نام تجاری :کوکسیدین

نام ژنریک: موننسین سدیم
شکل دارویی: پریمیکس میکروگرانوله قهوه ای روشن
گروه دارویی: ضد کوکسیدیوز
ترکیب: هر کیلو گرم پریمیکس کوکسیدین حاوی 100 گرم موننسین فعال میباشد.
مکانیزم اثر: موننسین آنتی بیوتیکی است از گروه پلی اتر مونو کربوکسیلیک آیونوفور که در فرایند تخمیر نوعی قارچ به نامstreptomycin cinnamonensis  تولید می گردد. موننسین از طریق ایجاد کمپلکس لیپوفیلیک یونی با فلزات یک ظرفیتی از رشد و تکثیر آیمریا ها جلوگیری کرده و بدین ترتیب باعث از بین رفتن آیمریا ها در دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز بیماری کوکسیدیوز در گله های طیور گوشتی، پولت های تخمگذار و بوقلمون های گوشتی می گردد. مونن سین تأثیر خودرا در مراحل اولیه چرخه زندگی آیمریاها (شیزوگونی) اعمال می کند و با برهم زدن تعادل یونهای سدیم و پتاسیم و در نهایت تغییر فشار اسمزی انگل باعث جذب آب بیش از حد توسط انگل و ترکیدن و نابودی انگل می شود.  جذب سیستمیک موننسین بسیار کم و تمایل آن به اندامهای بدن ناچیز است و بیشترین مقدار آن از طریق مدفوع دفع می شود.
موارد مصرف: جهت كنترل و پيشگيري كوكسيديوز ناشي از گونه هاي بيماريزاي آيمريا در جوجه هاي گوشتي، پولت ها و بوقلمونهاي گوشتي.
مقدار و مدت مصرف: يك كيلو گرم پريميكس در هر تن خوراك در تمام طول دوره پرورش. در جوجه های گوشتی: از یک روزگی تا یک روز قبل از كشتار، پولت های گوشتی و تخمگذار: حداكثر تا 16 هفتگي و بوقلمونهای پرواری: حد اكثر تا 16 هفتگي.
تذکر: موننسين بايد بطور يكنواخت با خوراك مخلوط شود. بدين منظور ابتدا مقدار مورد نياز را با  20 تا  50 كيلوگرم  خوراك ‍‎‏‚ مواد اوليه و يا مكمل مخلوط كرده و سپس   مخلوط حاصل را در حجم خوراك  اصلي اضافه نموده و مجددأ كاملا مخلوط نمائيد.
موارد منع مصرف: دراسب و ساير تك سمي ها مصرف نشود. موننسين براي تك سمي ها كشنده است. از مصرف همزمان با تيامولين خودداري نمائيد. مصرف همزمان با تيامولين باعث كاهش رشد مي¬گردد. در طيور در حال تخمگذاري مصرف نشود. استفاده همزمان موننسين با اريترومايسين و يا سولفوناميد ها بعلت احتمال بروز مسموميت توصيه نمي شود.
عوارض جانبی: در صورت مصرف بیش از اندازه باعث کاهش رشد و مسمومیت با علائم کاهش اشتها، لرزش، فلجی اعضا و در نهایت مرگ میشود.
اختصاصات: علاوه بر خاصیت ضد کوکسیدیوزی فعالیت ضد باکتریایی نیز دارد و باعث کاهش عفونت کلستریدیوم پرفرینژنس و اشرشیاکلی در روده میشود. جلوگیری از تخریب اپیتلیوم دیواره وکاهش ضریب تبدیل غذایی از مزایای دیگر موننسین است.
زمان پرهیز مصرف: طیور گوشتی و بوقلمون: یک روز قبل از کشتار.
موارد احتياط: در هنگام حمل و نقل و كاربرد دارو از ماسك، لباس محافظ و دستكش استفاده نمائيد. پس از حمل و نقل و كاربرد پريميكس موننسين، دستها و صورت را با آب فراوان بشوئيد. دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.
شرایط نگهداری: در محل خشک و خنک (دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد)  و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری نمایید.
بسته بندی: پاکت های کاغذی سه لایه با لایه داخلی پلی اتیلنی به وزن 20 کیلوگرم.