باوجود اینکه گربه و خرید گربه بسیار جذاب و سرگرم کننده است اما گربه ها زیاد به چیزی وابسته نیستند. گربه‌ها به غذا، پناهگاه و مراقبت‌های دامپزشکی و مهم‌تر از آنها به محبت و… نیاز دارند. گربه‌ها به راحتی به زندگی در محیط‌های بسته عادت می‌کنند ولی باید همیشه سرگرم باشند وگرنه زود خسته میشوند و ممکن است عادت‌های نامناسبی از جمله خراش دادن مبل و یا جویدن گیاهان از خود نشان دهند.

آیا شما برای نگهداری از گربه مناسب هستید؟

قبل از خرید گربه باید در نظر داشته باشید که شما می‌توانید عهده‌دار هزینه‌های تغذیه، هزینه‌های دامپزشکی، بیمه حیوان باشید. شما باید به این توجه کنید که آیا با سبک زندگی شما متناسب می‌باشد.

نژاد خالص یا نژاد دورگه؟

اگر می‌خواهید گربه خود را وارد دنیای مد کنید در آن صورت بهتر است گربه‌های نژاد خالص را انتخاب کنید یعنی دورگه و از دو نژاد متفاوت نباشد. این گربه ها گران قیمت هستند و با داشتن یک نژاد خالص شما رفتارهای و حرکات خاصی از آنها  خواهید دید. ولی اگر به دنبال یک همراه  و همدم هستید خرید گربه دورگه مناسب است.

بچه گربه انتخاب کنید یا گربه بالغ؟

بچه گربه‌ها برخلاف گربه‌های بالغ به راحتی به محیط جدید و خانه عادت می‌کنند؛ بخصوص اگر در خانه حیوان خانگی دیگری هم داشته باشد. با این حال گربه‌های بالغ نیازهای کمتری دارد و به آموزش خاصی نیاز ندارد.

خرید گربه

خرید یک گربه و یا دو گربه؟

قطعا خرید دو گربه بسیار پر هزینه‌تر از یک گربه است ولی وجود دو گربه کنار هم باعث می‌شود که وقتی شما در منزل نیستید، با همدیگر بازی کنند  و تنها نمانند. گربه‌ها اگر به مدت طولانی تنها بمانند خسته و افسرده می‌شوند. بچه گربه‌ها وقتی با هم باشند، تا آخر عمر خود دوستان خوبی برای هم خواهند بود.

خرید گربه نر یا ماده؟

به‌طور کلی گربه‌های ماده مهربان‌تر و بازیگوش‌تر از گربه‌های نر که عمدتاً رفتار تهاجمی نشان می‌دهند، می‌باشند. بااین‌وجود انتخاب شما بستگی به شخصیت شما دارد تا جنسیت گربه. بخصوص بعد از عقیم کردن تفاوت رفتاری گربه ماده و نر کمتر آشکار می‌شود.

کدام نژاد گربه مناسب است؟ بازیگوش یا مطیع

بازی گوش: با بازی کردن، بچه گربه‌ها مهارت‌های لازم برای تعامل اجتماعی و شکار را یاد می‌گیرند. بعضی از گربه‌ها در سنین بزرگ‌سالی نیز بازیگوش هستند. نژادهای دون (Devon)، کورنیش ( Cornish)، رکسیس (Rexes)، آبسینیان (Abyssinians) و سیامی ( Siamese) بسیار پر انرژی و فعال هستند. اگر گربه‌های خود را قبل از اینکه به سن بلوغ برسند عقیم کنید، حس بازیگوشی خود را تا بزرگ‌سالی حفظ خواهند کرد.

مطیع: اگر توان بازی کردن با گربه را ندارید و گربه‌های بازی گوش باروحیه شما سازگار نیست شما می‌توانید گربه‌های مطیع و کمتر بازیگوش را انتخاب کنید. برخی نژادها مثل راگدال (Ragdoll)، پرشین (Persian)، مو کوتاه بریتانیایی (British short hair) بیشتر به دراز کشیدن و لم دادن تمایل دارند. بخصوص نژاد راگدال معروف به  استراحت کردن و لم دادن در آغوش افراد می‌باشد. اگر می‌خواهید که گربه خود را در خانه نگهدارید این نژادها بهترین گزینه هستند.