یکی از شکایات عمده درباره ی گربه ها، افراط در میومیو کردن آن هاست که گاهی با جلب توجه همراه است. از آن جا که علل این رفتار گربه می تواند فیزیکی یا عاطفی یا هردو این عوامل باشد،

لازم است قبل از تنبیه گربه تان به خاطر افراط در میو کردن و جلب توجه آزار دهنده اش اقداماتی را برای دست یابی به هدفتان انجام دهید.

گاهی ممکن است رفتاری که ازنظر شما مسئله دار باشد، از خصوصیات طبیعی گربه تان باشد. تمام عوامل را بسنجید تا مطمئن شوید گربه تان مشکلی دارد که نیاز به اصلاح است.

ممکن است سورپرایز شوید از بعضی فعالیت هایی که گفته می شود یا عمل اشتباهی از شما سر بزند.

انواع رفتار جلب توجه کننده و دلایل احتمالی

ناپدید شدن درشب و زوزه کشیدن

اگر چه هیچ کسی دقیقن نمی داند چرا بعضی گربه ها این کار را انجام می دهند،اما گاهی این رفتار ناشی از کهولت سن و ناتوانی در گربه هاست.نیز این رفتار وقتی همراه با غلت خوردن به پشت باشد برای فراخوانی جفت است،

خصوصازمانی که گربه های رقیبی در اطراف خانه باشند. همچنین ممکن است یک دلیل فیزیکی باشد در کربه هایی که حساسیت و اختلالات پوستی دارند.در هردو مورد لازم است که به دامپزشک مراجعه شود.

گدایی والتماس برای غذا و خوراکی

اگرچه به ندرت پیش می آید که واقعا گرسنه باشند، گربه ها درواقع مثل انساها گاهی از اعتیاد رنج می برند. ومثل معتادها تقلایشان برای بدست آوردن غذا می تواند بسیار رقت انگیز باشد،

خصوصابرای خوردن تن ماهی. مطمعنن این رفتار گاه به گاه چندان مضر نیست، ودر گربه های سنگین وزن می تواند جانشینی باشد برای تحرک بیشترشان.

پنجه کشیدن به دست و پای شما

بعضی گربه ها مثل بچه گربه ها نیاز به توجه فراوان شما دارند. ووقتی شما نشسته اید به دستانتان پنجه می کشند، یا هنگامی که قدم برمی دارید دور پاهای شما زیکزاگ رفته و شکل ۸ را با پنجه هایشان دور پایتان ترسیم می کنند.

افراط در میو کردن

اکثر نژادهای پرصدا(سیامی ها و آسیای ها در این باره نژادهای مشهوری برای مثال هستند) و بعضی گربه های دیگر بسیار پرسروصدا هستند.

وبسیاری از گربه،درست مثل انسانهای گپ زن و وراج وقتی با آنها حرف می زنید یا میو می کنید برایشان، ازپاسخ دادن به شما لذت می برند.

pica(خوردن مواد نامناسب و آت و آشغال مثل نخ)

اگرچه picaلزومارفتاری برای جلب توجه نیست،اما باید به این رفتارش توجه مضاعف ما انسان ها را می طلبد. نمود picaدر جویدن یا مکیدن پشم و..است.

و به ویژه اگر پلاستیک یانخ و رشته ای را ببلعد بسیار خطرناک می باشد. مکیدن پشم عمومن در نژادهای به خصوصی مثل سیامی، برمه ای و هیمالین بیشتر دیده شده و گربه هایی که زود از مادر گرفته شده اند.

به نظر می آید دلیل مشترک برای این عمل وجود اضطراب و استرس باشد.

خراش دادن ناجور

گاهی گربه ها با آنکه مکان و سطوح مناسب برای خراش دادندر اختیارشان است، باز اصرار به خراشیدن فرش ها مبلمان و اساس منزل را دارند.

طبق نظریه ای گته می شود که گربه ها با این کار تمایل خود به برقراری ارتباط را نشان می دهند.

به این معنا که با خراشیدن جایی نامناسب برای برقراری ارتباط گام بر می دارند گویی با خود می گویند:حالا دیگر قطعن به من توجه می کنند!!

تشویش و اضطراب

دلیل بیشتر جلب توجه ها می تواند ناشی از اضطراب می باشد. خصوصن اگر به تازه گی وارد خانواده ای شده باشند. موارد زیر نمونه هایی از دلایل اضطرابند که البته محدود به این ها نمی باشد:

تغییر مکانی که به تازه پیش آمده

نوزاد جدید

حیوان خانگی جدید(گربه یا سگ)

عدم حضور یا از دست دادن صاحبش به خاطر رفتن به تعطیلات یا تغییر شغل

انواع رفتار جلب توجه کننده گربه

راه حل برای جلب توجه کردن گربه

مانند دیگر مشکلات رفتاری گربه، برای اصلاح رفتار جلب توجه کننده ی آن باید ابتدا به تحلیل دلایل و سپس اصلاح آن ها پرداخت. چرا که گاهی اوقات بیش از یک دلیل وجود دارد.

اختلالات پوستی

این وضعیت اغلب با تغییر رژیم غذایی، درمان ضدانگلی ،ضد قارچ ،استفاده از داروهای ضد کنه وحشرات، ورزش روزانه و برنامه ریزی از بین خواهد رفت. اما هرگز مراجعه به دامپزشک را فراموش نکنید.

گدایی برای غذا

این عمل گاه به گاه چنان که گفته شد قطعامضر نیست. می توانید تعدادوعده های غذایی گربه را بیشتر ومقدار غذا را کمتر کنید.

خصوصاگربه های سنگین وزن(بیش از دو یا سه وعده در روز). تکه های کوچک غذا را به فاصله ی نیم ساعت به او بدهید، وبرای نیمه های شبش مقداری غذای خشک بگذارید.

اصرار در پنجه کشیدن

بعضی گربه ها خیلی ساده نیازمند توجه انسانند. اگر گربه شما تنهاست می توانید گربه ی دیگری بیاورید تا از تنهایی بیرون بیاید.

درغیر این صورت برنامه ریزی کرده وبرای بازی ،نوازش و درآغوش کشیدنش زمانی را اختصاص دهید. گربه ها معمولاروتین و منظم اند، وچنانچه بدانند که زمان بغل کردنشان به زودی می رسد،

این شانس و احتمال وجود دارد که شما را تا آن زمان به حال خودتان بگذارند.

میو کردن بیش از حد

اگر تمایل به صحبت با گربه تان را دارید، از آن لذت ببرید. اگر آنقدر دیوانه و عاشق این نیستید که همصحبت گربه تان شوید، توجه تان را مختص زمانی کنید که آرام گرفته است.

از طرفی دیگر اگر شما گربه ی آرامی دارید که ناگهان شروع به سروصدا کرده یا گربه ی شلوغی که ناگهان آرام شده، باید بدانید که به این زبان می خواهد به شما بگوید که دردی در بدنش وجود دارد.

در اینجا باید به دامپزشک مراجعه کنید.

اضطراب

از آنجا که استرس به همراه pica در گربه ها مرسوم است، خروج از آن بسیار مهم می باشد.استرس را اغلب می توان با برنامه ریزی منظم برای بازی و نوازش در مکانی آرام چاره کرد. در موارد نادر داروهای ضد استرس تجویز می شود.

pica

Pica همچنین می تواند مربوط به کمبود مواد معدنی خاصی در رژیم غذایی باشد. پس مطمعن شوید گربه تان رژیم غذایی متعادلی دارد.

همچنین مهم است که برای مبارزه با جویدن یا بلعیدن ناناسب اشیائی مثل نخ پلاستیک یا سم برق، آن ها را از دسترس او دور کرده و یا روی پوشش برق موادی را که از بویشان ناراحت می شود اسپری کنید.

با انجام این تکالیف، و شناخت رفتار طبیعی گربه تان ونیز توجه به رفتار غیر معمولش، راه طولانی ای برای رفع نیازها و رفتار جلب توجه کننده اش دارید.