نام علمی دارو (ژنریک): Chloral Hydrate
گروه دارویی: Anxiolytic Sedatives Hypnotics and Antipsychotics
خواب آورهای آرامبخش ،وضد جنون ها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

این در درمان کوتاه مدت بیخوابی و بعنوان سداتیو قبل از اعمال جراحی (Premedication) استفاده می شود. استفاده از آن در کودکان قبل از اعمال تشخیصی، دندانی یا طبی در برخی مناطق بطور وسیعی صورت می گیرد. همچنین این دارو دارای Rubefacient action بوده و بعنوان یک ضد تحریک نیز استفاده می شود.

 

   مکانیسم اثر
 

 

  فارماکوکينتيک

این دارو بسرعت از طریق گوارش جذب شده و اعمال اثر آن در عرض نیم ساعت بعد از تجویز خوراکی ظاهر می شود. بطور وسیعی در سراسر بدن توزیع می شود. بسرعت در اریتروسیت، کبد و سایر بافتها به تری کلرواتانول و تری کلرواستیک اسید متابولیزه می شود. قسمتی از آن از طریق ادرار دفع می شود مقداری از آن نیز وارد صفرا می شود.
تری کلرواتانول متابولیت فعالی بوده و وارد مایع مغزی نخاعی (CSF) و شیر مادر شده و از جفت نیز عبور می کند. نیمه عمر آن در پلاسما بین 11-7 ساعت و در نوزادان بطور قابل توجهی طولانی تر است. نیمه عمر تری کلرواستیک اسید چندین روز است.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

1- این دارو در بیماران با اختلال کبدی یا کلیوی شدید، بیماری قلبی شدید نبایستی تجویز شود.
2- در صورت وجود گاستریت، بهتر است از مصرف خوراکی آن اجتناب گردد.
3- همانند سایر سداتیوها، این دارو دربیماران با عدم کفایت تنفسی بایستی با احتیاط داده شود.
4- بدلیل وجود اثرات طولانی خواب آلودگی و گیجی در روز بعد از مصرف دارو، بایستی از رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری شود.
5- در طی حاملگی، بهتر است از مصرف آن اجتناب گردد.
6- مصرف این دارو ممکن است در برخی تستها نظیر تست گلوکز و یا 17 هیدروکسی کورتیکواستروئید ادراری اختلال ایجاد کند.

 

   عوارض جانبي

تحریک معده، اتساع شکمی و تموج، خواب آلودگی، سبکی سر، آتاکسی، سردرد، تهییج پارادوکس، هالوسیناسیون (توهم)، کابوس شبانه،دلیریوم ،کنفوزیون، پارانویا، واکنشهای ازدیاد حساسیتی مثل راشهای پوستی، اریتم مولتی فرم و سندرم استونس جانسون، کتونوری.
در مصرف بیش از حد عوارضی چون استفراغ و نکروز معده، آریتمی های قلبی، یرقان ناشی از آسیب کبدی و آلبومینوری بدنبال صدمه کلیوی دیده می شود. تحمل و وابستگی ممکن است رخ دهد. مراحل وابستگی و ترک آن شبیه باربیتوراتهاست .

 

   تداخل دارویی

1- اثرات سداتیو این دارو با سایر دپرسانتهای CNSهمانند الکل، (سندرم Mickey Finn)، باربیتورات و دیگر سداتیوها، تشدید می شود.
2- این دارو و اثرات ضد انعقادی کومارین را تغییر می دهد.
3- تجویز داخل وریدی فوروزماید بدنبال مصرف کلرال هیدرات بدلیل جابجایی هورمونهای تیروئیدی از محل باند شدن خود، می تواند باعث ایجاد یک وضعیت هیپرمتابولیک شود.

 

   نکات قابل توصيه
 

 

   مقدار مصرف

این دارو از طریق خوراکی بصورت محلول یا بصورت کپسولهای ژلاتینی استفاده می شود. این دارو همچنین از طریق تنقیه یا بصورت شیاف استفاده می شود. این دارو نبایستی بصورت قرص تجویز شود چرا که خطر آسیب به موکوس مخاطی دستگاه گوارشی را بالا می برد.
دوز هیپنوتیک معمول خوراکی 2-5/0 گرم است که بصورت تک دوز در شب هنگام داده می شود. بعنوان سداتیو بمیزان 250 میلی گرم سه بار در روز تا حداکثر دوز 2 گرم روزانه تجویز می شود. شکل خوراکی بایستی بصورت کاملاً رقیق یا با مقادیرزیاد آب یا شیر خورده شود.
در کودکان بعنوان هیپنوتیک 50-30 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم تا حداکثر دوز واحد 1 گرم داده می شود. دوز سداتیو پیشنهادی قبل از اعمال جراحی در کودکان mg/kg50-25 تا حداکثر 1 گرم است.
کاهش دوز در افراد نحیف، مسن یا در بیماران با اختلال کبدی منطقی است

 

   اشکال دارویی

کپسول و شربت کلرال هیدرات.