موارد مصرف   : رسپیتول در موارد وقوع مشکلات تنفسی ناشی از برونشیت عفونی و آنفلونزا و مشاهده عطسه در گله توصیه می‌شود. همچنین در مواردی که امکان مصرف دارو نظیر آنتی بیوتیک ها مقدور نبوده و یا سایر آنتی بیوتیک های دیگر موثر واقع نشوند. این دارو مانع تجمع شدید موکوس چسبناک و بروز خفگی در طیور می‌شود.

مواد موثره  : رسپیتول فرآورده ای است که از ترکیبات گیاهی ساخته شده است و حاوی Camphene, α-pinene, Menthol, 1.8-cineole (Eucalyptol), α-terpineolمی‌باشد.

خواص درمانی  : این دارو دارای خواص موکولتیک بوده  و موجب تخلیه ترشحات مجاری تنفسی ، اکسیژن رسانی بهتر و باعث کاهش علایم خفگی در گله می‌شود. این دارو در درمان و پیشیگیری از عفونت های دستگاه تنفس طیور مانند برونشیت و آنفلونزا مصرف می‌گردد. اثرات ضد باکتریایی آن برروی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به اثبات رسیده است.

مقدار و طریقه مصرف  : نحوه مصرف این دارو به دو طریقه آشامیدنی و اسپری می‌باشد.

روش آب آشامیدنی:یک شیشه ( 250 میلی لیتر) رسپیتول را به 1000 لیتر آب آشامیدنی افزوده آن را دو بار در روز در اختیار جوجه ها قرار دهید ( یک بار 7 صبح و یک بار 5 بعداز ظهر).

روش اسپری:ویژگی های این دارو موجب شده است که استفاده از روش های اسپری به ویژه اسپری به وسیله دستگاه های رطوبت ساز، مه پاش یا نازل های تحت فشار اثرات درمانی سریعتر و بهتری را به وجود آورد.

1- روش اسپری به وسیله دستگاه دستی یا کوله پشتی:تا سن سه هفتگی: 250 میلی لیتری رسپیتول را در 10 لیتر آب حل نموده و سپس 2 بار در روز به روی جوجه ها اسپری نمایید.

بالاتر از سه هفته : در جوجه های مسن تر 500 میلی لیتر رسپیتول را در 10 لیتر آب حل نموده و سپس 2 بار در روز به روی جوجه ها اسپری نمایید. این دوز درمانی را می توانید تا زمان حصول نتیجه مطلوب و بهبود علائم تنفسی در گله ادامه دهید.

2- اسپری با دستگاه رطوبت ساز ، مه پاش یا نازل های تحت فشار:تا سن سه هفتگی: 250 میلی لیتر رسپیتول را در 100 لیتر آب حل کرده و به ازای هر 100 متر مربع یک لیتر از محلول مورد استفاده قرار گیرد. بالاتر از سه هفتگی: 250 میلی لیتر از رسپیتول در 50 لیتر آب حل شود و به ازای هر 10 متر‌مربع سالن یک لیتر از محلول استفاده شود.

نکات قابل توصیه: از رسپیتول با آنتی بیوتیک ها و یا سایر دارو های افزودنی به آب آشامیدنی به صورت توام استفاده نکنید. در موارد ضروری در 12 ساعت اول از محلول رسپیتول استفاده نمایید و سپس در 12 ساعت دوم از آنتی بیوتیک استفاده نمایید. قبل از افزودن دارو به آب آشامیدنی مقدار مورد نیاز را در 3 لیتر آب ولرم ( 40 درجه سانتیگراد) حل نمایید سپس به آب آشامیدنی بیافزایید.

زمان پرهیز از مصرف : این دارو به دلیل این که از مواد طبیعی ساخته شده است هیچگونه باقی‌مانده‌ای در گوشت ایجاد نمی‌کند.

شرایط نگهداری:

دارو دور از نور و در دمای 30-10 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

میزان مصرف وتوضیحات لازم در جدول زیرآمده است:

روش استفاده از داروی رسپیتول با دستگاه های اسپری در مرغداری‌ها

روش استفاده

سن

رقت

میزان مصرف

دفعات مصرف

مدت مصرف

اسپری با دستگاه دستی یا کوله پشتی

زیر سه هفته

1 بطری به 10 لیتر آب

به ازای هر 1000 مترمربع مساحت سالن 1 بطری در 10 لیتر آب ولرم حل شود و با فاصله 50 سانتی متری از جوجه ها اسپری شود.

هر 12 ساعت

4-2 روز تا رفع علائم بالینی

بالای سه هفته

1 بطری به 10 لیتر آب

به ازای 1000 متر مربع مساحت سالن 2 بطری در 10 لیتر آب ولرم حل شود و با فاصله 50 سانتی‌متری از جوجه ها اسپری شود.

هر 12 ساعت

4-2 روز تا رفع علائم بالینی

اسپری با دستگاه های رطوبت‌ساز

زیر سه هفته

1 بطری به 100 لیتر آب

1 بطری به 100 لیتر آب اضافه شود و به ازای هر 10 متر مربع یک لیتر مصرف شود.

هر 12 ساعت

4-2 روز تا رفع علائم بالینی

مه پاش، نازل‌های

تحت فشار

بالای سه هفته

1 بطری به 50 لیتر

1 بطری به 50 لیتر آب اضافه شودو به ازای هر 10 مترمربع یک لیتر مصرف شود.

هر 12 ساعت

4-2 روز تا رفع علائم بالینی