در این مقاله کوتاه میخواهیم در مورد نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی صحبت کنیم . چگونه میتوان از روی ظاهر پرنده جنسیت بلدرچین ژاپنی را تعیین کرد. برای پاسخ به این سوال لطفا با ما باشید و متن و تصاویر این مقاله را مطالعه فرمایید . در انتها نیز اگر نظری در مورد این مقاله و یا تجربه ای در مورد تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی دارید ان را از پخش پایین مقاله با ما در اشتراک بگذارید.

شکل ظاهری (فنوتیپ) بلدرچین­ های ماده ژاپنی با جنس نر متفاوت می­باشد برخی از این تفاوت ها حول و حوش سن ۲۱ روزگی ظاهر می شود و برخی دیگر از تفاوت ها نیز پس از فعال شدن غدد جنسی قابل مشاهده می­باشند. بنابراین به طور خلاصه میتوان گفت که بلدرچین ها را در دو بازه زمانی میتوان به راحتی تعیین جنسیت کرد.

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی
جوجه بلدرچین ژاپنی

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی
جوجه بلدرچین ژاپنی

تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی در حول و حوش سن ۲۱ روزگی

در این زمان می توان از روی شکل و رنگ پرهای سینه ، اقدام به تعیین جنسیت بلدرجین های ژاپنی نر از ماده نمود :

در بلدرچين ژاپني نر، پرهاي گردن قهوه‌اي و پرهاي سينه قرمز مايل به قهوه‌اي روشن (دارچيني يا كرم حنايي) بوده، در حالي كه در بلدرچين ژاپني ماده، پرهاي گردن و سينه روشن و دارای لكه‌هاي سياه رنگ می­باشند که به شكل نقطه‌ها يا نوارهايي ظاهر مي‌شوند. (ناظر عدل، ۱۳۸۷). این شکل و رنگ پرها تا پایان عمر پرنده محفوظ باقی میماند. تشخیص تعداد زیادی نقطه سیاه رنگ در سینه بلدرچین ماده بسیار راحت می باشد.

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی
سمت راست بلدرچین ماده و سمت چپ بلدرچین نر

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی

بلدرچین نر / به رنگ بلوطی و بدون خال  سینه توجه فرمایید

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی
بلدرچین زاپنی نر

آموزش نحوه تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی
سمت چپ بلدرچین نر و سمت راست بلدرچین ماده است . نور آفتاب بر روی سینه بلدرچین ماده افتاده است

تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی در زمان بلوغ جنسی

هر چقدر که به سن بلوغ جنسی بلدرچین ها نزدیک تر می شویم تعیین جنسیت بلدرچین ژاپنی راحت تر می شود به طوری که در زمان بلوغ جنسی (۴۰ تا ۵۰ روزگی) جثه پرنده و نحوه آواز خوانی بلدرچین های نر و ماده از همدیگر متمایز می شود . به طوریکه در بلدرچين ژاپني برخلاف ساير طيور، ماده سنگين‌تر بوده (تقریباً ۲۰ درصد) و جثه بزرگتري نسبت به بلدرچين­ هاي نر دارد.  هم چنین در بلدرچین­ ها آواز بلند منحصر به جنس نر بوده و شدت اصوات در بین نژاد مختلف بلدرچین متفاوت است، به طوری­که جنس نر نژاد چینی صدای آرام­تری از بقیه دارد. (شکوهمند، ۱۳۹۰).

تولید کف یا فوم سفید رنگ از جمله راه ­های دیگر تعیین جنسیت در بلدرچین ژاپنی می­باشد که از سن ۴۰ تا ۵۰ روزگی به بعد میتوان ان را انجام داد. در توضیح این روش باید بگوییم که بلدرچين ژاپني نر داراي غده‌اي به اندازه یک فندق در قسمت بالای كلواك میباشند که كف سفيدي در اثر فشار و تحريكات ترشح مي‌کند. این کف سفید رنگ فقط در جنس نر تولید می شود و گاها ان را میتوان در کف قفس نیز مشاهده کرد. نکته مهم این است که این کف سفید رنگ را نبايد با ترشح اسپرم اشتباه گرفت (ناظر عدل، ۱۳۸۷). گمان می­رود که این کف (فوم سفید رنگ) به ­عنوان محیطی برای انتقال اسپرم در لوله جنسی ماده عمل کرده و منجر به افزایش باروری در بلدرچین ماده می­شود (چنگ و همکاران، ۱۹۸۲).

شاید این سوال در ذهن شود که چرا یک بازه طولانی ۱۰ روزه (۴۰ تا ۵۰ روزگی ) برای این روش گفته شده است !! در جواب این سوال باید بگوییم که بلوغ جنسی در بلدرچین ژاپنی تحت تاثیر یک سری از عوامل از جمله نحوه تغذیه و برنامه نوری است . به طوریکه اگر برنامه نوری سالن دارای ساعات روشنایی زیادی باشد پرنده زودتر به بلوغ جنسی می رسد. اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که رسیدن سریع پرنده به بلوغ جنسی گاها مفید نمی باشد و بنابراین رعایت برنامه نوری مناسب مفید خواهد بود . به طور خلاصه باید گفت که برنامه نوری و ساعات روشنایی در زمان رسیدن پرنده به بلوغ جنسی مهم است و به همین دلیل است که یک بازه ۱۰ روزه برای آن ذکر شده است (لطغا نظرات خود را از پخش پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید)

عضویت در خبرنامه ما و دریافت مقالات علمی
ثبت اطلاعات مشاغل مرتبط با کشاورزی