ترکیب غلیط مواد معدنی

 
هر میلی لیتر حاوی:

 

 

فسفینات کلسیم

65

ميلي‌گرم

کلرید پتاسیم

4.282

ميلي‌گرم

گلوکونات کلسیم

300

ميلي‌گرم

یدید پتاسیم

50

ميلي‌گرم

یدید سدیم

50

ميلي‌گرم

کلرید منیزیم 6H2O

19.64

ميلي‌گرم

كلريد آهن III4H2O

12.96

ميلي‌گرم

كلريد كبالت II6H2O

0.164

ميلي‌گرم

کلرید روی

0.1355

ميلي‌گرم

 
موارد مصرف: درمان جایگزین برای معالجه عوارض محسوس یا غیر محسوسی که در نتیجه عدم تعادل فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم و توزیع ناقص ید، روی، کبالت و آهن دیده می‌شود.
علاوه بر موارد فوق، به علت میزان بالای فسفر و ید، به عنوان درمان قطعی ناباروری ناشی از کمبود مواد معدنی بدون علامت بالینی، برگشت دام به فحلی طبیعی بدون علت قابل تشخیص، بهبود نتایج باروری، فعال شدن تخمدانهای غیر فعال (کیستیک) و در نهایت بلوغ فولیکولی مصرف می‌شود.
همچنین در توسعه رشد استخوان‌ها، بخصوص اگر کمبود مواد معدنی یا عناصر کمیاب محرز شده باشد، کاملاً موثر است.
به‌عنوان درمان مکمل در بیماری‌های دوره پرورش، دوره نقاهت، فلجی‌ بعد از زايمان و تب شیر و بیماری‌هایی مانند برونشیت و پنومونی که با تب نامشخص همراه هستند. به عنوان پیشگیری به ویژه در ناباروری‌های ناشی از کمبود مواد معدنی و نیز در دام‌های آبستن برای اجتناب از کمبود این مواد در جنین مصرف می‌گردد.

 
حیوانات هدف: اسب، گاو، گوسفند، بز

 
موارد منع مصرف: حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارو. نقایص موجود در متابولیسم الکترولیت ها، به ویژه در موارد هیپروفسفاتمی یا هیپرکالمی. عواملی مانند نارسایی احتقانی قلب، یا هایپرهیدراسیون که به طور کلی مانع سرم درمانی هستند. در موارد نارسایی کلیه و کبد باید احتياط شود.

 
توصیه ویژه جهت مصرف (بسيار مهم): فقط از محلول رقیق شده جهت تزریق استفاده نمائید. برای رقیق نمودن دارو فقط از سرم نمکی نرمال یا آب مقطر استفاده نمائید، بدین ترتیب احتمال تداخل داروئی بطور کامل از بین می رود.

 
مصرف در طول دوره بارداری: براي پیشگیری (از كمبود املاح معدني) مي‌توان مقدار کمی از دارو را بطور مرتب، در فواصل زمانی معین تجویز نمود.

 
تداخل دارويي: میزان الکترولیت و عناصر معدنی کمیاب هر داروی دیگری که همزمان با این دارو تجویز می شوند، باید محاسبه و مد نظر قرار داده شوند.

 
میزان و طریقه مصرف:
بصورت داخل وریدی بعد از رقیق نمودن دارو با سرم استریل محلول رقیق شده را به درجه حرارت بدن رسانده و به بصورت آهسته تزریق نمایید.
اسب و گاو                   20-10 میلی لیتر
گوساله، گوسفند و بز     10-5 میلی لیتر
مقدار رقت دارو باید براساس نياز فیزیولوژیک دام تعیین گردد. مي‌توان 10-5 میلی لیتر مینراسول را بر اساس وزن بدن و وضعیت بیماری با 500-100 میلی لیتر سرم نمکی نرمال یا آب مقطر رقيق نمود. در صورت نياز باليني مي‌توان این نسبت را تغییر داد.
در صورت لزوم، تجویز دارو را یک هفته بعد تکرار نمایید.
در زمینه مامایی، درمان را با تجویز هورمون و ویتامین بايد توام نمود. در موارد نازایی دارو قبل از فصول فحلی (اسب و گوسفند و بز) یا همزمان با تلقیح مصنوعی تجویز شود.
برای پیشگیری مینراسول را به همراه ویتامین های A, D3, E در زمان های معین به مقدار کم به دام های مبتلا به نازایی در اثر کمبود مواد معدنی و يا آبستن، می توان تجویز نمود.

 
مصرف بيش از حد:
اگر به مصرف بیش از حد مشکوک شدید، تجویز دارو را قطع نمایید و در صورت نياز تنها درمان علامتي قابل توصيه است.

 
زمان پرهيز از مصرف:
گوشت و شير: ندارد

 
ملاحظات:
مینراسول باید قبل از تزریق با سرم استریل رقیق شده و به صورت استریل تزریق گردد.

 
طول عمر قفسه‌اي: 5 سال

 
طول مدت نگهداری بعد از اولين مصرف 28 روز است.

 
شرایط نگهداری: در دمای زیر 25 درجه سانتی گراد و بدور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

 
خصوصیات بسته بندی:
ویالهای 100 میلی لیتری قهوه ای رنگ با درپوش لاستیکی و سرپوش آلومینیومی.