اطلاعات دارو استیبوگلوکونات سدیم Sodium Stibogluconate در جدول زیر آمده است.  

 
 نام علمی دارو (ژنریک):

دارو استیبوگلوکونات سدیم Sodium Stibogluconate

گروه دارویی: Antiprotozoals
داروهای ضد پروتوزوآها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

این دارو در درمان لیشمانیوز احشایی ( کالاآزار ) و لیشمانیوز جلدی ( سالک ) مصرف می شود.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

دفع این دارو در دو مرحله سریع و آهسته صورت می گیرد که مرحله آهسته آن احتمالاً به دلیل احیا شدن به آنتیموان سه ظرفیتی است.

 

   موارد منع مصرف

این دارو در عیب شدید کار کلیه نباید مصرف شود.

 

   هشدارها

1- این دارو در بیمارانی که اخیراً سایر ترکیبات آنتیموان را دریافت داشته ونیز در بیمارانی که الکتروکاردیوگرام آنها غیر طبیعی است، باید با احتیاط فراوان مصرف می شود.
2- تزریق وریدی این دارو به آهستگی صورت گیرد و در صورت بروز علایم عدم تحمل آنتی موال یا مسمومیت با آن، مصرف دارو را باید قطع کرد.
3- از آنجا که هنگام تزریق استیبوگلوکونات سدیم احتمال بروز شوک آنافیلاکتیک وجود دارد، باید تمهیدات لازمم برای مقابله با این عارضه آماده باشد.

 

   عوارض جانبي

ترکیبات آنتیموان ممکن است موجب بروز عوارض قلبی یا کبدی شوند . عوارضی که به ویژه با تزریق وریدی سریع دارو همراه هستند، عبارتند از سرفه درد قفسه سینه، درد در بازوان، استفراغ، درد شکم، از حال رفتن، وکلاپس. نشت دارو به بافت های اطراف هنگام تزریق بسیار دردناک خواهد بود. واکنش های حساسیتی پس از چند بار تزریق دارو ممکن است بروز کند که شامال بثورات جلدی و کهیر، تغییر صدا و کلاپس خواهد بود.

 

   تداخل دارویی
 

 

   نکات قابل توصيه

1- تزریق عضلانی این دارو بسیار دردناک خواهد بود و تزریق وریدی آن نیز با ترومبوفلبیت همراه است .از این رو دارو باید با کمک یک سوزن نازک در ورید تزریق شود.
2- در صورت بروز سرفه، استفراغ یا درد درناحیه جناق سینه هنگام تزریق وریدی مصرف دارو باید بلافاصله قطع کرد.
3- در صورتی که دوره درمان کامل نشود، احتمال بازگشت بیماری وجود خواهد داشت.

 

   مقدار مصرف

بزرگسالان : در درمان لیشمانیوز احشای ابتدا mg/kg/day20 ( تا حداکثر mg/day 850 ) برای حداقل 20 روز مصرف می شود و تا هفته بعد از بهبودی بیماری از نظر انگل شناسی ادامه خواهد یافت ( طول دوره درمان متغییر است و به وضعیت بیمار بستگی دارد). در مراحل اولیه لیشمانیوز جلدی ( بدون واکنش التهابی ) مقدار 3-1 میلی لیتر ( معادل 300-100 میلی گرم آنتیموان ) به صورت تزریق داخل ضایعه انفیلتراسیون مصرف می شود که در صورت نیاز، این مقدار 1 یا 2 بار دیگر با فواصل 2-1 روز تکرار می شود. در صورت نیاز به درمان سیستمیک ( زخم های شدید ) mg/kg/day20-10 به صورت تزریقی مصرف می شود که تا چند روز بعد از بهبود بیماری از نظر بالینی و انگل شناسی ادامه خواهد یافت. در درمان لیشمانیوز جلدی- مخاطی mg/kg/day20 در یک نوبت برای حداقل چهار هفته تزریسق خواهد شد که در صورت بروز علایم مسمویت یا عدم پاسخ گویی کافی بیمار می توان ایت مقدار را به mg/kg15 -10 هر 12 ساعت تغییر داد.
کودکان : مقدار مصرف مانند بزرگسالان است، اما حداکثر مقدار مصرف کودکان تا mg/day600 می باشد.

 

   اشکال دارویی

Injection : ( Equivalent to 100 mg pentavalent Antimony ) /ml