تعریف: این دارو از اسانس گیاه درمنه ساخته شده است. مهمترین اجزای آن آلفا توجون و بتا توجون است.

ترکیب: هر گرم دارو حاوی 15 تا 22 میلی گرم آلفاتوجون است.

دسته دارويي:ضد قارچ جلدی

ویژگی های و مکانیسم اثر :مایکوسیدین از اسانس گیاه درمنه ساخته شده است. این اسانس به دلیل ساختار شیمیایی قدرت نقوذ خوبی از سطح پوست دارد و به همین علت برای درمان عفونت های قارچی عمیق بسیار مناسب است .

این دارو روی قارچ های درماتوفیتی نظیر اپیدرموفیتون فلوکوزوم، تریکوفایتون نوروکازوم، تریکوفایتون منتاگروفاتیس، میکروسپورم کانیس و میکروسپروم جیستنوم موثر است.

از این گیاه در نواحی مختلف برای دفع کرم استفاده به عمل می آید. مکانیسم اثر ضد قارچی آن کاملاً شناخته شده نیست ولی اسانسها عموماً از طریق مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو در میکروب ها اثرات ضد میکروبی خود را نشان می‌دهند.

اطلاعات بالینی:  براساس انجام مطالعات باینی اثر بخشی لوسیون مایکوسیدین از راه موضعی در مقایسه با داروی گریزئو فولوین که به صورت خوراکی در گاو و گوسفند تجویز شده بود یکسان بوده همچنین میزان بهبودی در این دارو در مقایسه با پماد کلوتریمازول در سگ و گربه مشابه بوده است.

مقدار و روش مصرف :  پس از تمیز کردن موضع مقداری از دارو روی موضع مالیده شود این دارو می‌بایست روزی 2 بار تا بهبودی کامل مصرف شود.

عوارض جانبی: عارضه جانبی خاصی طی دوره مصرف از این دارو گزارش نشده است. در موارد نادر در اثر استفاده بیش از حد مجاز آزردگی های پوستی شبیه سوختگی ایجاد می شود.

زمان پرهیز از مصرف:در طی دوره درمان بهتر است از ذبح دام خودداری شود ولی مصرف شیر بلامانع است.

نکات قابل توصیه: بهتر است در هنگام کارکردن با این دارو از دستکش استفاده شود تا از انتقال آلودگی قارچی جلوگیری به عمل آید.

شرايط نگهداري:دارو در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت گردد.

دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

پس از مصرف در ظرف را محکم ببندید.

 بسته بندی:ظروف شیشه ای با حجم 120 میلی لیتر