گربه ها تقريبا در سن 8 سالگي پير به حساب مي ايند و لازم است در مورد انها مراقبت ويژه و مخصوص صورت گيرد.

با پيشرفت هاي صورت گرفته در علوم دامپزشکي سن گربه ها افزايش يافته و حتي احتمالا” به 12 سال هم ميرسد که در اين حالت نياز به مراقبت و توجه بيشتري خواهند داشت تا سال هاي پيري را با سلامت بيشتري طي کنند.

علاوه بر ان لازم است در سن پيري استرس در گربه ها کاهش يافته و به حداقل برسد.

گربه هاي مسن کمتر توانايي تغييرات محيط را دارند و لازم است شرايط پايدار و مناسبي براي انها در اواخر زندگي در نظر گرفته شود.

انچه شما و دکتر دامپزشک مي توانيد انجام دهيد:

لازم است گربه هاي مسن از غذاي مناسب و با کيفيت بالا استفاده نمايند.ساختار اين نوع غذا ها بايد به گونه اي باشد که با توجه به نوع فعاليت ان ها هماهنگي داشته و از چاقي ان ها جلوگيري نمايد.

گربه هاي مسن حدود 3% کالري کمتر نسبت به گربه هاي جوان لازم دارند , بنابراين بايد ميزان پروتئين و چربي در رژِيم غذايي انها کنترل شود.

مي توان با افزايش فيبر در غذاي گربه هاي مسن حس سيري را در انها تقويت کرد و از چاقي زياد از حد انها جلوگيري نمود.

استفاده از مکمل هاي غذايي مناسب , ويتامين ها , مواد معدني و سبزيجات تازه در رژيم غذايي گربه هاي مسن توصيه ميشود.
آشنایی با پیری در گربه older cat
گربه ها در سن پيري نياز به مراقبت و توجه بيشتري دارند

کنترل وزن ماهيانه سبب جلوگيري از افزايش وزن و پيشگيري از بروز مشکلات بعدي در گربه شما خواهد شد.

اکثر گربه ها مستعد چاقي هستند و لازم است به اين مسئله و کنترل ان توجه شود.

کاهش وزن شديد نيز علائم برخي از بيماري هاي مهم و خطرناک مانند هيپرتيروئيديسم , نقص هاي کليوي , ديابت,بيماري هاي کبدي يا سرطان ها خواهد بود.

بهتر است گربه خود را به فعاليت و تمرين عادت دهيد و حداقل دو بار در روز و به ميزان 10 دقيقه ورزش و تحرک داشته باشد.

تحرک براي کنترل وزن و افزايش سلامت عمومي بدن و جلوگيري از عوارض قلب, ريه و عضلات مفيد خواهد بود.

قدم زدن و پياده روي يا بازي کردن با گربه سبب جلوگيري از چاقي و تعادل وزن خواهد شد.

لازم است وضعيت قلب و تنفس گربه مرتبا” توسط دکتر دامپزشک بررسي شود و از بروز عوارض شديد و غير قابل کنترل پيشگيري به عمل ايد.

در مورد گربه هاي مسن يا باردار و سنگين وزن که نياز به استراحت بيشتر دارند سعي کنيد يک طرف ظرف و محل استراحت گربه فاقد ديواره و باز باشد تا مشکل وارد شدن به جعبه را نداشته باشند و به راحتي در محل زندگي و استراحت خود استقرار يابد.

در مورد گربه هاي مسن چاق يا مبتلا به عوارض مفصلي توانايي تميز کردن خود را ندارند و لازم است وقت و زمان اختصاصي و اضافي براي تيمار کردن و برس کشيدن انها در نظر گرفته شود.

اين کار سبب کاهش رسزش مو و جلوگيري از تشکيل توده هاي مو در داخل معده خواهد شد و تجمع خون را در سطح پوست افزايش مي دهد که در اين حالت گربه از پوست و موي سالم برخوردار خواهد بود.

در مورد گربه هاي مسن نياز به کوتاه کردن ناخن ها به صورت هفتگي دارند چون کاهش فعاليت و عدم تحرک سبب عدم سايش ناخن ها خواهد شد.

لازم است براي گربه خود يک پرونده بهداشتي تهيه کنيد و سوابق بيماري و درمان هاي انجام شده را در ان ثبت کنيد.

در مورد گربه هاي مسن نياز به چک اپ مرتب توسط دکتر دامپزشک دارند چون در برخي از موارد علائم برخي از بيماري هاي سيستميک توسط صاحب گربه مخفي ميماند و سبب بروز مشکلات جدي خواهد شد.

در طول هر دوره ويزيت 6 ماهه توسط دکتر دامپزشک معاينه دقيق که شامل ازمايش خون , بررسي ميزان وزن, معاينات فيزيکي, دفع ادرار و مدفوع خواهد بود انجام ميشود.

علاوه بر انها وضعيت دندان ها و نوع رژيم غذايي در نظر گرفته شده نيز مطالعه خواهد شد چون 85% گربه هاي بيش از 8 سال دچار بيماري هاي دندان و لثه مي شوند که عوارض حاصله در نهايت سبب بروز بيماري هاي قلبي خواهد شد.

یکي از متداول ترين مشکلات گربه هاي مسن ارتريت و تورم مفاصل است که بايد با مدريت مناسب درماني و بررسي جيره غذايي براي کاهش وزن تحت نظر دکتر دامپزشک درمان هاي لازم را انجام داد.