نام علمی دارو (ژنریک): Fludarabine
گروه دارویی: Antineoplstics
آنتی نئوپلاستیک
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
BENDALIS EBEWE GENZYME SINDAN
   

 

   موارد مصرف

Fludarabine یک نوکلئوتید فلورینه شده آنالوگ با Vidarabine ضد ویروس است و به عنوان یک آنتاگونیست پورینی عمل می کند. به خاطر خواص آنتی نئوپلاستیک آن در درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن کاربرد دارد.
Fludarabine phosphate به صورت تزریق بولوس و یا به صورت انفوزیون داخل وریدی طی 30 دقیقه با دوز معمول mg/m 25 در روز به صورت 5 روز مداوم داده می شود. به صورت جایگزین می توان آن را به صورت خوراکی و با دوز mg/m 40 در روز و به مدت 5 روز مداوم تجویز نمود. هر 28 روز می توان دوره های درمانی را تکرار نمود و به طور معمول تا 6 دوره قابل تکرار است. در حین درمان عملکرد هماتولوژیک باید به صورت مرتب مانیتور شود و در صورت مشاهده مهار شدن میلوئیدها نیاز به کاهش دوز و یا تأخیر در شروع دوره های بعدی درمان می باشد. در اختلالات کلیوی نیاز به کاهش دوز می باشد.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

Fludarabine phosphate داخل وریدی به سرعت به Fludarabine دفسفریله می شود و توسط لنفوسیت هابرداشت می شود و به نوکلئوتید 3 فسفاته فعال دفسفریله می شود. اوج غلظت داخل سلولی فرم تری فسفات آن طی 4 ساعت بعد از یک دوز تجویزی مشاهده می شود. میزان زیست دستیابی آن 50 تا 65% بعد از دوزهای خوراکی است. کلیرانس آن از پلاسما 3 مرحله ای است و نیمه عمر نهایی آن حدود 20 ساعت می باشد. حذف آن عمدتاً از طریق دفع ادراری می باشد و 60% دوز تجویزی از طریق ادرار دفع می شود. فارماکوکینتیک این دارو در بین افراد مختلف تفاوت های چشمگیری دارد.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها
 

 

   عوارض جانبي

رجوع کنید به مبحث داروهای آنتی نئوپلاستیک.مهار فعالیت مغز استخوان ناشی از Fludarabine باعث محدودیت دوز تجویزی دارو است و به صورت نوتروپنی، ترومبوسایتوپنی و آنمی بروز می کند. دیگر عوارض جانبی عبارتند از تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، پنومونی و اختلالات گوارشی، التهاب معده، ادم، راش های پوستی، آنمی همولیتیک، کیست های خونریزی دهنده و اختلالات نورولوژیک مثل نوروپاتی محیطی، اضطراب، گیجی، اختلالات دید و کما.
دوزهای بالای دارو سبب آنسفالوپاتی پیشرونده و کوری و مرگ شده اند. در اختلالات کلیوی نیاز به کاهش دوز می باشد و در صورت وجود کلیرانس کراتینین کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه از تجویز این دارو باید خودداری کرد. همچنین در افراد مبتلا به آنمی همولیتیک جبران نشده باید از مصرف آن پرهیز نمود.

 

   تداخل دارویی

در مصرف همزمان با Pentostatine مسمومیت ریوی که باعث مرگ و میر می شود مشاهده شده است. Cytarabine می تواند فعالیت متابولیک Fludarabine را کاهش دهد اما مصرف همزمان باعث افزایش غلظت داخل سلولی Cytarabine می شود. تأثیر درمانی Fludarabine توسط dipyridamole و دیگر مهار کننده های برداشت آدنوزین کاهش می یابد.

 

 
   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
پودر قابل تزریق بندارابین 50 میلی گرم
BENDALIS [ آلمان ]
  امید دارو سلامت
آمپول نئوفلوبین 25میلی گرم/میلی لیتر 2میلی لیتر
EBEWE [ اتریش ]
  کاوش گستر دارو
پودر قابل تزریق فلودرا 50میلی گرم
GENZYME [ آلمان ]
BAYER SCHERING PHARMA [ آلمان ]
  روژین دارو
پودر قابل تزریق فلودرابین اکتاویس 50 میلی گرم
SINDAN [ رومانی ]
ACTAVIS [ رومانی ]
  داروسازی اکتوورکو
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
BENDARABIN Injection, Powder50 mg
BENDALIS [ GERMANY ]
  امید دارو سلامت
NEOFLUBIN Injection 25 mg/ml,2 ml
EBEWE [ AUSTRIA ]
  کاوش گستر دارو
FLUDARA Injection,Powder 50 mg
GENZYME [ GERMANY ]
BAYER SCHERING PHARMA [ GERMANY ]
  روژین دارو
FLUDARABINE ACTAVIS Injection,Powder 50 mg
SINDAN [ ROMANIA ]
ACTAVIS [ ROMANIA ]
  داروسازی اکتوورکو