گروه دارویی:

ضد التهاب غیر استروییدی

 

 

ترکیب:

هر ميلي‌ليتر حاوی 50 ميلي‌گرم فلونيكسين (بصورت مگلومين) مي‌باشد.

 

 

فارماكولوژي:

فلونیکسین جزء دسته ضد التهاب های غیر استروییدیNSAID مي باشد. فلونيكسين مهار كننده بسيار قوي سيكلواكسيژناز بوده و مانند ساير داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي داراي اثرات ضد درد، ضد التهاب و پائين آورنده تب مي‌باشد. اين دارو موجب تغيير محسوس در حركت دستگاه گوارش در اسب نمي‌گردد و ممكن است در زمان شوك سپتيك موجب بهبود جريان خون شود.

 

 

فارماكوكينتيك:
اين دارو پس از تزریق بسرعت جذب شده و در زماني كمتر از 30 دقيقه به حداكثر غلظت سرمي رسيده و اثرات درماني آن بعد از 2 ساعت ظاهر مي‌گردد. بيشترين پاسخ باليني بين 12 الي 16 ساعت رخ داده و تا 36 ساعت پس از تزريق قابل مشاهده است. نيمه عمر سرمي اين دارو در اسب حدوداً 5/1 ، در سگ5/3 ساعت و در گاو حدود 8 ساعت مي‌باشد. اين دارو تا 48 ساعت در ادرار اسب قابل ردگيري مي‌باشد.

 
حیوان هدف:

 

گاو، اسب و سگ

 

 

موارد مصرف:
كاهش دهنده تب، درد و التهاب در گاو، اسب و سگ همچنين بعنوان درمان حمايتي در شوك
گاو: جهت درمان التهاب حاد ناشي از بيماري‌هاي تنفسي، آمفيزم ريوي حاد همچنين به عنوان درمان كمكي ورم پستان حاد مصرف مي‌شود.
اسب: جهت درمان التهاب و درد ناشي ازمشكلات عضلانی – اسکلتی و يا تسكين دردهاي شديد معده‌اي-روده‌اي مصرف مي‌شود.

 

 

مقدار و روش مصرف:
گاو: 1.1 الي 2.2 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن دام بصورت داخل عضلاني و يا وريدي (آهسته) تزريق شود. در صورت نياز مي‌توان تزريق را با فواصل 24 ساعته حداكثر تا 5 روز متوالي تكرار كرد.
اسب: 1.1 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن بصورت تزريق داخل عضلاني و يا وريدي يكبار در روز بمدت 5 روز. در درمان كوليك از تزريق داخل وريدي استفاده شده و در صورت نياز دوز را تكرار كنيد.
سگ: 0.04-0.01ميلي ليتر به ازاء هر كيلوگرم وزن بدن بصورت داخل عضلاني فقط يكبار تزريق شود.

 
هشدار و موارد منع مصرف:
در صورت وجود حساسيت به فلونیکسین در دام اين دارو منع مصرف دارد. از تزريق داخل شرياني بعلت تحريك شديد دستگاه اعصاب مركزي خودداري شود. در صورت ابتلا به زخم دستگاه گوارش، عدم كاركرد صحيح كبدي و كليوي و همچنين بيماري خوني با احتياط مصرف شود. در صورت استفاده در اسب مبتلا به كوليك ممكن است موجب پنهان شدن علائم رفتاري و قلبي- تنفسي گردد. در صورت مصرف همزمان با داروهايي كه شديداً با پروتئين‌ها باند مي‌شوند با احتياط مصرف شود.

 

 

زمان پرهيز از مصرف:
درمان با فلونكسين® 7 روز قبل از ذبح دام بايد قطع شود و در دامهاي شيرده ، شير توليد شده در حين درمان و تا 36 ساعت پس از آخرين تزريق نبايد به مصرف غذاي انسان برسد.

 

 

شرایط نگهداري:
در جاي خنك و دور از نور نگهداري شود.
دور از ديد و دسترس كودكان نگهداري شود.

 

بسته‌بندي:
ويال 50 ميلي‌ليتري شفاف