اگر نمیدانید همسترتان در چه تاریخی به دنیا آمده ، پس هیچ وقت نمیتوانید سن دقیق او را مشخص کنید. شما از نشانه های سلامتی و فعالیت او میتوانید معین کنید که چند سال سن دارد و از چه سنی با شما بوده است.

به خاطر داشته باشید که همستر ها حداکثر ۲ تا ۳ سال عمر میکنند ، بیشتر نشانه های عمر در میانه یا انتهای سال دوم خودشان را نشان میدهند وقتی که راه زیادی برای همستر باقی نمانده است.

همستر زیر ۱ سال را میتوان همستر ” جوان ” نامید. همچنین همستر ۱ تا ۲ ساله را میتوان بالغ و بیشتر از دو سال را سالخورده نامید.

۱. پوشش همسترتان را بررسی کنید ، همستر های جوان ( زیر یک سال ) پوششی پرپشت و براق دارند و مو های آنها کاملا تمیز است .

همسترهای بالغ پوششی نسیتا پرپشتی دارند ، اما در میانه های سال دوم پوشش آنها امکان دارد کمی خشن شود. همستر های سالخورده پوششی زبر و در جاهایی کچل شده دارند و موهای آنها درخشان نیست.

۲. وزن همسترتان را زیر نظر داشته باشید. اگر همستر شما فربه است و وقتی او را در دست میگیرید نمیتوانید استخوانهایش را احساس کنید ، او همستری جوان یا بالغ است.

همستر های سالخورده با بالا رفتن سن و متوقف شدن تغذیه به سمت استخوانی تر شدن و لاغرتر شدن پیش میروند.

۳. به خوابیدن همسترتان توجه کنید. برای آزمایش صحیح این مسئله احتیاج دارید مطمئن شوید همسترتان فعالیتی برای انجام دادن قبل از خواب دارد مثلا بازی در چرخ فلک یا جویدن خوراکی هایش.

همستر های جوان بسیار فعالند و انرژی زیادی مصرف میکنند. همسترهای بالغ هم تلاش میکنند فعال بمانند ولی وقتی به پایان سال دوم عمر خود نزدیک میشوند خوابیدن را شروع میکنند.
روش های تعیین سن همستر
همسترهای سالخورده تقریبا تمام روز را میخوابند و تا جایی که ممکن باشد فعالیتشان را محدود میکنند.

۴. به سرعت همسترتان توجه کنید. اگر برایش سخت است که در قفسش بند شود پس احتمالا یک همستر جوان چند ماهه دارید. همستر های بالغ هم تا حدودی سریعند .

اما همستر های سالخورده تا جایی که بشود فعالیتشان را محدود میکنند و کلا نمیدوند. پس اگر در فروشگاه حیوانات خانگی هستید همستری را بر ندارید که برایش مهم نیست که بلندش کردید ، شاید او برای انتخاب شدن خیلی پیر باشد.

۵.به خشکی پوستشان دقت کنید. همسترهای جوان و بالغ پوشتی صاف دارند که صورتی ، هلویی یا به رنگ خزشان است.

همستر های سالخورده اکثرا پوست خشکی دارند و به علت اینکه در بیشتر موارد خزشان نسبتا نازک است به راحتی قابل تشخیص است.