وزن جوجه یک روزه چقدر است ؟ میانگین وزن مناسب برای جوجه یک روزه چقدر باید باشد؟ وزن جوجه یک روزه چه تاثیری بر عملکرد نهایی جوجه ها دارد؟ با مجله کشاورز زاگرس همراه شده و این مقاله کوتاه و کاربردی را که در مورد ورن جوجه یک روزه می باشد ، مطالعه بفرمایید.

بی شک کیفیت جوجه یک روزه تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یک دوره پرورشی خواهد داشت. عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند بر کیفیت جوجه یک روزه تاثیرگذار باشند به عنوان مثال عوامل زیر از مهمترین مواردی هستند که می توانند بر عملکرد نهایی جوجه یک روزه خریداری شده تاثیر گذار باشند:

  • وزن جوجه یک روزه
  • پتانسیل ژنتیکی جوجه های یک روزه خریداری شده
  • عوامل بیماری زای قابل انتقال از مادران به جوجه یک روزه
  • سطح پادتن های مادری منتقل شده به جوجه یک روزه
  • کیفیت و نحوه مدیریت دستگاه جوجه کشی
  • نحوه انتقال جوجه یک روزه از کارخانه جوجه کشی به محل پرورش

ما در این مقاله میخواهیم به نقش و تاثیر وزن جوجه یک روزه در سودآوری و عملکرد نهایی گله گوشتی بپردازیم. به عنوان یک قانون کلی میتوان گفت که جوجه های یک روزه ای که وزن بیشتری از همنوعان خود دارند ، مطلوب تر می باشند چراکه مطالعات نشان می دهد که جوجه های یک روزه ای که وزن بیشتری دارند از رشد سریع تری برخودار بوده و همچنین به عوامل محیطی و برنامه های مدیریتی گه نیز به خوبی پاسخ می دهند.

حال سوال این است که وزن جوجه یک روزه چقدر است؟ به طور کلی می توان گفت که وزن جوجه یک روزه به شدت تحت تاثیر وزن تخم مرغ های نطفه داری است که در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد.  انتظار داریم که وزن جوجه های تفریخ شده از تخم مرغ های نطفه دار بین ۶۲ تا ۷۶ درصد وزن اولیه تخم مرغ ها باشد. به طور معمول میانگین وزن جوجه ها ۶۸ درصد وزن تخم مرغ نطفه دار می باشد. در جدول زیر تاثیر وزن تخم مرغ نطفه دار بر وزن جوجه های تفریخ شده و وزن جوجه یک روزه نشان داده شده است. هر یک گرم تفاوت در وزن تخم مرغ های خوابانیده شده در دستگاه جوجه کشی می تواند باعث ۲-۱۳ گرم تفاوت در وزن جوجه های گوشتی در سن ۶ تا ۸ هفتگی شود. جوجه یک روزه حاصل از تخم مرغ های تولیدی مادران جوان که جونیور نیز گفته می شوند . ممکن است که دارای وزنی در حدود ۳۴ گرم باشند که طبیعتا نشان دهنده وضعیت ایده آلی برای جوجه های یک روزه  نمی باشد اما در عین حال به تنهایی عاملی برای مردود شمردن نیز نخواهد بود.

وزن جوجه یک روزه چقدر است

اما سوال بعدی این است که وزن مناسب برای جوجه یک روزه چقدر باشد تا مرغدار خیال اش راحت باشد !!؟؟

در ابتدا باید بگوییم که آنچه که به عنوان وزن باید مورد قضاوت قرار گیرد ، میانگین وزن تعداد قابل قبولی از جوجه ها می باشد. اما به هر میزان که تعداد جوجه های دخیل در تعیین میانگین وزن گله بیشتر باشد ، بیشتر میتوان به عدد به دست آمده اطمینان کرد. به طور معمول ۵ درصد جوجه های خریداری شده توزین می شوند که این توزین به صورت گروهی (داخل کارتن حمل جوجه ها) و یا انفرادی خواهد بود. میانگین وزن ۴۰ گرم با پراکندگی ۸-۹ درصد را میتوان مطلوب ارزیابی کرد . بالاترین میانگین وزن متداول برای جوجه های یک روزه در حدود ۴۵ گرم می باشد.

امید است که این مقاله کوتاه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد . برای مشاهده سایر مقالات مجله کشاورز زاگرس می توانید صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده و با به صفحه نخست وب سایت مجله کشاورز زاگرس مراجعه فرمایید.

 

منابع : مدیریت پیشگیری از بیماری های طیور تالیف دکتر اوستا صدر زاده

اصول مدیریت در واحدهاب جوجه کشی ترجمه و ندوین هاله یحیی زاده