گروه دارویی:
آنتی بیوتیک

 
ترکیب:
هر ميلي‌ليتر حاوی 200 ميلي‌گرم اكسي‌تتراسايكلين (Base) مي‌باشد.

 

 

فارماكولوژي:
تتراسايكلين‌ها بصورت كلي آنتي بيوتيك‌هاي باكتريواستاتيك هستند و با جلوگيري از سنتز پروتئين بوسيله اتصال با واحد 30S ريبوزوم درمیکرو ارگانيسمهاي حساس، از متصل شدن aminoacyl transfer-RNA با ريبوزوم جلوگيري مي‌كنند. همچنين به نظر مي‌رسد اين دسته از آنتي‌بيوتيك‌ها با واحد 50S ريبوزوم نيز متصل مي‌شوند و در ضمن موجب تغيير در ميزان نفوذپذيري غشاء سلولي نيز مي‌گردند. در دوزهاي بسيار بالا تتراسايكلين‌ها مي‌توانند سنتز پروتئين در سلول‌هاي پستانداران را نيز مختل كنند.

 
فارماكوكينتيك:
اين دارو به دلیل داشتن فرمولاسین خاص دارای تاثیرات طولانی اثر می باشد بطوریکه پس از تزريق داخل عضلاني بصورت بسيار آهسته جذب مي‌گردد و در اكثر بافتها از جمله قلب، كليه، ريه، عضله و مايعات جنب، بزاق، صفرا، ادرار، ترشحات ریه و برنش، مفصلي و زلاليه بخوبي منتشر مي‌گردد. اصولا اين دارو در مايع مغزي- نخاعي منتشر نشده و به دوز درماني نمي‌رسد. اين دارو ازسد جفت عبور كرده و به گردش خون جنيني وارد مي گردد. اثر بخشی این دارو به دلیل استفاده ازمواد جانبی خاص وفرمولاسیون اختصاصی طولانی اثر(long act) می باشد.دفع اين داروبه تدریج و از طريق فيلتراسيون گلومرولي انجام مي‌گردد.

 

 

موارد مصرف:
اكسي تتراسايكلين طولاني اثر در درمان بيماريهاي تنفسي حاد و مزمن، سپتي سمي، متريت، گنديدگي سم، آناپلاسموزيس، كراتوكنژكتيويت حاد، اورام پستان و التهابات عفونی مفاصل و ساير عفونتهاي حساس كاربرد دارد.

جهت پيشگيري و درمان عفونتهاي ناشي از ميكروارگانيسمهاي حساس به اكسي‌تتراسايكلين از جمله طيف وسيعي از باكتريهاي گرم مثبت و گرم منفي شامل: گونه‌هاي بردوتلا، بروسلا، بارتونلا، گونه‌هاي هموفيلوس، پاستورلا مولتوسيدا، شيگلا و يرسينيا و همچنين بر روي گرم مثبت‌هايي نظير گونه‌هاي اكتينومايسس، باسيلوس آنتراسيس، كلستريديوم پرفرينجس و تتاني، ليستريا مونوسايتوژن ، نوكارديا بعضي سويه‌هاي استافيلوكوك‌ها و استرپتوكوك‌ها موثر است البته در دو مورد آخر مقاومت باكتريايي در حال افزايش مي‌باشد. ضمناً اين آنتي بيوتيك بر روي اكثر مايكوپلاسما‌، اسپيروكت‌ها از جمله عامل بيماري لايم (Lyme Disease) كلاميديا و ريكتزيا موثر است.

 

حیوان هدف:

گاو گوساله گوسفند بز

 

مقدار و روش مصرف:

گاو، گوساله، گوسفند، و بز:
براي ايجاد اثر طولاني مدت تنها يك تزريق داخل عضلاني عميق بميزان 20 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم (يك ميلي ليتر به ازاي 10 كيلوگرم وزن بدن)
در بيماريهايي كه نياز به ادامه درمان باشد دومين تزريق 5-3 روز بعد از اولين تزريق انجام شود.

تزريق داخل وريدي آرام باشد. اين تزريق اثر طولاني مدت ندارد و مقدار آن 10 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن (1 ميلي ليتر به ازاي 20 كيلوگرم وزن بدن) است و 24 ساعت بعد از آن بايد يك تزريق طولاني مدت عضلاني عمیق (1 ميلي ليتر به ازاي 10 كيلوگرم وزن بدن) انجام شود.

 

 

موارد احتياط و منع مصرف:
مصرف اين دارو در گوسفنداني كه شيرشان به مصرف غذايي انسان مي‌رسد ممنوع است. در صورت وجود حساسيت دام به تتراسايكلين‌ها مصرف این دارو مجاز نمی باشد. بعلت ايجاد تاخیر در رشد استخواني و تغيير رنگ دندان‌هاي شيري، در جنين، مصرف اين دارو تنها در نيمه دوم آبستني توصیه مي‌شود.. در ميش‌هايي كه شير آنها به مصرف غذايي انسان مي‌رسد مصرف نشود. در گاو بيشتر از 10 ميلي ليتر و در گوسفند و بز بيشتر از 5 ميلي ليتر در يك موضع تزريق نشود.

 

عوارض جانبي:

مصرف اين دارو در حيوانات جوان ممكن است موجب تغيير رنگ استخوانها و دندانها به زرد، قهوه‌اي يا خاكستري گردد و در صورت مصرف طولاني مدت موجب تأخير در رشد و بهبود استخوان گردد. التهاب موضعي، به رنگ زرد درناحیه تزریق گزارش شده است.

 

 

زمان پرهيز از مصرف:
گوشت: 21 روز
شیرگاو: 7 روز

 

 

شرایط نگهداري:
در دماي كمتر از 30 درجه سانتيگراد، دور از نور و خارج از دسترس كودكان نگهداري شود.

 

بسته‌بندي:

 

ويال‌هاي 50 و 100 ميلي‌ليتري قهوه ای