در این مقاله میخواهیم در مورد نحوه محاسبه تعداد آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی صحبت کرده و نحوه محاسبه تعداد آب خوری نیپل مورد نیاز برای سالن مرغداری را مرور کنیم. پیش از اینکه در مورد نحوه محاسبه آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی صحبت کنیم بهتر است که در مورد این نوع آب خوری اطلاعاتی را یادآوری کنیم.

در مقالات پیشین در مورد  آب خوری سیفونی یا زنگوله ای شکل با همدیگر صحبت کردیم. همچنین در مقاله مزبور اشاره کردیم که آب خوری های در مرغداری به دو گروه بزرگ آب خوری اتوماتیک و آب خوری دستی تقسیم بندی می شوند.

سوال : آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی جزو کدام گروه آب خوری ها تقسیم بندی می شوند ؟ این نوع آب خوری جزو آب خوری های اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.

سوال : آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی را توضیح بدهید.

سیستم آب خوری نیپل از یک یا چندین لوله که در امتداد طول سالن ( با تراز مناسب) کشیده شده اند ساخته شده است. در فواصل مناسب سوراخ های کوچکی در این لوله ها ایجاد شده و سوپاپ کوچکی به این سوراخ ها نصب می شود . این سوپاپ ها حساس به فشار می باشد. به طوری که در اثر فشار آب موجود در لوله ها، سوپاپ ها بسته هستند . اما زمانی که پرنده با منقار خود به آنها فشار وارد می کند، سوپاپ بار شده و آب به بیرون از لوله جریان می بابد.

نحوه محاسبه تعداد آب خوری نیپل در مرغداری

سوال: اجزای سازنده آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی را نام ببرید.

  • مخزن آب
  • لوله های تقسیم کننده آب در سالن
  • نیپل
  • سخت گیر و فیلتر
  • فنجان (اگر جریان آب موجود در لوله ها ۸۰-۹۰ میلی لیتر در هر دقیقه باشد در ان صورت به منظور ممانعت از ریزش قطرات آب (نشتی) بر روی بستر ، در زیر نیپل ها فنجانک نصب می شود.

نحوه محاسبه تعداد آب خوری نیپل در مرغداری

سوال : مزیت آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی چیست ؟

۱- آلودگی آب در این سیستم به حداقل مقدار خود می رسد.

۲- ارتفاع آب خوری های نیپلی به راحتی با استفاده از وینچ قابل تنظیم می باشد

سوال: معایب سیستم آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی چیست ؟

۱- اگر کیفیت آب مرغداری مناسب نباشد، ممکن است رسوب گرفتگی در نیپل ها مشاهده شود و در نتیجه باید هر چندر روز یک بار تمامی نیپل ها بازدید شده و در صورت نیاز رسوب زدایی شود

۲- ممکن است افزودن برخی از مواد به آب باعث گرفتگی و رسوب در پستانک ها شود.

برای محاسبه تعداد آب خوری نیپل و مدیریت این نوع سیستم آب خوری به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

  • ابتدا باید نوع طیور پرورشی را که در سالن نگهداری خواهد شد را از کارفرما بپرسیم . باید بدانیم که در سالن مزبور م چه نوع پرنده ای نگهداری می شود !! آیا میخواهیم طیور گوشتی نگهداری کنیم و یا اینکه میخواهیم پولت تخم گذار پروش بدهیم. به عنوان مثال ۱۰-۱۲ قطعه طیور گوشتی میتوانند از یک آب خوری پستانکی استفاده کنند و این در حالی است ۶ قطعه مرغ مادر گوشتی میتوانند از یک عدد آب خوری نیپل یا آب خوری پستانکی استفاده کنند. جدول زیر تعداد قطعه به ازای هر عدد آب خوری پستانکی را نشان میدهد.
  • شرایط آب هوایی بر محاسبه تعداد آب خوری نیپل مرغداری تاثیرگذار است: طبعا در اقلیم های گرم و خشک ، باید تعداد آب خوری نیپلی موجود در سالن در مقایسه با اقلیم هایی که آب هوای خنک تری دارند بیشتر در نظر گرفته شود
  • ظرفیت سالن
  • طول سالن
  • سن جوجه ها : مقدار فشار موجود در لوله ها با توجه به سن جوجه ها باید تغییر بکند . به طوری که با افزایش سن جوجه ها و در نتیجه افزایش فشار پرنده، مقدار جریان آب ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند.

مثال: محاسبه تعداد آب خوری نیپل برای یک مرغداری ۲۰۰۰۰ قطعه ای

فرضیات مسئله : (طول سالن فرضا ۱۶۵ متر ، نوع پرورش = طیور گوشتی و شرایط آب و هوایی گرم )

 

حل:

بخش الف) با توجه به اینکه آب و هوای منطقه گرمسیری است و جوجه گوشتی نگهداری می کنیم ، بهتر است که به ازای هر ۱۰ قطعه پرنده یک عدد آب خوری نپیل را در نظر بگیریم در نتیجه ما به ۲۰۰۰ عدد پستانک یا آب خوری نیپل نیازمندیم (اگر عدد ۲۰۰۰۰ قطعه را به ۱۰ تقسیم کنیم ، رقم ۲۰۰۰ بدیت خواهد آمد)

بخش ب) فرض میکنیم که پستانک ها در سه ردیف در سالن قرار خواهند گرفت ( سه خط موازی با همدیگر که در طول سالن قرار دارند) در نتیجه رقم ۲۰۰۰ را به ۳ تقسیم میکنیم : تقریبا ۶۶۷ عدد پستانک در هر ردیف قرار می گیرند

 

بخش ج) حال باید محاسبه کنیم که در هر ردیف ، فاصله پستانک ها از همدیگر چقدر می باشد؟ برای این کار کافی است که طول سالن (۱۶۵ متر یا ۱۶۵۰۰ سانتی متر را به ۶۶۷ تقسیم کنیم جواب ۲۴٫۷ می باشد. بنابراین فاصله هر دو پستانک از همدیگر ۲۴٫۷ سانتی متر خواهد بود

 

چنانچه پیشنهادی در مورد این مقاله دارید و یا احساس می کنید که تجربه شما میتواند این مقاله را تکمیل کند، خواهشمنیدم که صفحه را اسکرول کرده و از بخش پایین مقاله، مطالب ارزشمند خود را برای ما ارسال بفرمایید. همچنین  در بخش پایین این مقاله می توانید نظرات تکمیلی سایر دوستان را نیز در این مورد مشاهده بفرمایید.