آلودگی در سایر حیوانات اهلی و حیوانات خانگی نیز دیده می شود. در حیوانات معمولا آلودگی باعث بیماری بالینی نمی شود اما در گوسفند و بز ممکن است سقط جنین اتفاق افتد.
اهمیت این بیماری بیشتر به علت مشترک بودن آن است. این باکتری با شیر، ادرار و مدفوع حیوانات آلوده دفع می شود، به خصوص در زمان زایش، جفت و مایع جنینی دامهای آلوده به شدت به عامل بیماری مذکور آلوده است. این باکتری در مقابل گرما، خشکی و بیشتر مواد ضدعفونی مقاوم است. اغلب انسانها در مقابل بیماری بسیار حساس هستند و با ورود تعداد اندکی باکتری به بدنشان از راه تنفسی و استنشاق ذرات آلوده بیمار می شوند.
علایم بیماری در انسان
تنها نصفی از افرادی که آلوده می شوند، علایم بالینی نشان می دهند. در موارد حاد بیماری، یک یا چند نشانه اعم از تب بالا، سردرد شدید، بی حالی، درد ماهیچه ها، پریشان حالی، گلودرد، لرز، تعریق، سرفه خشک، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکم و درد سینه دیده می شود.
علایم بیماری در دامها
اما در صورتی که بیماری در یک منطقه تازگی داشته باشد و دامها از قبل ایمنی نداشته باشند، ممکن است تعدادی از دامها سقط کنند.
پیشگیری از بیماری
به طور کلی برای کنترل و پیشگیری از بیماری آموزش توده مردم در رابطه با منبع بیماری، دفن ترشحات، جفت و پرده های جنینی دامها، محدود کردن تردد به دامداریهای آلوده و آزمایشگاهها و استفاده از شیر پاستوریزه و فرآورده های پاستوریزه آن توصیه می شود.
وضعیت بیماری در جهان
در سالهای اخیر ابتلا به تب کیو در هلند افزایش چشمگیری داشته است.
در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد ۱۶۸ نفر، سال ۲۰۰۷ حدود یک هزار نفر و در سال ۲۰۰۹ حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر در آن کشور مبتلا به تب کیو شدند که در سال ۲۰۰۹ تعداد مرگ و میر شش نفر بوده است.
بیماری و یا آلودگی در بلژیک و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی مانند سوئد، دانمارک، لهستان، سوئیس و همچنین عمان و… وجود دارد.

درمان بیماری تب کیو یا آنفلوآنزای بزی
اقدامات انجام گرفته در کشور
برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کیو اقداماتی نظیر کنترل و نظارت بر واردات و صادرات و ترانزیت دام و فرآورده های دامی توسط پستهای قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور، قرنطینه کردن دامهای وارداتی به کشور به مدت ۱۵ تا ۲۱ روز، تجهیز و تکمیل آزمایشگاههای تشخیصی برای پیشگیری از بیماری، عقد توافق نامه بهداشتی با کشورهای همسایه و انجام بازدیدهای قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار در کشتارگاههای داخل و خارج از کشور انجام گرفته است.
با توجه به اقدامات انجام شده، در صورت رعایت دستورالعمل بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور جای نگرانی نخواهد بود ولی انتظار می رود با توجه به اینکه در آستانه ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی قرار داریم، هموطنان از کشتار غیر مجاز دام بدون رعایت شرایط بهداشتی پرهیز کرده و در صورت مشاهده هرگونه اقدام غیر بهداشتی مراتب را به ادارات دامپزشکی محل گزارش کنند.