ضخامت پوسته تخم بلدرچین چقدر است ؟ آیا ضخامت و کیفیت پوسته میتواند بر روی کیفیت جوجه بلدرچین تاثیرگذار باشد؟ چه عواملی بر کیفیت پوسته تخم بلدرچین موثر است ؟ سالانه در اثر کیفیت نامطلوب پوسته تخم مرغ چقدر زیان متوجه جامعه مرغداران در سرتا سر دنیا می شود؟ سالنه چند درصد از تخم مرغ های تولیدی در سرتاسر دنیا به دلیل کیفیت نامطلوب پوسته تلف می شوند؟

میزان ضخامت پوسته تخم بلدرچین
به اندازه تخم مرغ و تخم بلدرچین توجه فرمایید

در پرورش ماکیان تخم­گذار، استحکام  و ضخامت پوسته تخم و هم­چنین افزایش دادن استحکام آن (به حد مناسب) از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد، چرا که کیفیت پوسته تاثیر زیادی بر رشد جنین و کیفیت جوجه تفریخ شده دارد (آلتین و همکاران، ۱۹۹۵). از سوی دیگر، کیفیت پوسته در کنار مدت زمان نگهداری تخم، از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کیفیت آلبومین تخم می­باشند (سیلور ساید و اسکات، ۲۰۰۱).  پژوهشگری بنام ایتچز معتقد است که کیفیت پایین پوسته تخم ­مرغ سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ضرر را متوجه صنعت طیور در دنیا می­کند. به ­طوری­که نزدیک به هفت الی هشت درصد از مقدار کل تخم­ های تولید شده در مسیر حمل از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف­ کننده شکسته می­شوند (کول و شکر، ۲۰۰۴). و این درحالی است که رونالد (۱۹۸۸) آمار اتلاف تخم مرغ­ ها به دلیل نامناسب بودن کیفیت پوسته تخم مرغ و سایر مشکلات را از لحظه تولید تا رسیدن به خرده فروشی­ها ۲۰ درصد گزارش کرد، که این موضوع می­تواند مشکلات اقتصادی مهمی را برای تولید­کننده و فروشنده ایجاد کند (هامیلتون، ۱۹۸۲).

ضخامت پوسته تخم بیانگر چه اطلاعاتی است و ضخامت پوسته تخم بلدرچین ها چقدر است ؟

ضخامت پوسته تخم[۱] شاخصی است که به طور غیر­مستقیم می­تواند وضعیت استحکام[۲] و کیفیت پوسته تخم را نشان داده و یک صفت مهم برای داشتن انکوباسیون طبیعی در تخم­های نطفه ­دار می­باشد (رودریگز – ناوارو، ۲۰۰۲). جنچیو (۲۰۱۲) معتقد است که ضخامت پوسته تخم بلدرچین بین ۰٫۱۹۱ تا ۰٫۲۱۹ میلی­متر متغیر می­باشد. عواملی هم­چون سن، اندازه تخم، تغذیه و تکنیک ­های اندازه­ گیری ضخامت پوسته می­تواند بر ضخامت و نتیجه گزارش شده تاثیر­گذار باشند. در مورد تاثیر سن بر ضخامت پوسته بلدرچین ژاپنی گزارشی وجود دارد که نشان میدهد ضخامت پوسته تخم بلدرچین ­ها در حد فاصل روزهای ۴۹ تا ۱۵۴ کاهش می یابد

گمان می­رود که تخم های کوچک­تر از استحکام پوسته بیشتری برخوردار باشند، چرا که مرغ­ها دارای یک پتانسیل محدود برای رسوب دادن کلسیم در پوسته تخم می­باشند و در نتیجه انتظار می­رود که با افرایش اندازه تخم و سطح پوسته، از ضخامت پوسته کاسته شود (گیربر، ۲۰۰۷). نکته مهم آن است که اندازه­ گیری وزن پوسته یک شاخص غیر­مستقیم برای سنجش کیفیت پوسته ماکیان بوده و وزن پوسته با ضخامت پوسته همبستگی مثبتی دارد (کول و شکر، ۲۰۰). امیدواریم از مقاله  ای که در مورد ضخامت پوسته تخم بلدرچین تهیه شده بود ، لذت برده باشید.