هشدار!    تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد
و سایت دامپزشکان
هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 نام علمی دارو (ژنریک): Ketoprofen
گروه دارویی: Analgesics Anti- inflammatory Drugs and Antipyretics
داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

یک مشتق اسید پروپیونیک و یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است. اثر ضد التهابی آن نسبت به دیگر داروهای NSAIDs ضعیف تر است.
در ورمهای عضلانی اسکلتی و بیماریهای مفصلی مانند اسپوندلیت انکیلوزان، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید و بیماریهای اطراف فضای مفصل مثل بورسیت و تاندونیت استفاده می شود. در دیسمنوره، دردهای پس از عمل در موقعیتهای دردناک و التهابی مثل نقرس حاد و بیماریهای بافت نرم و جهت کاهش تب استفاده می شود. دکستروپروفن در درمان دردهای ضعیف تا متوسط مانند دردهای عضلانی اسکلتی و دیسمنوره و دندان درد استفاده می شود.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

سریعاً از دستگاه گوارشی جذب شده و حداکثر غلظت پلاسمائی آن حدود نیم تا دو ساعت پس از مصرف یک دوز است. زمانی که همراه غذا مصرف شود زیست دستیابی آن تغییر نمی کند ولی میزان جذب آن کم می شود. از طریق داخل عضلانی و رکتال نیز به خوبی جذب می شود. 99% آن با پروتئین پلاسمائی باند شده و غلظت مناسبی در مایع سینویال ایجاد می کند. نیمه عمر آن در حدود 5/1 تا 4 ساعت است و متابولیسم آن بطور عمده بوسیله کونژوکه شدن با گلوکورونیک اسیداست و بطور عمده در ادرار ترشح می شود.

 

   موارد منع مصرف

در مشکلات کلیوی شدید- در بعضی کشورها در نارسائی قلبی ممنوع است.

مصرف دکس کتوپروفن در بیماران با مشکلات کلیوی متوسط تا شدید و مشکلات کبدی شدید و نارسائی قلبی شدید ممنوع است.

 

   هشدارها

در بیماران کلیوی و کبدی با احتیاط مصرف شود.

 

   عوارض جانبي

مثل داروهای NSAIDs
تزریق داخل عضلانی می تواند باعث ایجاد درد در محل تزریق شود و یا گاهی آسیب بافتی ایجاد کند. شیاف کتوبروفن می تواند علائم تحریک موضعی ایجاد کند.

 

   تداخل دارویی

مانند داروهای دیگر NSAIDs
پروبنسید با تأخیر ترشح و کاهش تمایل باند شدن کتوپروفن با پروتئین باعث افزایش غلظت پلاسمائی کتوبروفن می شود.

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف

در درمان اختلالات رماتیسمی دوز معمول کتوبروفن به طریق خوراکی 100 تا 200 میلی گرم در 2 تا 4 دوز منقسم است. ممکن است شکل تنظیم شده داروئی Modified- realay یکبار در روز مصرف شود.
در آمریکا بعضی کارخانه ها دوز اولیه خوراکی را 75 میلی گرم 3 بار در روز یا50 میلی گرم 4 بار در روز توصیه می کند که می تواند بر حسب نیاز تا 300 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم تقسیم شود. کتوپروفن می تواند از طریق رکتوم به صورت شیاف با دوز معمول 100 میلی گرم در موقع شب مصرف شود.
در انگلستان دوز توصیه شده روزانه که به طریق خوراکی یا رکتال مصرف می شود نبایستی بیش از 200 میلی گرم باشد. دوز مصرف خوراکی برای دیگر موقعیتهای دردناک مثل دیسمنوره 25 تا 50 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت است.
جهت دردهای حاد اسکلتی عضلانی،مفصلی و اطراف مفصلی و اختلالات بافت نرم و درمان دردهای پس از عمل جراحی ارتوپدی تزریق عضلانی عمیق انجام می شود.
دوز آن 50 تا 100 میلی گرم هر 4 ساعت تا سقف 200 میلی گرم روزانه و تا سقف 3 روز است. به صورت ژل 5/2% در بهبود دردهای موضعی استفاده می شود (2 تا 3 بار در روز تا سقف 10 روز). دوز معمول دکس کتوپروفن 5/12 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت و یا 25 میلی گرم هر8 ساعت تا سقف دوز روزانه 75 میلی گرم در بیماران مسن و نارسائی کلیه.