ال کارنیتین چیست ؟ ال کارنیتین در بدن طیور چگونه ساخته می شود؟ پیش ساز ال کارنیتین چیست؟  آیا کمبود لیزین و متینوین میتواند منجر به کمبود این ماده شود؟ ال کارنیتین خالص پودر سفید رنگی است که به خوبی در آب حل می شود. این ماده می تواند دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. نام شیمایی ال کارنیتین، بتا هیدروکسی گاما تری متیل آمینو بوتیرات بوده و وزن مولکولی ال کارنیتین ۱۶۲٫۱ است.

آشنایی با ال کارنیتین

چرا به ابتدای کلمه کارنیتین “ال” آورده می شود؟ از نظر ساختار مولکولی این ماده دارای دو ایزومر به نام های ال کارنیتین و دی کارنیتین می باشد. نکته مهم ان است که فقط فرم ال کارنیتین (L کارنیتین) از نظر فیزیولوژیکی فعال می باشد. بنابراین علامت ال در ابتدای کلمه کارنیتین نشان دهنده شکل فضایی و فرم فعال این نوع ماده  می باشد.

در کدام منابع خوارکی ال کارنیتین یافت می شود؟ آیا جیره بر پایه ذرت و سویا از نظر این ماده غنی می باشد؟متاسفانه اکثر خوراک های گیاهی از نظر این ماده ارزشمند فقیر می باشند و این درحالی است که خوراک هایی که خاستگاه حیوانی دارند از نظر ال کارنیتین در وضعیت مطلوبی می باشند. مقدار ال کارنیتین در پودر ماهی ۸۵ الی ۱۴۵، پودر گوشت و استخوان ۱۵۰ و پودر پر  ۱۲۵ میلی گرم در هر کیلوگرم میباشد. به عبارت دیگر سطح ال کارنیتین در ذرت، گندم و کنجاله سویا پایین بوده و مقدار ان به ترتیب ۵ الی ۱۰، ۳ الی ۱۲ و صفر الی ۱۰ میلی گرم در هر کیلوگرم گزارش شده است. جیره پرندگان به دلیل اینکه بیشتر بر پایه ذرت و سوبا تنظیم می شود از نظر ال کارنیتین فقیر می باشد.

آیا پرندگان توانایی ساخت ال کارنیتین را دارند؟ جواب این سوال مثبت می باشد.  پرندگان این توانایی را دارند که با استفاده از دو اسیدآمینه لیزین و متینوین اقدام به سنتز ال کارنیتین نمایند. در نتیجه کمبود این دو اسید آمینه در جیره طیور میتواند منجر به کاهش سنتز ال کارنیتین در پرندگان شود.

به طور کلی مزایای  ال کارنیتین در حیوانات چیست ؟ توجه بفرمایید که این یک سوال کلی است. بنابراین ما هم به صورت کلی به این سوال پاسخ خواهیم داد. در سطور آتی وظیفه فیزیولوژیک ال کارنتین را از نظر بیوشیمایی بررسی خواهیم کرد. اما به طور کلی باید گفت که ال کارنیتین منجر به افزایش مقاومت حیوانات در مقابل ناهنجاری های متابولیک شده و از بروز برخی از بیماری ها جلوگیری میکند. نقش اصلی ال کارنیتین در متابولیسم انرژی است. به طوری که باعث بهبود اکسیداسیون یا سوختن اسیدهای چرب بلند زنجیر در میتوکندری می شود.

مزایا مصرف ال کارنیتین در جوجه های گوشتی چیست ؟ بیشتر مطالعات صورت گرفته در جوجه های گوشتی نشان میدهد که مکمل سازی جیره جوجه ها با ال کارنیتین منجر به بهبود بازده حیوان نمی شود اما میتواند منجر به کاهش درصد تلفات و کاهش درصد چربی لاشه بشود. اما گزارشی نیز وجود دارد که نشان میدهد که اگر جیره جوجه بلدرچین ها از نظر اسیدهای آمینه لیزین و متیونین کمبود داشته باشد، در آن صورت افزودن ال کارنیتین میتواند منجر به بهبود وزن گیری جوجه بلدرچین ها شود.

آیا کمبود لیزین و متیونین در جیره می تواند منجر به افزایش چربی لاشه شود ؟ جواب این سوال مثبت است. این امر میتواند دلایلی داشته باشد. یکی از دلایل آن کاهش سنتز ال کارنیتین می باشد. چراکه این دو اسید آمینه از پیش سازهای ال کارنیتین می باشند . ال کارنیتین در انتقال چربی ها از غشای میتوکندری نقش دارد. میتوکندری محل سوختن چربی ها برای تولید انرژی است. اگر اسیدهای چرب نتوانند وارد میتوکندری شوند. در سلول ها و بافت چربی انباشته خواهند شد که نتیجه ان افزایش چربی لاشه می باشد.

مزایای مصرف ال کارنیتین در مرغ مادر چیست؟ گزارشی وجود دارد که نشان میدهد افزودن ال کارنیتین به جیره مرغ مادر منجر به افزایش درصد تفریخ جوجه ها و همچنین افزایش مقدار ال کارنیتین زرده تخم مرغ میشود. گزارشی نیز وجود دارد که افزودن ال کارنتیت منجر به بهبود تولید تخم بلدرچین شد.

آشنایی با ال کارنیتین

آیا مصرف ال کارنتین می تواند بر کیفیت سفیده تخم مرغ تاثر گذار باشد؟ گمان میرود که مصرف ال کارنتین منجر به بهبود سفیده تخم مرغ شود. کیفیت آلبومین یا سفیده تخم مرغ تحت تاثیر مقدار اومیوسین Ovomusin بویژه بتا اومیوسین  مترشحه از ماگنوم (بخشی از لوله تخم بر ) میباشد. گزارش ها نشان میدهد که بتا اومیوسین در ایجاد خاصیت ژلاتینی سفیده تخم مرغ نقش دارند. بنابراین ال کارنیتین ممکن است که در ساخت و یا ترشح این ماده نقش داشته باشد.

آشنایی با ال کارنیتین

ال کارنیتین چگونه میتواند باعث بهبود  ساخت و یا ترشح بتا اومیوسین شود ؟ فرضیه ای که در این مورد مطرح است این است که ال کارنیتین ممکن است که باعث بهبود متابولیسم یا سوخت و ساز چربی در سلول های ناحیه مگنوم شود. بهبود دسترسی این سلول ها به انرژی میتواند منجر بهبود تولید سفیده تخم مرغ شود. بهبود کیفیت سفیده تخم مرغ میتواند از نظر بازارپسندی و همچین مدت زمان نگهداری تخم مرغ موثر باشد