گربه می تواند داخل یا خارج خانه سکنی گزیند. محیط ایده آل ترکیبی از این دو است که دسترسی به دنیای مهیج بیرون و در عین حال پناهگاهی گرم و مطمین و راحت در داخل برای گربه تامین می کند.

اگر شرایط طوری است که گربه باید درک اپارتمان یا خانه ای در یک منطقه ی پر رفت و آمد شهر بدون هیچ گونه باغچه ای نگهداری شود، به خصوص اگر شما در طول روز خانه نیستید،

بهتر است دو تا گربه داشته باشید تا برا ی همدیگر همنشین باشند. گربه ممکن است قسمتی از داخل یا خارج خانه را به عنوان محل زندگی انتخاب نماید، در این صورت برای این محل دری تعبیه نمایید.

این در تنها شامل صفحه ی آویزانیست که از بالا لولا شده و گربه می تواند آن را از هر دو طرف هل دهد و باز کند. سنگینی در به صورت خودبه خودی زبانه را بسته نگه می دارد و مانع از جریان هوا می شود.

برای اینکه بتوانید در مواقع خاص مانند زمانی که گربه مریض است یا وقتی کربه ی ماده ی خود را عقیم نکرده اید و نمیخواهید در فصل جفت گیری از خانه خارج شود، مانع از بیرون رفتن گربه شوید،

برای در محل سکونت آن چفتی تعبیه نمایید تا بتوانید در مواقع گفته شده و دلخواه قفلش کنید.

گربه های بالغ خیلی سریع محل خواب مورد علاقه ی خود را پیدا می کنند. کاری که شما باید انجام دهید، تهیه ی یک سبد گرم می باشد که نیمی از آن با سقف پوشیده شده باشد.

جعبه ی چوبی که در خانه ساخته شود نیز برای این منظور مفید می باشد. بهترین بستر برای گربه روزنامه است، علاوه بر این روزنامه گرمترین ماده ی موجود می باشد

و نیز ارزانترین و بهداشتی ترین وسیله ی قابل دسترسی است. روزی یک بار می توان روزنامه ها را تعویض کرد و روزنامه های کثیف را در سطل زباله ریخت که با این کار مانع شیوع کک و غیره می شوید.
آموزش لانه سازی برای گربه
برای بچه گربه هایی که تازه به خانه آوردید، وسایل زیر مورد نیاز است:

جعبه ای حاوی پوشال – ظرف غذا خوری و آب خوری – بستر گرم

سایر وسایل شامل گردندبند و اتیکت اسم جهت شناسایی گربه هست. بستر جعبه هایی که به عنوان محل زندگی در نظر گرفته می شوند،بهتر است مخلوطی از خاک اره و خزه باشد. روزنامه نیز به عنوان بستر مطرح هست، اگر چه وجود یک لایه ضخیم روزنامه زیر بستر تمیز کردن آن را اسانتر می نماید. بستر را باید هر روز تعویض کنیدو سینی آن را با مواد شوینده ی غیر محرک به طور کامل بشویید و با اب تمیز نمایید. هرگز از صابون یا مواد ضد عفنی کننده ی بو دار استفاده نکنید. زیرا در این صورت بچه گربه ها از سینی استفاده نخواهند کرد.

علاوه بر این به خاطر داشته باشد که تعدادی از صابون ها و مواد ضد عفونی کننده برا یگربه ها مسموم کننده است. برای ابخوری و غذاخوری، بایستی ظروفی محکم با کف سنگین و لبه های باریک انتخاب شود.

نعلبکی برای این منظور مناسب نیست، زیرا وقتی بچه گربه ی گرسنه روی لبه ی ان لگد می گذارد با اسانی واژگون می شود.

بسیاری از گربه ها غذا را از کاسه بیرون میریزند، بنابریان بهتر است زیر ظرف غذای آنها یک ورق روزنامه پهن کنید