گروه دارویی: سولفونامید

 
شکل دارویی :محلول خوراکی

 
ترکیب: هر میلی لیتر از محلول حاوی 333 میلی گرم سولفادیمیدین سدیم می باشد.

 
موارد مصرف :
سولفادیمیدین طیف ضد میکروبی وسیعی بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارد مانند: استرپتوکوک، استافیلوکوک، باسیلوس آنتراسیس، کلستریدیوم تتانی و پرفرژنس، اشریشیاکولی، سالمونلا، پاستورلا، کلامیدیا، نوکاردیا و تک یاخته هایی نظیر کوکسیدیا و توکسوپلاسما.گونه هایی از پزودوموناس، لپتوسپیرا و پروتئوس به این دارو نسبتا مقاوم هستند. سولفادیمیدین به شکل خوراکی در درمان عفونت های سیستمیک حساس به سولفادیمیدین در گوشتخواران، نشخوارکنندگان، طیور و بوقلمون تجویز می گردد.

 
مقدار و روش مصرف :
گوشتخواران: شروع درمان: 55 میلی گرم سولفادیمیدین سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده در روز اول (1.5 میلی لیتراز محلول خوراکی به ازای هر 10 کیلوگرم وزن)
ادامه درمان: 27.5 میلی گرم سولفادیمیدین سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده در روزهای دوم، سوم، چهارم و پنجم  ( 0.75 میلی لیتر از محلول به ازای هر 10 کیلوگرم وزن)
نشخوارکنندگان: شروع درمان: 220 میلی گرم سولفادیمیدین سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده در روز اول( 30 میلی لیتر از محلول خوراکی  به ازای هر 50 کیلوگرم وزن)
ادامه درمان: 110 میلی گرم سولفادیمیدین سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده در روزهای دوم، سوم و چهارم ( 15  میلی لیتر از محلول خوراکی  به ازای هر 10 کیلوگرم وزن )
طیور خانگی و بوقلمون: 196-134 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده، روزانه به مدت 4 روز متوالی (بمیزان 0.2% از محلول خوراکی همراه با آب آشامیدنی ) و یا(هر شیشه محلول در 125 لیتر آب آشامیدنی روزانه )

 
توجه: مقادیر فوق باید در آب مصرفی یک روز دام و طیور به مصرف برسد. بطور کلی دام ها روزانه 15 لیتر آب به ازای هر 100 کیلوگرم وزن زنده و طیور با وزن تقریبی یک کیلوگرم 1.5 لیتر آب در روز مصرف می کنند.

 
موارد منع مصرف و تداخلات دارویی:
مصرف دارو در نارسائی های کبدی و کلیوی، توام با داروهای آنتی اسید، املاح کلسیم، ویتامین K و در موارد حساسیت به دارو منع شده است.
در گاوهای شیرده 20 ماهه و بیشتر، گوساله ها تا یک ماهگی و طیور تخمگذار نباید مصرف شود.

 
زمان پرهیز از مصرف:
گوشت گاو و گوساله : 10 روز
گوشت گوسفند و بز: 10 روز
گوشت طیور گوشتی: 10 روز
شیر: 4 روز

 
موارد احتیاط:
دارو بیش از 7 روز متوالی نباید مصرف شود. افزودن ترکیباتی که مزه آب را تغییر داده و در نتیجه باعث افزایش مصرف آب و دارو شود، توصیه می شود.

 
اثرات جانبی: اسهال، استفراغ، کریستالوری و انسداد مجاری ادراری، ضعف عضلانی، بروز علائم حساسیتی،  بثورات جلدی و آنمی همولیتیک دیده شده است.

 
شرایط نگهداری: در مکان خشک و در  دمای بین 10 تا  25 درجه سانتی گراد و دوراز نورنگهداری شود.
بسته بندی: شیشه های 250 میلی لیتری.