خوکچه از خانواده جوندگان خونگرم می باشد. دارای پاهای کوتاه ، گردن کوتاه و سر بزرگ و بدون دم می باشد. به طور کل نیمی از پستانداران کره زمین را جوندگان تشکیل می دهند.

خلق و خو سرگرم کننده و آرام. خوکچه هندی به علت رفتار آرام و مطیع ، عادتهای تمیز ، عدم گاز گرفتن و چنگ انداختن به یک حیوان خانگی معروف تبدیل شده است. معمولاً اگر از کودکی آنها را دست آموز کنید در بزرگسالی از بغل شدن نخواهند ترسید. معمولاً دو نر در کنار هم حالت تهاجمی پیدا می کنند. اگر خوکچه خود را تنها نگهداری می کنید قفس آن را در مکان شلوغی قرار دهید تا رفت و آمدها را ببیند و صداها را بشنود.

اندازه طول: حدود ۱۵-۳۰ س.م ، ارتفاع: ۱۳ س.م ، وزن:۸۰۰ گرم تا ۱ ک.گ.

محل نگهداری می توان آنها را در داخل قفس و یا آکواریوم نگهداری کرد. نباید میله های قفس ازهم آنقدر باز باشد که سر حیوان بین آنها گیر کند. باید کناره های قفس چند سانتیمتر بالا بیاید تا خوکچه نتواند فضولاتش را به بیرون پرتاب کند (عکس پایین را مشاهده کنید). اگر از آکواریوم استفاده می کنید باید آن را همیشه تمیز کنید و ادرار حیوان را بشوئید تا بوی بد نگیرد. می توان بستر را با خاک اره یا خورده کاغذ پوشانید که البته خاک اره به دلیل دخول در مجرای ادراری نرها پیشنهاد نمی شود.

تمیز کردن باید محل نگهداری خوکچه را به صورت هفتگی تمیز نمود ، ادرار را شست و جای مانده ادارا آن را با سرکه و یا سایر مواد شوینده غیر سمی تمیز نمود.

آراستن باید ناخنها را کوتاه نگه داشت در غیراین صورت آنها بلند شده و به صورت برعکس به داخل گوشت حیوان می رود (مراجعه به عکس پایین). خوکچه های مو کوتاه و متوسط نیاز چندانی به آراستن ندارند اما نوع مو بلند نیاز به برس کشیدن منظم دارد تا موهای بلندش به صورت گره خورده در نیاید. خوکچه مو بلند به طور طبیعی در حیات وحش وجود ندارد. موهای خوکچه های پرورشی مو بلند همانند موی انسان بلند و بلند تر می شود و دارای طول مشخصی نمی باشد. به شست و شو نیاز ندارد مگر مواردی که بسیار کثیف است و یا اسهال گرفته ، زیرا شست و شو باعث ازبین رفتن چربی طبیعی پوست می شود. خوکچه ها معمولاً به تمیز کردن خود و اطرافشان (حتی پا و دست انسانها) علاقه دارند.

تغذیه خوکچه هندی تقریباً به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات علاقه دارد. خوکچه ها نمی توانند ویتامین ث خود را بسازند بنابراین باید در تغذیه آنها از میوه های سرشار از ویتامین ث و یا مولتی ویتامین استفاده نمود. باید همه غذاها را قبل از سرو کردن به خوبی شست. دقت کنید تا خوکچه شما اضافه وزن پیدا نکند. باید همیشه آب تازه در اختیارش قرار دهید. دندانهای جلویی خوکچه همیشه در حال رشد است و اگر شی ای در اختیارش برای جویدن قرار ندهید از حد طبیعی بلندتر شده و باعث ایجاد مشکل در خوردن می شود.

فعالیت بدنی خوکچه به بیرون آمدن و آزاد بودن علاقه زیادی دارد. هنگامی که آن را آزاد می کنید زیر نظرش داشته باشید تا مانع از گم شدن حیوان و یا جویدن اشیاء قیمتی ، گیاهان و سیم برق شوید.
آشنایی با پرورش ونگهداری گينه پيك
طول عمر حدود ۴-۸ سال. برخی تا ۱۰ سال نیز عمر می کنند.

مشکلات سلامتی اسهال به دلیل چرک و باکتری ها و غذاهای فاقد ارزش. گرما زدگی ، چرک تنفسی که غالباً منجر به مرگ حیوان می شود. بیماریهای پوستی ، کمبود ویتامین ث و سرطان دندان قابل ذکر می باشد.

بارداری زایمان خوکچه ها در فصول گرم سال اتفاق می افتد. دوران حاملگی ۹ هفته می باشد که در مقایسه با سایر جوندگان زیاد است. بر خلاف موشها نوزادان خوکچه با مو به دنیا می آیند و ۲-۳ روز بعد از به دنیا آمدن شروع به خوردن غذا می نمایند. حدود ۲-۳ هفته شیر می خورند. تعداد بچه ها ۱-۴ عدد می باشد. سن بلوغ در خوکچه ۶۰-۷۰ روز است.

منشأ موطن اصلی آنها جنوب آمریکا می باشد. در آنجا خوکچه را Cavies می نامند. خوکچه ها ۲۰۰۰سال قبل از میلاد دست آموز گشتند و حدود سال ۱۵۰۰ به اروپا وارد شدند. از خوکچه بعنوان یک منبع غذایی استفاده می شده است و حتی امروزه در آمریکا بعنوان منبع پروتئین اقدام به خوردن این حیوان می نمایند. هنوز هم در آمریکا برخی از آنها به صورت وحشی در گروه های ۵-۱۰ تایی زندگی می کنند. نوزاد این حیوان می تواند بدود وقتی فقط ۳ ساعت عمر دارد. بعضی از خوکچه های وحشی طولی معادل ۱ متر دارند. امروزه از آنها بیشتر در آزمایشات علمی استفاده می شود.