هشدار!    تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و سایت دامپزشکان هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 نام علمی دارو (ژنریک): Nafcillin Sodium
گروه دارویی: Antibacterials
داروهای ضد باکتری
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

نفسیلین در درمان عفونت های ناشی از گونه های استافیلوکوکسی که پنی سیلیناز تولید می کنند، مصرف می شود.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

غلظت سرمی دارو 2-5/0 ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد نیمه عمر دارو 1-5/0 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 2 ساعت نیز ممکن است افزایش یابد. پیوند این دارو به پروتئین های پلاسما زیاد می باشد. 70-60 در صد دارو نیز در کبد و عمدتاً از طریق کبد متابولیزه می شود.

 

   موارد منع مصرف

در صورت وجود سابقه آلرژیک به پنی سیلین ها نباید مصرف شود.

 

   هشدارها

در بیماران دارای سابقه آلرژی و بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، و سابقه بیماری های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

 

   عوارض جانبي

واکنش های حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنزیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، با مصرف این دارو گزارش شده است. همچنین ترومبوفلبیت و آسیب بافتی در محل تزریق وریدی این دارو مشاهده شده است.

 

   تداخل دارویی

مصرف همزمان این د ارو با سایر داروهای سمی برای کبد، احتمال بروز مسمومیت کبدی را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان پنی‌سیلین‌ها با متوترکسات منجر به کاهش کلیرانس متوترکسات و در نتیجه مسمومیت با این دارو می‌شود.

 

   نکات قابل توصيه

1- مخلوط کردن این دارو با آمینوگلیکوزید ها توصیه نمی شود.
2- در صورت بروز اسهال، بدون مشورت پزشک از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال باید خودداری نمود.

 

   مقدار مصرف

بزرگسالان : در درمان عفونت های استخوان و مفصل، اندوکاردیت باکتریایی ، مننژیت باکتریایی و پریکاردیت باکتریایی، 2-5/1 گرم هر6-4 ساعت از راه وریدی تزریق می شود. در درمان سایر عفونت ها، از راه عضلانی 500 میلی گرم هر 6-4 ساعت و از راه وریدی 5/1-5/0 گرم هر 4 ساعت ( بر مبنای نفسیلین ) تزریق می گردد.
کودکان : در درمان منژیت باکتریایی در نوزادان با وزن تا 2 کیلوگرم 25-50 mg/kg هر 12 ساعت در هفته اول زندگی و سپس 50 mg /kg هر 6 ساعت از راه عضلانی یا وریدی تزریق می گردد. در درمان سایر عفونت ها ، در نوزادان از راه عضلانی 10mg/kg ( بر مبنای نفسیلین ) هر 4 ساعت تزریق می شود. در شیر خواران و کودکان 25mg/kg ( بر مبنای نفسیلین ) هر 4 ساعت از راه وریدی تزریق می شود.
توجه : تزریق وریدی این دارو باید به آهستگی و طی 10-5 دقیقه یا به صورت انفوزیون آهسته صورت می گیرد ودلیل عارضه ترومبوفلبیت تزریق وریدی بیش از 48-24 ساعت توصیه نمی شود.

 

   اشکال دارویی

For Injection : 500mg
For Injection : 1g