ماده موثره: Fipronil 10%
مکانیسم اثر:
فرونتلاین (فیپرونیل) از خانواده Phenylpyrazole بوده که جذب سیستمیک ندارد و با مهار گیرنده‌های GABA از ورود یون کلر به سلول ممانعت بعمل آورده و در اثر تحریک شدید باعث مرگ انگل خارجی می‌شود.

 
این دارو فعالانه علیه کک (Ctenocephalides spp.)، کنه (Rhipiocephalus spp.) ، (Dermacentor spp, Ixodes spp.) و شپش‌های خونخوار در سگ بکار می‌رود.

 
میزان و طریقه مصرف:
فرونتلاین از طریق استعمال پوستی تجویز می‌گردد، بدین صورت که هر پیپت سایز کوچک آن (small, 0.67 ml) برای سگهای به وزن 10- 2 کیلوگرم و هر پیپت سایز متوسط آن (medium,1.34 ml) برای سگهای به وزن 20 – 10 کیلوگرم بکار می‌رود.

 
یک عدد پیپت حاوی فرونتلاین را از پوشش محافظ جدا نموده و سر پیپت را از ناحیه خط تعیین شده جدا نمایید، موهای ناحیه پشت گردن سگ را کنار زده و سر پیپت را روی پوست قرار دهید و با فشار دادن مخزن حاوی دارو روی پوست در یک یا دو نقطه بریزید، دقت نمایید ناحیه موردنظر قبل از مصرف دارو خشک باشد.
موارد مصرف:
فرونتلاین از آلودگی سگ به کک تا 2 ماه بعد از درمان و از آلودگی به کنه تا یکماه بعد از درمان جلوگیری می‌کند. بعد از استعمال دارو، کک‌های تازه وارد تا 24 ساعت بعد از ورود به بدن سگ کشته می‌شوند.
بعد از استعمال دارو، طی 24 ساعت در سطح بدن سگ پخش می‌شود و تا 2 ماه روی پوست بدن سگ باقی می‌ماند. این دارو جذب سیستمیک ندارد.

 
موارد عدم مصرف:
در توله سگ‌های زیر 8 هفته یا زیر 2 کیلوگرم و نیز در حیوانات بیمار و یا ضعیف مصرف نشود. میزان ماده موثره و غلظت این محصول برای استفاده در سگ تنظیم شده و مصرف آن در گربه توصیه نمی‌گردد.

 
موارد احتیاط:
– دارو را در محلی از پشت گردن سگ بمالید که نتواند آن ناحیه را بلیسد. در صورت لیسیدن محل تجویز دارو، ممکن است بصورت کوتاه مدت hypersalivation (افزایش ترشح بزاق) دیده شود.
– قبل از مصرف دارو، از وزن سگ خود مطلع باشید.
– از تماس دارو با چشم سگ اجتناب نمایید.
– دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
– هنگام استفاده از دارو، از تماس آن با انگشتان دست خودداری نمائید. در صورت آلوده شدن با دارو، با آب و صابون بخوبی دستان خود را بشوئید.
– در صورت تماس دارو با مخاطات یا چشم ممکن است باعث آزردگی شود، احتیاط لازم هنگام استفاده از این دارو ضروریست.
– بعد از استعمال دارو در سگ، از بازی با سگ تا خشک شدن دارو بر روی پوست بدن خودداری نمایید.
– زمان مصرف دارو در هنگام غروب توصیه می‌گردد تا سگ از زمان استراحت بیشتری برخوردار باشد، ضمناً بعد از مصرف دارو تا 24 ساعت، سگ در نزدیکی صاحب خود و یا بچه‌ها نخوابد.
– پیپت خالی دارو را پس از مصرف در مجاورت آب روان و استخر قرار ندهید و به سگ نیز اجازه ورود به آب را تا 48 ساعت بعد از مصرف دارو ندهید.
– در محل خشک و خنک و در دمای زیر    30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
– پس از درمان به مدت 48 ساعت از شستشوی حیوان خودداری گردد، از شستن سگ بیشتر از یکبار در هفته اجتناب گردد.

 
– فرونتلاین منع مصرف با سایر داروها را ندارد.

 
– برای کنترل کک، مصرف دارو هر 2 ماه یکبار و برای کنترل کنه هر ماه توصیه می‌گردد.
– مصرف این دارو هنگام آبستنی و شیردهی بلامانع است.