تعریف :خسارت اقتصادی واروا  معمولاٌ علایم بیماری واروا در مراحل و سال های اول قابل مشاهده نیست به همین جهت بسیاری از زنبورداران با مشاهده خسارات اندک واروا در مراحل اولیه چنین تصویر می‌کند که انگل واروا چندان هم خطرناک نیست.اما مسلماً چنین حالتی تنها به علت کوچک بودن جمعیت انگل و عدم قابلیت آنها در زنبورستان است. خسارات هنگفت واروا معمولاً از سال دوم و یا سوم به بعد به خوبی مشاهده می‌شود.

جمعیت کندوهای آلوده‌ای که تحت درمان قرار نگیرند معمولاً در طول 3 تا 4 سال پس از مشخص شدن آلودگی کم کم از بین می‌رود در پایان سال چهارم، تولد زنبورهای غیر طبیعی و کاهش جمعیت کندو مشاهده می‌شودو محصول عسل به علت وجود زنبورهای مریض که قادر به جمع‌آوری شهد نیستند کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.انگل واروا با تغذیه از خون زنبوران باعث ضعف و در نتیجه مرگ و میر غیر عادی آنها می‌گردد.وجود بیش از 6 انگل در درون یک حجره معمولاً باعث مرگ زنبور و یا تولد زنبورهای ناقص الخلقه می‌شود.زنبوران غیرطبیعی معمولاً به صورت های بدون بال، یا شکم کوچک، پاهای پیچیده و یا با جثه کوچکتر به دنیا می‌آیند.چنین نوزادانی بلافاصله توسط زنبوران کارگر از کندو بیرون انداخته می‌شود.زنبوران بالغی که تنها یک انگل برروی بدن انها استقرار می باید عمر مفیدشان 50% کمتر از زنبوران سالم استدر کلنی هایی که میزان آلودگی آنها زیاد است یک زنبور کارگر ممکن است تا 5 انگل و یک زنبور نر تا 12 انگل را برروی بدن خود حمل نماید.وجود این انگل برروی بدن زنبوران کارگر باعث بیقراری و اختلال در فعالیت آنها می‌گردد و زنبوران نر مبتلا کم کم ضعیف شده وقدرت پرواز و جفتگیری خود را از دست می‌دهند.

ماده موثره:  ماده موثره آپیستان فلووالینات (C26H22N2O3CF3)می‌باشد.

نحوه عمل:  فعالیت و حرکت زنبورها در داخل کندو باعث می‌گرددکه بدن آنها با نوار آپیستان تماس یافته و به ماده موثره فووالینات آغشته گردد.

حرکت، جابه‌جایی و برخورد زنبوران با یکدیگر باعث پخش تدریجی فلووالینات در تمام کندو شده و بدین ترتیب انگل‌های موجود در سطح بدن زنبورها در معرض ماده موثره قرار گرفته و از بین می‌روند.

مزایای آپیستان:  نوار آپیستان داروی انتخابی در کنترل واروآزیس زنبور عسل با مزایای:

– کاربرد آسان

– عدم نیاز به درمان های مکرر

– استرس کمتر برای زنبور

– رها شدن مداوم و ثابت مانده موثره جهت کنترل مداوم و طولانی مدت

– حداقل خطر برای استفاده کننده

– کنترل موثر انگل واروا،در عین بی‌تاثیر بودن برروی زنبور عسل بالغ و نوزاد

– بدون وجود بقایا در عسل

– افزایش محصول عسل در نتیجه دانش جمعیت‌های سالم  و قوی

بقایای فلووالینات در عسل:  آزمایشات مختلف نشان داده است که فلو والینات در عسل کندوهایی که با نوار آپیستان درمان شده‌اند بقایایی به جا نمی‌گذارد.

سمیت:  نوار آپیستان برای زنبور سمی نبوده و عملاً بی خطر است.

میزان و نوع تاثیر آپیستان:حد میانگین تاثیر آپیستان بر طبق آزمایشات مختلف 6/99 درصد برآورده شده است.

نوار آپیستان به نحوی ساخته شده است که ماده موثر آن به تدریج و به طور مداوم در سطح آن جایگزین می‌شود.بنابراین پس از تماس بدن زنبور بانوار وخروج مقدار اندکی فلو والینات مجدداً این ماده به سطح نوار هدایت شده و جایگزین می‌گردد.

محاسبه میزان دز آزاد شده به گونه ای صورت گرفته است که دو دوره سیر تکامل انگل را می پوشاند به نحوی که حتی اگر یک انگل بالغ در طول دوره حیات خود با سم فلووالینات تماس نیابد فرزندان نسل بعد حتماً در معرض این تماس قرار خواهند گرفت.

مدت پرهیز از مصرف عسل:در صورت استفاده به روش توصیه شده دوره پرهیز لازم نیست.

اثرات جانبی:  در صورت استفاده به روش توصیه شده اثرات جانبی نخواهد داشت .

موارد منع مصرف:  در صورت استفاده به روش توصیه شده موارد منع مصرف ندارد.

مدت مصرف:نوار آپیستان باید به مدت 6 تا 8 هفته در کندو باقی بماند.پس از این مدت باید نوارها از کندو خارج گردد ادامه مصرف نوارها به مدت طولانی تر ممکن است به افزایش بروز مقاومت انگل‌ها در برابر فلووالینات منجر شود.

در هر سال مصرف یک بار نوار آپیستان در هر کندو کافی است.

زمان مصرف:  موثرترین زمان مصرف نوار آپیستان اوایل بهار بیش از آغاز فعالیت عسل‌سازی ، و یا در پاییز، پس از برداشت آخرین محصول عسل می‌باشد.

مقدار و روش مصرف:  دو نوار در هر کندو، یکی  بین قاب های شماره 3 و 4 و یکی بین قاب‌های شماره 7 و 8 آویزان شود.

در کندوهای کوچکتر و کندوهای سنتی استفاده از یک نوار کافی است.

زمان قطع دارو:  6 تا 8 هفته پس از نصب نوار.

احتیاطات:

– نوار آپیستان باید تا زمان مصرف در بسته‌های اصلی خود نگهداری شود.

– استفاده مجدد از نوارهای استفاده شده به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد. کاربرد مجدد نوارهای استفاده شده باعث انتقال آلودگی‌های ویروسی، میکروبی و قارچی به سایر کندوها شده و احتمال مقاومت انگل‌ها را نسبت به فلووالینات افزایش می‌دهد.

به علاوه به علت کاهش ذخیره فلووالینات در نوارهای استفاده شده، در هنگام مصرف مجدد میزان دز آزاد شده کافی نخواهد بود و در نتیجه تنها به افزایش مقاومت انگل ها منجر خواهد شد.

– دور از موارد خوراکی نگهداری گردد.

– در هنگام نصب نوار، استفاده از دستکش توصیه می‌شود و باید در هنگام نصب از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.

– نوار آپیستان باید دور از مواد شیمیایی و سموم نگاهداری گردد.

– استفاده از نوار آپیستان بیش از 6 تا 8 هفته ممکن است به ایجاد بقایا در موم یا عسل منجر شود بنابراین نباید از نوارها به مدت طولانی تر از حد توصیه شده استفاده نمود.

– پس از اتمام دوره درمان از (6 تا8 ) هفته نوارها را از کندو خارج نموده و آنها را ( به‌طوری که سبب آلودگی آبهای جاری و زیر زمینی نگردد) دفن نمایید.

شرایط نگهداری: نوار آپیستان باید در محل خشک، خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

بسته بندی:بسته های محتوی 10 عدد نوار 1×30×250 میلی‌متر