انگلیش کوکِر اِسپانیِل سگی است باهوش با اندازه ای متوسط و گوشهای بلند و آویزان (بلندی گوشها حداقل تا بینی می باشد). سگ قدرتمند ، به همراه پشت صاف و پاهای متوسط و چشمهای تیره رنگ و پر نفوذ. رنگ بینی سیاه یا قهوه ای ، بسته به رنگ سگ می باشد که البته سیاه بیشتر مورد پسند پرورش دهندگان است. دارای سینه ای عمیق و پنجه های تخم مرغی شکل می باشد. پوشش خارجی به رنگهای متنوعی اعم از سیاه ، جگری یا سرخ ، قهوه ای و یا چند رنگ یافت می شود. انگلیش کوکِر اِسپانیِل دارای دو نوع شکاری و نمایشی می باشد که نوع شکاری آن از موهای کوتاه تری برخوردار است.
 نژاد انگلیش کوکر English Cocker

خلق و خو

انگلیش کوکِر اِسپانیِل سگی سر سخت ، پر انرژی ، شیرین و با محبت است. نسبت به کودکان آرام و مهربان است. دستوراتی را که می شنود با احترام اجرا می کند. سگ اجتماعی است و نسبت به غریبه ها آرم می باشد. زیاد پارس نمی کند. برخی از ماده ها حالت سلطه جویانه دارند و نرها تمایل بیشتری نسبت به ساخت لانه از خود نشان می دهند. نوع شکاری آن برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی باشد و به فضای آزاد برای جست و خیز و فعالیت بدنی نیاز دارد. معمولاً رابطه خوبی با گربه ها دارند.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (13-16) ک.گ ، در ماده ها: (12-15) ک.گ

ارتفاع در نرها: (38-43) س.م ، در ماده ها: (36-41) س.م

 نژاد انگلیش کوکر English Cocker

مشکلات سلامتی

عفونت گوش در آنها شایع است و به همین علت باید داخل گوشها مرتباً در فصل تابستان چک شوند. بدلیل اینکه انگلیش کوکِر اِسپانیِل ها عادت دارند تا سر و گوش خود را به زمین بمالند اغلب اشیاء تیز و گرد و خاک به داخل گوش می رود و موجب عفونت و حتی ناشنوایی می شود.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد و باید در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد. یک حیاط متوسط مکان مناسبی را برایش فراهم می کند.

فعالیت بدنی

انگلیش کوکِر اِسپانیِل به هر اندازه که شما به او اجازه ورزش و بازی دهید لذت خواهد برد.

طول عمر

حدود 12-15 سال.

آراستن

شانه کشیدن و برس زدن منظم مناسب می باشد. برخی از انگلیش کوکِر اِسپانیِل ها دارای موهای کتان مانند هستند که اگر به آن رسیدگی نشود به حالت نمدی در می آید حال آنکه نیمی دیگر دارای موهای صاف و ابریشمی می باشند. شامپو خشک و استحمام در مواقع ضروری پیشنهاد می شود. موهای اطراف پنجه ها باید کوتاه شود ( نه بین پنجه ها!). ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد.

تاریخچه

اولین گزارش حاکی از وجود این نژاد مربوط به سال 1300 می باشد. به هر حال 500 سال بعد نژاد انگلیش اِسپانیِل به هفت نوع تقسیم گردید که عبارتند از: Clumber , Sussex , Welsh Springer , Field English Springer , Irish Water Spaniel , Cocker. به هر حال تمامی این نژاد ها قرن ها پیش از اسپانیا به انگلستان برده شدند. نام Cocker گرفته شده از اسم پرنده ای بنام Wood Cock می باشد. پرنده ای که اصولاً کوکرها برای شکار آن پرورش می یافتند. آنها همچنین شکارچیان ماهری برای سایر پرنده ها می باشند. این روزها بیشتر از این نژاد بعنوان حیوان خانگی استفاده می شود. از کوکرها بعنوان دیدبان ، آورنده شکار و شکارچی استفاده می شود.

گروه

سگهای ورزشی ، سگهای آموخته با تفنگ.