آیا تا بحال متوجه شده اید که گربه شما بیش از اندازه عطسه می کند؟ آیا اتفاق افتاده که این مساله باعث نگرانی شما شده باشد اما شما ندانید چگونه باید این مورد را حل کنید؟؟؟؟

عطسه کردن مکرر و پی در پی می تواند نشانه ای از عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی یا ورود جسم خارجی در مجرای بی نی گربه باشد.

لازم به ذکر است که عطسه کردن موقت یک عمل طبیعی است و بدین وسیله مجرای بینی پاکیزه می شود.

در صورتیکه عطسه کردن گربه به مدت طولانی ادامه یابد و شما متوجه نشانه هایی چون متورم شدن چشم ها و غدد شوید، بایستی به دامپزشک مراجعه نمائید. دامپزشک با معاینه دقیق حیوان مشکل اصلی را در می یابد.

از موارد بسیار شایع در عطسه کردن بیش از اندازه در گربه ها، عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی، ویروس آنفولانزا و Adenovirus میباشد. این عفونتهای ویروسی شدیداً واگیردار بوده و می تواند همراه با علائمی چون ترشح و خلط بیش از اندازه، تورم چشمها و غدد، سرفه و عطسه فراوان باشد. گاهی اوقات متوجه می شوید که گربه شما پس از تماس و مجاورت با دیگر حیوانات مبتلا به این بیماری می شود، و این بدلیل واگیر دار بودن عفونت از یک حیوان به حیوان دیگر میباشد.

گربه ها نیز مانند انسانها ممکن است در برخورد با برخی از مواد شیمیایی حساس باشند. ممکن است گربه شما در مجاورت دود سیگار، حشره کشها، محصولات تمیز کننده و پاک کننده های خانگی آلرژی داشته باشند. مجاورت در برابر هوای طوفانی و گرد و غبار نیز می تواند موجب بروز عطسه در گربه شود. این مورد بسیار طبیعی است.

گربه های پرشین و سایر نژادهایی که صورت تخت دارند، بیشتر از سایر نژادها زمانیکه در معرض مواد شیمیایی، دود سیگار و .. قرار می گیرند شروع به عطسه می کنند . همچنین بدلیل مجرای بینی باریکشان بیشتر مبتلا به عفونت مجرای بینی میشوند.

گاهی اوقات گربه در زمان معینی از سال یا فصل معینی مبتلا به عطسه می شوند که این به معنای آلرژی فصلی یا وجود گرد غباری خاص در هوا در زمان خاصی در سال میباشد.
درمان و راه پیشگیری از عطسه گربه ها
بیماریهای دندان عاملی برای عطسه

از دیگر دلایل عطسه در گربه ها آبسه پیشرفته دندان می باشد. عفونت دندانی می تواند وارد مجرای بینی شده و موجب عطسه در گربه شود.

بدلیل اینکه عموما گمان شما به بررسی دندانهای گربه در تشخیص علت عطسه گربه نمی رود، عفونت دندان می تواند برای مدت طولانی تشخیص داده نشود. بنابراین بررسی دندانهای گربه در ویزیت مرتب حیوا ن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عطسه خونی

در صورتیکه عطسه گربه همراه با بالا آوردن خون می باشد، بایستی هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه نمائید. سرطان مجرای بینی می تواند دلیلی برای این حالت باشد. پزشک با معاینه سینوسهای گربه و عکس از سینوسهای حیوان قادر به تشخیص سرطان خواهد بود.

در انتها توصیه می کنیم که سریعترین راه برای تشخیص بیماری عطسه در گربه به مدت طولانی مراجعه به دامپزشک جهت اطمینان شما از علت عطسه است.