تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری در حال ظهور در اروپا می‌باشد. میزان مرگ و میر این بیماری ۵ تا ۴۰ درصد بوده و هنوز هیچ درمان و واکسن معتبری جهت این بیماری موجود نیست.

به گزارش بخش خبري سايت دامپزشکان به نقل از European Centre for Disease Prevention and Control ، این بیماری ویروسی در آفریقا، آسیا، خاورمیانه، شرق و جنوب غربی اروپا مشاهده شده است. عامل ایجاد کننده بیماری، ویروسی از جنس نایروویروس‌ها و خانواده بانیاویریده می‌باشد. ویروس فوق عامل ایجاد بیماری بسیار حاد و تب‌دار در انسان است.  این بیماری همراه با نرخ مرگ و میر بالا و واگیر شدید می‌باشد. علایم بیماری شامل: تب بالا، درد عضلانی، سرگیجه، حساسیت غیر طبیعی به نور، رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی، درد شکمی و استفراغ است.

بیماری از طریق گزش کنه منتقل می‌شود. وقوع آن با توزیع جغرافیایی کنه‌های سخت حامل (hard tick ) بویژه جنس هیالوما مرتبط است. هیالوما مارژیناتوم مهمترین حامل CCHF در جنوب اروپا بوده، همچنین در اسپانیا، ویروس در کنه هیالوما یوزیتانیکوم نیز تشخیص داده شد. خرگوش‌ها و جوجه تیغی‌ها میزبان مراحل قبل از بلوغ کنه ‌ها هستند و حیوانات اهلی نظیر گاو، بز، گوسفند و غیره میزبان‌های رایج کنه‌های بالغ به حساب می‌آیند. انسانها در مقایسه با دام‌‌ها میزبان مورد نظر کنه‌های هیالوما نیستند و انتقال بیماری از طریق گزش کنه در انسان رایج نیست. مهمترین راه انتقال این بیماری به انسان از طریق تماس با خون و بافت آلوده دامهای بیمار و یا از طریق ابزار و وسایل آلوده پزشکی در بیمارستانها می‌باشد.

مهمترین افراد در معرض خطر ابتلا، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها در مناطق اندمیک هستند. دامپروران و قصابان نیز از موارد گزارش شده می‌باشند. همچنین در مرحله بعد، کارکنان بیمارستان اعم از پزشکان و پرستاران در تماس با بیماران آلوده مطرح می‌شوند.

در نیمکره شمالی، با افزایش دما در بهار (از اوایل آپریل) فعالیت کنه‌های هیالوما مارژیناتوم افزایش می‌یابد و در تابستان از ماه می تا ماه سپتامبر مراحل بلوغ طی خواهد شد.

در اروپا مواردی از بیماری در مناطق آلبانی، بلغارستان، کوزوو، ترکیه و روسیه گزارش شده است. در یونان اولین مورد انسانی از تب کریمه کونگو در تابستان سال ۲۰۰۸ گزارش شد. در اسپانیا نیز در آگوست سال ۲۰۱۶ اولین بیمار آلوده به این ویروس مشاهده گردید که خود باعث ایجاد انتقال عفونت در بیمارستان شد.

در بلغارستان واکسن تهیه شده از مغز موش مورد استفاده قرار گرفته است اما هنوز در دسترس نمی‌باشد و نیازمند تحقیقات و ارزیابی بیشتر است، همانند ایمونوگلوبولین انسانی که جهت پیشگیری از علایم پس از مواجهه با بیماری مصرف می‌گردد.

درک چرخه انتقال ویروسCCHF  در اروپا نیازمند تحقیقات بیشتری است.

گزارشی در مورد وضعیت تب کریمه کنگو در اروپا