رفتارها

جامعه پذیری

برای گربه ها زندگی در نزدیکی انسان (و دیگر موجوداتی که با انسان زندگی میکنند) کاملاً به صورت یک همزیستی درآمده و این نتیجه هزاران سال تکامل تدریجی این حیوان است.

با این حال اجتماع پذیری گربه به ندرت به نژادهای وحشی این حیوان منتقل شده است.

با تمام همزیستی بین گربه ها و انسان, رفتار گربه ها مشخصاً نشان دهنده این است که این حیوان بین انسان و دیگر گربه ها تفاوت قائل است (بدین معنا که این حیوان میداند که انسان یک گربه نیست یا بالعکس گربه انسان نیست).

این تفاوت قائل شدن به خوبی در رفتار و نحوه ارتباط گربه ها مشخص است چراکه رفتار و ارتباطات گربه با انسان با رفتار و ارتباطات گربه با دیگر گربه ها کاملاً متفاوت است.

اما در زندگی یک گربه انسان چه نقشی ایفا میکند؟ برخی به این نکته اشاره میکنند که از نظر روانی انسان نگهدارنده گربه به طوری نقش مادر را برای او ایفا میکند.

رفتار گربه میتوانند کاملاً محبت آمیز باشد مخصوصا زمانی که گربه از بچگی با فردی بزرگ شده باشد وهمیشه با او رفتار خوبی شده باشد.

برخی گونهها مانند Bengal, Ocicat و Manx به طور غریزی بسیار اجتماعی هستند. گذشته از اجتماع پذیری کلی گربه ها, گربه هایی هم هستند که به سختی میتوان آنها را اجتماعی دانست.

با این حال با آموزشهای مناسب و تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت حیوان میتوان در طول زمان, رفتارهای اجتماعی حیوان را افزایش داد.

درگیری

در زمان درگیری گربه ها, که میتواند به خاطر دفاع از خود یا قلمرو, تولید مثل یا افزایش نفوذ باشد گربهها با بلند کردن موهای پشت خود و خم کردن آن به سمت بالا, بزرگتر به نظر میرسند و در نتیجه خود را پر ابهتتر و خطرناکتر نشان میدهند.

همچنین گرب هها این رفتار را در هنگام بازی نیز ابراز میکنند. درگیری گربه ها معمولاً شامل چنگ انداختن به بدن و صورت حریف و گاز گرفتن است با این حال در این درگیریها به ندرت آسیب جدی به طرفین میرسد.

معمولاً گربه مقلوب که زخمهای بیشتری بر روی صورت یا گوش خود دارد از مهلکه میگریزد.

در برخی موارد گربه ها با انداختن خود روی زمین امکان ضربه زدن با پاهای عقب که قویتر هستند را برای خود فراهم میکنند.

همانطور که گفته شد زخمهای ناشی از درگیری به ندرت کشنده هستند اما با این حال عفونت در این زخمها اگر بدون مراقب رها شود میتواند کشنده باشد.

از نظر جنسیت گربههای نر معمولاً در طول عمر خود بیشتر میجنگند و درگیریهای این جنس معمولاً آثار جدیتری در پی دارد. گربه های ماده معمولاً به خاطر دفاع از قلمرو یا بچ ههای خود میجنگند.

بازی کردن

گربه های خانگی مخصوصا بچه گربهها بخاطر علاقه زیاد به بازی کردن مشهورند. این نوع بازی کردنها نوعی تقلید از روشهای شکار کردن و دفاع است که میتواند تمرین خوبی برای بچه گربه ها باشد.

بسیاری از گربه ها از بازی کردن با نخ یا ریسمان و کشیدن آن بر روی زمین نیز لذت میبرند این خصوصیت در کارتونها, زیاد به نمایش در می آید.

این علاقه احتمالاً با غریزه شکار در این حیوان رابطه دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که خورده شدن نخ یا کلاف به وسیله گربه میتواند موجب مشکلات گوارشی یا حتی مرگ شود

به همین دلیل در برخی از موارد برای جلوگیری از خطرات احتمالی جای نخ را با اشعه لیزر عوض میکنند البته برخی عقیده دارند که این اشعه ها میتواند برای چشمهای گربه مضر باشد

اما تاکنون مدرک قطعی که چنین ادعایی را اثبات کند ارایه نشده و همچنین با تهیه اسباب بازی های مختلف موجود در پت شاپ ها میتوان آنها را سرگرم کرد.
آشنایی با رفتار شناسی گربه
شکار کردن

در رژیم غذایی گربه ها گوشت نقش اصلی را ایفا میکند و این احتمالاً دلیل تخصص ویژه گربهها در شکار است به طوریکه شکار جز اصلی الگوی رفتاری گربه هاست.

گربه ها هم مثل بستگان گربهسانان شکارچیان قهاری هستند. گربه ها نیز مخفی شدن و بیحرکت ماندن قبل از شکار را به خوبی ببرها و پلنگها انجام میدهند

و در هنگام حمله, گردن طعمه را برای گازگرفتن نشانه میگیرند و برای وارد کردن بیشترین آسیب از دندانهای نیش خود استفاده میکنند که موجب پارگی شاهرگ گردنی یا خفگی بر اثر گرفتگی نای خواهد شد.

یکی از رفتارهای نسبتاً شناخته شده در شکار گربه, نشان دادن طعمه یا شکار به انسان نگهدارنده گربه است.

انگیزه این کار دقیقاً مشخص نیست اما ممکن است به این دلیل باشد که گربه در این وضعیت به خاطر موفقیتش انتظار پاداش دارد.

یکی از نظریاتی که در این مورد ارایه شده این رفتار گربه را بخشی از یک مکانیسم رفتاری میداند بدین ترتیب که گربه انسان را بخشی از گروه اجتماعی خود میداند و بدین ترتیب میخواهد باقی مانده غذای خود را دیگر اعضای گروه شریک شود.

یک احتمال دیگر برای توجیه این رفتار میتواند به این صورت باشد که بچه گربهها برای اثبات مهارتهای شکار خود طعمه شکار شده را به مادر خود نشان میدهند.

حمام کردن

گربه ها به خاطر سخت گیریشان در پاکیزه بودن معروفند.آنها با لیسیدن موهای خود، خود را می آرایند،با به کار گرفتن لثهٔ خمیده و بزاق دهانشان.

همانطور که گفته شد آب دهان گربه قدرت شویندگی و بوزایی زیادی دارد.بسیاری از گربهها پاک کردن انسانها و بقیه گربه ها را نیز دوست دارند.

گاهی آراستن گربهای دیگر پیغامی است که با آن گربه اعلام میکند قصد بالا بردن رتبه خود در گروه را دارد (آراستن برای سلطه گری).

گاهی بعضی از گربه ها گلولهای از موهایی که در اثر عمل پاکسازی در معده شان جمع شده است را برمی گردانند.

گربه های بلند مو نسبت به گربه هایی که موی کوتاه دارند بیشتر متمایل به این کار هستند.

با خوراندن داروها و غذاهای گربه که دفع گلوله های مو را برای گربه راحت تر میکند و آراستن گربه با شانه کردن مرتب موهای او میتوان از این عمل جلوگیری کرد.

خراش دادن

گربه ها به طور طبیعی تحریک میشوند که مرتبا پنجه های جلوییشان را به سطوح مناسب قلاب کنند و پنجه های عقبی را بکشند،تا آنها را تمیز کنند و پوشش فرسودهٔ بیرونی آن را از بین ببرند

و همچنین نرمشی به ماهیچه هایشان بدهند.به نظر میآید خراشیدن برای آنها لذت بخش باشد.

حتی گربه های بدون پنجه هم حرکات خراشیدن را انجام میدهند و این به آنها رضایت می بخشد، اگرچه نتیجهٔ خاصی ندارد.