نام علمی دارو (ژنریک): Clomethiazole
گروه دارویی: Anxiolytic Sedatives Hypnotics and Antipsychotics
خواب آورهای آرامبخش ،وضد جنون ها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

این دارو در درمان آژیتاسیون و بیقراری بیماران مسن، درکنترل کوتاه مدت بیخوابی شدید در افراد مسن و در درمان علائم حاد ترک الکل بکار می رود. این دارو بفرم انفوزیون داخل وریدی در درمان استاتوس اپی لپتیکوس و اکلامپسی موجود یا در شرف وقوع کاربرد دارد.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

این دارو بسرعت از طریق دستگاه گوارش جذب شده و در عرض 90-15 دقیقه بعد از تجویز خوراکی به حداکثر غلظت پلاسمائی خود می رسد. این دارو بطور وسیعی در بدن توزیع شده وحدود 65% باند پلاسمائی پروتئینی دارد. بطور وسیعی تحت تأثیر متابولیسم عبور اولیه کبد متابولیزه شده و تنها مقادیر ناچیزی از آن بصورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود. نیمه عمر آن 4 ساعت بوده که در بیماران مسن و کبدی تا 8 ساعت افزایش می یابد. این دارو از جفت عبور کرده و در شیر مادر نیز وارد می شود.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

1- این دارو در بیماران با نارسائی ریوی حاد منع مصرف دارد و بایستی در بیماران مزمن ریوی و نیز بیماریهای کبدی، کلیوی، مغزی و قلبی با احتیاط ویژه تجویز شود.
2- در سندرم لنوکس- گاستات می تواند باعث تشدید و بدتر شدن متناقض اپی لپسی شود.

 

   عوارض جانبي

احتقان بینی، عطسه، کونژونکتیویت، سردرد، افزایش ترشحات نازوفارنکس و برونش، راشهای پوستی، کهیر، اختلالات گوارشی مثل تهوع و استفراغ، افزایش برگشت پذیر آنزیمهای کبدی و بیلی روبین خون، خواب آلودگی شدید، تهییج متناقض (Paradoxical Excitatic) ، کونفوزیون، آنافیلاکسی در دوزهای بیش از حد، باعث کوما، دپرشن تنفسی، هیپوتانسیون، هیپوترمی و نیز ایجاد پنومونی بدلیل افزایش ترشحات تنفسی می شود.

 

   تداخل دارویی

اثرات سداتیو این دارو با سایر دپرسانتهای CNS همانند الکل، باربیتوراتها، سایر هیپنوتیکها و سداتیوها و آنتی سایکوتیکها افزایش می یابد.

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف

دوز هیپنوتیک معمول این دارو برای بی خوابی 1 یا 2 کپسول (192 یا 384 میلی گرم پایه) یا معادل آن است. برای بیقراری و آژیتاسیون در افراد مسن 1 کپسول (192 میلی گرم) یا معادل آن است.
در درمان ترک الکل رژیمهای درمانی متفاوتی وجود دارد که معمولاً با 12-9 کپسول یا معادل آن در 4-3 دوز منقسم در روز اول شروع و بتدریج در عرض 5 روز بعدی این دوزاژ کاهش می یابد. درمان دریک مرکز مجهز و حداکثر در طی 9 روز انجام می گیرد چرا که خطر وابستگی وجود دارد.

 

   اشکال دارویی

بفرم کپسول، انفوزیون داخل وریدی و محلول خوراکی موجود است.