هشدار!    تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و سایت دامپزشکان هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 نام علمی دارو (ژنریک): Praziquantel
گروه دارویی: Anthelmintics
داروهای ضد کرم
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

پرازی گوانتل در درمان آلودگی به کرم های پهن و شیستوزوما ( شیستوزومیاز ) مصرف می شود.

 

   مکانیسم اثر

به نظر می رسد اثر ضد کرم دارو مربوط به اثر سینرژیک آن با سیتم ایمنی هومورال میزبان باشد. همچنین پرازی کوانتل موجب افزایش نفوذ پذیری غشاء سلول های انگل، افزایش انقباضات، فلج و در نهایت مرگ کرم می شود.

 

  فارماکوکينتيک

جذب این دارو ، حتی در حضور غذا، سریع است، اما بخش عمده ای از دارو در عبور اولیه از کبد متابولیزه می شود. نیمه عمر پرازی کوانتل 5/1 – 8/0 ساعت است. دفع دارو عمدتاً کلیوی و سریع است. این دارو به سرعت توسط ژیستوزوما و سایر کرم های فلوک و کرم های پهن بالغ جذب می شود.

 

   موارد منع مصرف

این دارو، به جز در شرایط خیلی ویژه، نباید در درمان سیستی سرکوز چشمی مصرف شود، زیرا تخریب انگل ممکن است موجب ضایعات غیر قابل ترمیم چشم شود.

 

   هشدارها

1- در صورت وجود حساسیت مفرط دارو وبیماری متوسط تا شدید کبدی باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- انجام آزمون مدفوع، هنگام مصرف دارو در درمان کرم های پهن، فلوک ها و سایر گونه های ژیستوزوما، یک، سه و دوازده ماه پس از درمان به منظور تعیین کاررایی دارو ممکن است ضروری باشد.
3- دردرمان ژیستوزوما هماتوبیوم، انجام آزمون ادرار، پس از یک، سه و شش ماه از درمان، به منظور تعیین کارایی دارو ممکن است ضروری باشد.

 

   عوارض جانبي

عوارض CNS( شامل سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد و بی حالی ) ، تب، عوارض گوارشی ( شامل کرامپ یا درد شکم، کاهش اشتها، تهوع یا استفراغ و اسهال خونی) و افزایش تعریق، با مصرف این دارو گزارش شده است.

 

   تداخل دارویی

کاربامازپین و فنی توئین ممکن است متابولیسم این دارو را تسریع کنند. دگزامتازون نیز در صورت مصرف همزمان با پرازی کوانتل ممکن است غلظت پلاسمایی این دارو را کاهش دهد.

 

   نکات قابل توصيه

1- قرص پرازی کوانتل باید با مقدار کمی مایعات همراه با غذا به طور کامل بلعیده شود تا طمع تلخ آن موجب تهوع یا استفراغ نگردد.
2- در صورت بروز سرگیجه یا خواب آلودگی بادید احتیاط کرد.

 

   مقدار مصرف

در بزرگسالان و کودکان با سن 4 سال و بیشتر در درمان ژیستوزومیاز به مقدار mg/kg20 دو یا سه بار در روز در فواصل 6-4 ساعت برای یک روز مصرف می شود. همچنین می توان mg/kg60 -40 از دارو را به صورت مقدار مصرف واحد تجویز کرد. مقدار مصرف این دارو در درمان آلودگی به کرم های پهن mg/kg25 -10 در یک نوبت می باشد که در صورت نیاز، درمان 10 روز بعد تکرار می شود.

 

   اشکال دارویی

Scored Tablet :600mg