تولیدکنندگان ادعا می‌کنند دستگاهی اختراع کردند که با کمک آن و شمارش صحیح سلولها در مدت زمان 2 دقیقه می‌توان ورم پستان را تشخیص داده و حتی در تصمیم گیری لازم جهت زمان دقیق خشک کردن حیوان نیز کمک نماید.

به گزارش بخش خبري سايت دامپزشکان به نقل از گروه بین‌الملل حکیم مهر، این دستگاه خواننده، جهت کنترل سلامت دام‌های شیری در کانادا تولید شده و توسط دانشگاه گوئلف مورد تایید قرار گرفته است.

در این دستگاه با استفاده از پیپت موجود، نمونه شیر جمع آوری شده و به دستگاه خواننده افزوده می‌شود و در نهایت در کمتر از 2 دقیقه، تعداد سلول های سوماتیکی شمرده و نمایش داده می‌شود.

این دستگاه بر مبنای چگونگی تجمع گلبولهای سفید مشخص می‌کند که عامل بیماریزای اصلی استافیلوکوک اورئوس و یا استرپتوکوکوس اوبریس می‌باشد. البته جهت تشخیص قطعی دامداران بایستی با دکتر دامپزشک مشورت نمایند.

این تکنولوژی به دامداران در تشخیص زمان مناسب جهت خشک نمودن گاوهای شیری کمک شایانی می نماید. آنها با توجه به ارزیابی شمارش سلولهای سوماتیکی در یک ماه این تشخیص را می‌دهند.

در طی شیردهی نیز این روش به تشخیص زودهنگام عفونت ورم پستان در گاوهای بدون علامت کمک خواهد نمود، زیرا قبل از بروز علایم بالینی تجمع گلبول‌های سفید در شیر پدیدار خواهد شد.

منبع: Vet Times