تاریخچه:
گربه های مو بلند از قرن ۱۶ میلادی در اروپا به چشم می خوردند. اولین گربه های مو بلند در شهر آنکارای ترکیه یافت شدند که آنها را گربه های مو بلند یا آنگورا (Angora) می نامیدند ، اما منشأ گربه های مو بلند یا پرشین امروزی سرزمین پرشیا یا ایران امروزی می باشد و این گروه به دلیل داشتن بلندترین مو در بین تمام نژادها به بالاترین شهرت در جهان دست یافتند. البته اجداد گربه های ایرانی چه از لحاظ جنس مو و چه از لحاظ کشیدگی بینی با نسل امروز تفاوت زیادی داشته اند. اولین رنگهای به ثبت رسیده از گربه های ایرانی در اواسط قرن ۱۹ ، قهوه ای و مشکی بوده است که این آمار در اواخر قرن به دوازده رنگ که گربه چین چیلا (Chinchilla) را نیز شامل بود ، رسید و امروزه ما شاهد ۶۰ رنگ متفاوت در این نژاد زیبای ایرانی هستیم. خلق و خو:اصولاً گربه ایرانی آرام ، بی صدا و بی تحرک است. آنها به توجه زیادی از سوی صاحبشان نیاز ندارند اما باید توجه داشت تا رسیدگی کامل و روزانه برای آراستن موهای بلند آنها ، ضروری است. گربه ایرانی نژاد آرامی است که حتی در زمان غیبت صاحبش بی قراری و سر و صدا نخواهد کرد ، اگرچه همیشه نگه داشتن دو گربه در ازای یکی ترجیح دارد. توضیحات:تمامی انواع گربه های ایرانی از یک استاندارد فیزیکی واحد پیروی می کنند و تنها تمایز در رنگ پوشش آنها می باشد.
آشنایی با گربه مو بلند ایرانی
موهای بلند ، دم و یال پر پشت گربه ایرانی ، او را به زیباترین نژاد در دنیا تبدیل کرده است. موهای او به آراستن مداوم و روزانه نیاز دارد ، بنابراین اگر این نژاد را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اید ، بهتر است تا روزانه حداقل ۱۵ دقیقه را صرف برس کشیدن و شانه زدن وی نمایید. چشمهای درشت ، بینی کوچک و پوزه پهن از نشانه های گربه ایرانی می باشد. گوشها با فاصله معینی نسبت به یکدیگر قرار دارند. رنگ چشمها بسته به رنگ پوشش تفاوت دارد.

گربه ی پرشین (Persian cat) : در ابتدا این گربه را به عنوان گربه ي مو بلند می شناختند . اصالتا از ایران و ترکیه است .استخوان بندی درشت ، سر بزرگ و گوشهای کوچک و گرد دارد . امروزه پرشین ها نقسیم شده اند به دو گونه ي صورت صاف و صورت عروسکی (Doll-faced) که کمی پوزه دارد .