نام علمی دارو (ژنریک): Bleomycin Sulfate
گروه دارویی: Antineoplstics
آنتی نئوپلاستیک
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
CIPLA KOREA UNITED PHARM    
   

 

   موارد مصرف

بلئومایسین در درمان سرطان سلول های سنگفرشی سر و گردن،گلو، سرویکس، پوست، کلیه، مهبل وبیضه مصرف می شود. این دارو همچنین ممکن است در افوزیون های بدخیم پریتونال و پلورال و درمان لنفوم هوچکینی و غیر هوچکینی موثر باشد.

 

   مکانیسم اثر

بلئومایسین یک آنتی بیوتیک است که اثر خود را هم روی سلول های قابل تقسیم و هم سلول های که در حال رشد نیستند می گذارند. مکانیسم احتمالی آن تداخل در فاز G2 تقسیم سلولی و جلوگیری از رشد سلول سرطانی است.

 

  فارماکوکينتيک

بعد از تزریق عضلانی و داخل صفایی به خوبی جذب می گردد. به نظر می رسد که در کبد و کلیه متابولیزه می شود و از طریق کلیه دفع می گردد.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها
 

 

   عوارض جانبي

ایدیوسنکرازی و سمیت ریوی با مصرف طولانی مدت بلئومایسین بروز می کند. مهمترین عارضه ایجاد سوختگی و زخم در محل تزریق است. سندرم رینود نیز در بعضی موارد دیده می شود. ممکن است ریزش مو، تب و لرز نیز در بیمار تحت درمان دیده شود.

 

   تداخل دارویی

مصرف توام با سیس پلاتین تاخیر در دفع بلئومایسین می گردد و سمیت آن را افزایش می دهد. مصرف وینکریستین قبل از تجویز بلئومایسین باعث حساس شدن بافت سرطانی به بلئومایسین می گردد.

 

   نکات قابل توصيه

1- محلول بلئومایسین استریل را می توان توسط محلول دکستروز و یا کلرورسدیم رقیق و سپس مصرف نمود.
2- به دلیل احتمال بروز ایدیوسنکرازی، بیمار باید 4 ساعت قبل از مصرف دارو توسط یک واحد از یلئومایسین تست گردد.
3- جهت جلوگیری از تب و لرز ناشی از آنافیلاکسی می توان از داروهای استروئیدی، استامینوفن و دیفن هیدرامین استفاده نمود.

 

   مقدار مصرف

در بیماری هوچکین، سرطان سلول های سنگفرشی، لنفوسارکوما و سرطان بیضه به صورت داخل عضلانی، وریدی و زیر جلدی U/KG 0/5-0/25 و یا U/m² 0/25سطح بدن یک و یا دو بار در هفته و یا به صورت انفوزیون داخل وریدی به طورمداوم U/m²0/25 و یا U/m² 15 سطح بدن در یک روز به مدت 4 تا 5 روز تجویز می گردد.
در سرطان سلول های سنگفرشی سر و گردن و همچنین در سرطان رحم از راه انفوزیون در شریان موضعیU/day 60-30 در مدت 24-1 ساعت مصرف می گردد. در انفوزیون ناشی از تومورهای بدخیم 120-15 واحد در 100 میلی لیتر محلول تزریقی کلروسدیم قطره قطره داخل جنب تزریق و پس از 24 ساعت خارج می گردد.
به عنوان مقدار مصرف نگهدارنده در بیماری هوچکین، به صورت داخل عضلانی و یا وریدی یک واحد در روز و یا 5 واحد در هفته مصرف می شود.
دردرمان زگیل معمولی این دارو به صورت داخل ضایعه به مقدار 8/0- 2/0 واحد ( بسته به اندازه ضایعه ) یک یا دو بار در فواصل 4-2 هفته ای تا حداکثر مقدار مصرف 2 واحد می شود.

 

   اشکال دارویی

Injection: ( as Sulfate ) : 15 U

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
آمپول بلئوسیپ 15 واحد
CIPLA [ هند ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
آمپول بلویسین-اس 15 واحد
KOREA UNITED PHARM [ کره ]
  دوستکام
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
BLEOCIP Injection 15 IU
CIPLA [ INDIA ]
  داروسازی کیمیا آرا هرم
BLOICIN-S Injection 15 IU
KOREA UNITED PHARM [ KOREA ]
  دوستکام