربه های سیامی برای کشور تایلند هستند که در گذشته سیام نام داشت. در سال 1880 پادشاه سیام دو جفت از این گربه ها را به کنسولگری انگلستان در بانکوک داد و او نیز گربه ها را همراه خود به انگلستان برد. گربه های سیامی به سرعت در آن جا محبوبیت پیدا کردند.

نحوه مراقبت و نگهداری از گربه سیامی

گربه سیامی پوشش و موهای کوتاهی دارند که نیازمند مراقبت در حد متوسط و استاندارد می‌باشد. سعی کنید هر هفته موهای گربه را شانه بزنید. علت وجود الگوها و نقاط تیره روی بدن آن‌ها ژن های مغلوب است که در نتیجه، رنگدانه‌های ملاتونین تیره در نواحی سرد پوست گربه بوجود می‌آید.

پنجه های گربه نیز باید به طور منظم هر 10 تا 14 روز یکبار تمیز و پیرایش شوند. برای در امان ماندن وسایل چوبی منزل، برای گربه اسکرچر (Scratcher) تهیه کنید. شما باید به بهداشت دندان های گربه نیز توجه داشته باشید و او را از سنین پایین با مسواک آشنا کنید. همچنین به طور منظم برای تمیز کردن دندان‌های گربه از دامپزشک وقت بگیرید.

مشکلات سلامتی متداول

انحراف و کاجی چشم از ده‌ها سال پیش در بین این گربه سیامی رایج بوده است. همان ژنی که موجب بروز نقاط و الگوهای تیره در وی می‌شود مسبب تاری دید در این گربه نیز می‌باشد. البته شدت این مشکل در سال‌های اخیر کمتر شده است اما با این حال باید توجه داشت که این نژاد نسبت به نژادهای دیگر دید کمتری داشته واگر شب در محیط خارج از خانه باشند، احتمال تصادف بالاتری دارند.

رژیم غذایی گربه سیامی

غذای خشک مخصوص گربه، موجب سلامتی دندان ها و لثه های حیوان می‌شود. در حالیکه غذاهای تَر باعث می‌شوند که گربه شما آب کمتری بنوشد. آبی که در اختیار گربه قرار می‌دهید باید خنک و تمیز باشد تا گربه از خوردن آن اجتناب نکند.

منبع: petha.ir