مراحل تولید فرآورده های گوشتی چگونه است؟
مرحله اول ، قبل از تولید است كه شامل تامین مواد اولیه می باشد. این مواد عبارتند از حداقل ۵۰ درصد گوشت گاو و گوساله و همچنین گوشت مرغ بدون استخوان و ۵۰ درصد بقیه آرد سویا ، روغن ، فسفات ، شیر خشك ، كازیینات، گلوتین و در انواع همبرگر و كباب لقمه، پیاز ، آرد سوخاری ، ادویه و نمك.

مراحل تولید فرآورده های گوشتی چگونه است؟
مرحله اول ، قبل از تولید است كه شامل تامین مواد اولیه می باشد. این مواد عبارتند از حداقل ۵۰ درصد گوشت گاو و گوساله و همچنین گوشت مرغ بدون استخوان و ۵۰ درصد بقیه آرد سویا ، روغن ، فسفات ، شیر خشك ، كازیینات، گلوتین و در انواع همبرگر و كباب لقمه، پیاز ، آرد سوخاری ، ادویه و نمك.
مواد فوق ابتدا در آزمایشگاه كارخانه كه مجهز به دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته مواد غذایی است مورد آزمایش متخصصین علوم آزمایشگاهی و صنایع غذایی قرار می گیرد و پس از اطمینان از سلامتی آنها ، مواد اولیه وارد چرخه تولید می گردد

نحوه كنترل كیفی و سلامت فرآورده ها چگونه است؟
پس از تولید از محصولات نمونه برداری شده و سپس مورد آزمایش مجدد قرار می گیرد و با اطمینان كامل از سلامتی آنها ، محصولات به چرخه بسته بندی هدایت و سپس به بازار عرضه می گردد. پس از عرضه محصولات به بازار همواره مامورین نظارت بر مواد غذایی ، بهداشتی و استاندارد از تولیدات عرضه شده در اماكن مانند غذاخوری ها، فست فود ها، سوپرماركت ها و فروشگاه های محصولات گوشتی نمونه برداری كرده و به آزمایشگاه های دولتی ارسال و چنانچه با مشكلی روبه رو گردیدند متخلفین را به دادگاه معرفی می نمایند.
علاوه بركنترل اداره كل نظارت بر مواد غذایی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و همچنین استاندارد محصولات ، اغلب فرآورده های گوشتی دارای استاندارد ملی می باشند. تعدادی از واحدها نیز علاوه بر استانداردهای ملی با صرف هزینه های بسیار سنگین موفق به دریافت ایزوها ، خصوصا مربوط به رعایت بهداشت جهانی گردیده اند و مشتریان و مصرف كنندگان محترم می توانند هنگام خرید ، مشخصات آن را روی بسته بندی های فرآورده های گوشتی مشاهده نمایند. محصولات گوشتی كه به وسیله ماشین های اتوماتیك و با تكنولوژی پیشرفته امروزی تولید می گردد در تامین غذای سالم و بهداشتی نقش ارزنده ای را ایفا می كند.

چرا از سایر تولیدات گیاهی و دامی برای فرآورده های گوشتی استفاده می شود؟
با توجه به مصرف ۵۰ درصد از محصولات كشاورزی در تولید فرآورده های گوشتی نظیر: سویا، كلوتین، فسفات، شیرخشك، روغن، آرد سوخاری، ادویه جات ، پیاز و پروتئین، محصولات فوق تا سه برابر گوشت ارزش غذایی داشته و سهم بزرگی در تامین نیاز پروتئین بدن دارد. انواع همبرگر ، كباب لقمه ، سوسیس و كالباس كه با استفاده از گوشت های كنترل شده به وسیله سازمان دامپزشكی كشور ( از گوشت گاو، گوساله و مرغ تهیه می گردد ) برای هر سنی مناسب است و قیمت آن با توجه به گرانی غذای سنتی حداقل بین ۵۰ الی ۶۰ درصد ارزان تر از این دسته غذا می باشد.

د علاوه بر ارزانی فرآورده های گوشتی، این محصولات چه امتیازات دیگری برای مردم دارد؟
ـ فرآورده های گوشتی را می توان هنگام سفر در یخدان همراه داشت و هنگام نیاز، بدون پرداخت هزینه های سنگین از آن استفاده نمود.
با توجه به آسانی طبخ این فرآورده ها در زمان لزوم مانند مهمان ناخوانده می توان در مدت ۳۰ دقیقه چلو كباب خانگی تهیه كرد. به این ترتیب كه تا پلو در پلوپز آماده می شود می توان برای هر نفر سه عدد كباب لقمه و گوجه از یخچال خارج كرده و تفت داد.
با انواع همبرگر می توان انواع پلوهای سنتی مثل لوبیاپلو، عدس پلو، سبزی پلو و انواع ماكارونی به نسبتی كه لازم است تهیه كرد.
به طور مثال: انواع همبرگر را از حالت انجماد خارج نموده و آن را در سایزهای یك سانت خرد كرده سپس در ماهی تابه كمی تفت داده هنگام تهیه انواع پلوها و ماكارونی قبل از دم كشیدن به آن اضافه نمود. استفاده از همبرگر برای خانم های خانه دار نه تنها مشكلی نمی آفریند بلكه هیچ وقتی را نمی گیرد و انسان وقت خود را صرف بهینه سازی خانه و امور تربیتی فرزندان با كارهای دیگر می نماید.
از آنجا كه امروزه خانم ها نیز مانند مردان كار بیرون از خانه انجام می دهند خانم ها می توانند با خرید انواع همبرگر و كباب لقمه برای تهیه غذاهای روزمره و همچنین غذاهای سنتی با استفاده از انواع سوسیس و كالباس و استفاده از چاشنی ها و سبزیجات ( همراه آن خرید گوشت و مرغ كمتر ) غذای دلخواه خود را از تولیدات و محصولات فرآورده های گوشتی كه زندگی و پخت وپز را آسان می نماید استفاده كنند.
به نظر من یك نوبت استفاده از محصولات گوشتی به طریقی كه عنوان شد شخص را در زمان های مختلف به خرید و مصرف ترغیب خواهد كرد. ضمنا مردم هیچ گاه نگران رسیدن میهمان سرزده یا دیر رسیدن به خانه نخواهند بود زیرا با داشتن این فرآورده ها و با عمل كردن به دستورات پخت مذكور، در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
هنگام تهیه ماكارونی هیچ گاه شما احتیاج به صرف وقت برای خرید گوشت و چرخ كردن آن و تهیه پیاز ندارید كافی است هر نوع همبرگر را خریداری نموده پس از خارج شدن از حالت انجماد آن را با برش های نیم ساعتی در ماهی تابه كمی تفت داده سپس هنگام دم انداختن ماكارونی آن را به مواد ماكارونی اضافه نمود و پس از مصرف مزیت استفاده از انواع همبرگر در منزل مشاهده می شود.

سوالاتی در مورد فرآورده های گوشتی
ممكن است مشخصاً بفرمایید مواد تشكیل دهنده سوسیس و كالباس چیست؟
مواد تشكیل دهنده سوسیس و كالباس شامل: گوشت ، مواد آردی (آرد گندم، نشاسته، پروتئین گندم و پروتئین سویا) مواد لبنی (شیر خشك كازئین) روغن مایع ، آب ، ادویه جات (فلفل سیاه، سفید و جوز، زیره، سیر، پیاز و…) افزودنی های مجاز خوراكی شامل فسفات سدیم ( به میزان كمتر از ۴ درصد كه در صنایع غذایی به صورت مختلف كاربرد داشته و در سوسیس و كالباس نیز در حدی كه استاندارد تعیین نموده استفاده می شود ) می باشد.

برای تولید انواع كباب لقمه و همبرگر از چه موادی استفاده می شود؟
ـ برای تولید انواع همبرگر و كباب لقمه از گوشت های گوساله ، گوشت مرغ بدون استخوان و چربی ، ادویه جات ، پیاز و آرد سوخاری بدون مصرف مواد شیمیایی تولید می گردد.

چرا مردم به صرف آسانی پخت و پز اقدام به تهیه فرآورده های گوشتی می كنند؟
متاسفانه بسیاری از مردم شناخت صحیحی در مورد سوسیس ، كالباس ، انواع همبرگر و كباب لقمه ندارند. گروه مصرف كنندگان آن ، به دلیل استفاده آسان از این فرآورده ها آن را مورد استفاده قرار می دهند نه به خاطر ارزش غذایی آنها ، در صورتی كه ارزش غذایی آن سه برابر گوشت می باشد ، همچنین ارزش وقت در تهیه غذا قابل تصور نمی باشد و از نظر قیمت نیز در مقایسه با غذای سنتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر تمام می شود. به خصوص بهداشتی بودن آن برای تامین سلامتی مصرف كنندگان در خور اهمیت است.

چرا فرآورده های گوشتی در زمره پرمصرف ترین تولیدات غذایی كشور است؟
به طور كلی بدن ما به چهار گروه مواد غذایی ( گوشت ،شیر ، غلات و سبزیجات) نیاز دارد كه خوشبختانه استفاده از سوسیس كالباس انواع همبرگر و كباب لقمه می تواند با دارا بودن این چهار گروه، نیاز بدن را برطرف سازد. لذا این فرآورده ها از پرمصرف ترین فرآورده های غذایی در كشورهای پیشرفته به شمار می آیند و میزان مصرف سرانه آن در كشورهای توسعه یافته بیش از ۲۰ كیلوگرم برای هر نفر می باشد. در صورتی كه در ایران تنها ۲ كیلوگرم برای هر نفر است.

گاه گاهی مطالبی در مورد ضد سرطانی بودن این فرآورده های منعكس می شود ممكن است مختصراً توضیح دهید؟
خیر اینگونه نیست. بلكه در مقابل ، نكته جالب و مهمی كه به تازگی متخصصان یافته اند خاصیت ضدسرطانی موادی چون فلفل دلمه، هویج، سویا، و ادویه جاتی شامل سیر، زردچوبه و زیره است كه همه آنها در فرآورده های گوشتی كاربرد داشته و مانع فعالیت مواد سرطان زا می شوند.

چه توصیه ای برای خریداران به ویژه هنگام خرید دارید؟
با توجه به اهمیت میزان گوشت استاندارد ، باید مصرف كنندگان در زمان خرید، علاوه بر دقت به درج پروانه ساخت ، علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضاء به میزان درصد گوشت نوشته شده روی فرآورده توجه نمایند. زیرا محصول دارای مشخصات كامل ، به طور مداوم توسط بازرسان مجرب اداره نظارت بر مواد غذایی موسسه استاندارد و مركز بهداشت ، كنترل دقیق می شون