فرصتی که بر اجتماعی شدن موثر گربه تاثیر میگذارد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد . مثال :سن ،فطرت موروثی،کیفیت دوره اجتماعی شدن.

همه بر این باورند که بچه گربه ها باید کمتر ازاد باشند در غیر این صورت اهلی نخواهند شد . هر چه سن گربه کمتر باشد اهلی شدنش اسانتر خواهد شد .

دو عامل بر دوره سنی و رشدی تاثیر میگذارد :

۱-عامل ژنتیک

۲-عامل فطری

گربه های که نژاد خیابانی و وحشی دارند بسیار سخت تر از گربه های که نزاد اهلی دارند اهلی میشوند . به گربه های اهلی و دارای طبع ارام میتوان اعتماد بیشتری کرد و در ض میتوانند بسیار در ارتباط با مردم موفق باشند .

اجتماعی شدن یک پرسه ی اهسته :

اجتماعی کردن گربه ها به فراست ،صبوری ،عزمی راسخ و درایت نیاز دارد .هدف این است که گربه ها خود را به ارامی به شرایط زندگی انسان ها و محیط زندگی وقف بدهند .

برخی اوقات گربه ها در خانه های عمودی و به اصطلاح طبقه بندی شده قرار میگیرند این باعث میشود که گربه ها محل امنی برای زندگی داشته باشند و دور از دسترس مردم قرار گیرند

و حتی فرصت تجربه کردن صداها ،دیدن مناظر و حس بوها را پیدا کنند و این از فرار کردن گربه ها هم جلوگیری میکند و اینه به گربه ها اجازه میدهد محبت کردن ،بازی کردن و طریقه زندگی را یاد بگیرند .

البته لانه ها اگر طبقه ای و بی اتاق هم باشند ممکن است جای مناسبی برای یاد گیری باشند .

میتوانید برای هر بار نوازش موفقیت امیز و مثبت وعده کمی از غذای مورد علاقه گربه را به او بدهید یکی از راههایی که باعث میشود گربه دلواپس نباشد استفاده از اسباب بازی هایی که میرود و بر میگردد است

و در گیر کردن ان با وسیله و نوازش ان با وسیله ای که بدنش را بخاراند این ها راهی برای اهلی کردن غیر مستقیم گربه است .
دلایل تاثیر گذار بر اهلی شدن گربه
زمانی که گربه ارامش بیشتری در حضور انسان پیدا کرد میتوانید به او اجازه بدهید که ازادانه بازی کند . یکی از علایمش این است که گربه قفس را میساید و هنگام بازی با قفس خر خر میکند .

بعضی از مربی ها از پیراهن های یقه بلند استفاده میکنند که اکگر گربه هوس فرار کردن به سرش زد ان را در این لباس ها پیدا کنند .

به تدریج گربه از قفسش ازاد میشود اما این مسئله تا زمانی کگه گره د حضور انسان احساس ارامش و راحتی نکند نباید اتفاق بیافتد .

اگر قبل از ازادی کامل گربه در خانه ،گربه را در اتاقی اول ازاد بگذارید بهتر الست .

میزان اهلی شدن گربه به عوامل بالا بستگی دارد و از همه مهمتر یک ارتباط منظم و مداوم و فعلی و انفعالی از سوی مردم میتواند به اهلی شدن گربه کمک کند .