بريارد سگ گله بزرگ جثه و عضلاني داراي موهاي موجدار و پوشش مضاعف مي باشد. معمولاً در رنگهاي مشكي ، خاكستري و قهوه اي يافت مي شود. طول موها در اين نژاد حدوداً 16 سانتيمتر مي باشد كه ظاهري زيبا و پشمالو ، همراه ريش و سيبيل بلند به حيوان مي بخشد. گوشها فرم گرد دارد كه مي توان آنرا جراحي كرد و يا به حالت طبيعي آويزان باشد. دم پر پشت آن در انتها حالت قلاب دارد. در هنگام راه رفتن مي خرامد و آنقدر سبك قدم بر مي دارد كه گويي بر روي زمين راه نمي رود.
 آشنایی با نژاد سگ بریارد Briard

خلق و خو

اصولاً براي كار درمزرعه پروش يافته و به نظر مي رسد كه زندگي مي كند تا چوپان هر موجودي باشد! داراي قدرت شنوايي بسيار خوبي است. اصولاً مهربان اما داراي غريزه دفاعي قوي. بريارد سگ نگهبان هشيار و فوق العاده اي است. حساس ، بازيگوش ، مطيع و فرمانبردار ، اما با طرز فكر مخصوص به خود. قرنها كار و زندگي در كنار انسانها او را به موجودي آرام و دلنشين تبديل كرده است. شجاع ، با وفا و نترس. اين نژاد حافظه طولاني مدت خوبي دارد. به خوبي آموزش مي بيند اما به يك مربي با تجربه نياز دارد و براي همه كس توصيه نمي شود. بسيار لجباز است و مي تواند به موجودي بسيار ترسو ، خشمگين و يا هر دو تبديل شود اگر به خوبي آموزش نبيند. به تفريح و ورزش زيادي نياز دارد تا احساس شادي و خوشبختي كند. اگر از تولگي با كودكان آشنا شود با آنها بسيار مهربان خواهد بود. سگي نيست كه بتوان او را تمام روز تنها گذاشت و ناديده گرفت چرا كه عاشق خانواده اش است و بايد اغلب اوقات خود را با آنها سپري كند.
 آشنایی با نژاد سگ بریارد Briard

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده ها: 35 ك.گ

ارتفاع در نرها: 68-62 س.م و در ماده ها 64-56 س.م

مشکلات سلامتی

بيماري خاصي ندارد اما گاهي اوقات برخي دچار آب مرواريد ،‌مشكلات كفل ؤ نفخ و گرفتگي و پيچش روده مي شود كه اگر به سرعت درمان نشود مي تواند كشنده باشد

شرایط نگهداری

براي نگداري در آپارتمان مناسب است به شرط آنكه در طول روز به اندازه كافي فعاليت بدني داشته باشد. در داخل خانه پر جنب و جوش است و يك حياط متوسط كفايت مي كند. جهت پروش در پرورشگاهها مناسب نمي بادشد چراكه علاقه زيادي به زندگي در بين اعضاي خانواده دارد.

طول عمر

بين 12-10 سال.

آراستن

جنس موي بريارد شبيه به بز است. از آنرو كثيفي و آب در آن تقريباً نفوذ ناپذير است. ريزش موي كمي دارد و آراستن آن ساده مي باشد. اگر 2 ساعت در هفته را به آراستن موهاي بريارد اختصاص دهيد تبديل به سگ بسيار زيبايي مي شود. داخل گوشها بايد مرتباً پاك شود و موي بين پنجه ها كوتاه گردد.

تعداد توله ها

10-8 عدد. گزارش مبني بر 17 توله نيز موجود است.

تاریخچه

قرنهاي بسياري است كه اين نژاد شناخته شده است. چارلز مگان ، ناپلئون ، توماس جفرسون و لافايت شخصيت هاي تاريخي بودند كه همگي بريارد داشته اند. اين سگ گله باستاني همچنين در ارتش فرانسه بعنوان نگهبان ، پيغام بر و ناجي سربازان مجروح استفاده مي شده است. شهرت بريارد بعد از شوي سگ فرانسه در سال 1863 به اوج خود رسيد. چوپاني ، سگ پليس ، نگهبان و ديدباني از جمله قابليت هاي اين نژاد مي باشد.

گروه

سگهاي گله.