نام علمی دارو (ژنریک): Lamivudine
گروه دارویی: Antivirals
ضد ویروسها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
داروسازی اکسیر داروسازی باختر بیوشیمی    
   

 

   موارد مصرف

لامی وودین، معمولا همراه با سایر داروهای ضد رتروویروس ، برای درمان عفونت ناشی از ویروس HIV مصرف می شود. این دارو در درمان هپاتیتB مزمن نیز مصرف می گردد.

 

   مکانیسم اثر

این داروها مهار کننده آنزیم نو کلوزئید ریورس ترانس کریپتاز و از نظر ساختمانی شبیه سیتوزین می باشد و مانع تکثیر رتروویروس ها (شامل ویروس HIV ) است.

 

  فارماکوکينتيک

لامی وودین از راه خوراکی به سرعت جذب می شود و اوج غلظت سرمی آن یک ساعت پس از مصرف حاصل می گردد . این دارو از سد خونی – مغزی عبور می کند . دارو در داخل سلول به متابولیت فعال تری فسفات تبدیل می شود . متابولیسم کبدی این دارو نا چیز است و دارو عمدتاً به صورت تغییر نیافته از راه کلیه دفع می گردد. نیمه عمر دفع دارو 5-7 ساعت است .

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

مصرف این دارو در موارد زیر باید قطع شود :
1- بروز درد های شکمی، تهوع و استفراغ ( باید احتمال بروز پانکراتیت رد شود ) ، افزایش غلظت سرمی آمینوترانسفراز، هپاتومگالی پیشرونده، لاکتیک اسیدوز متابولیک یا با منشاء ناشناخته .
2- در صورت ابتلای بیمار به هپاتومگالی یا سا یر بیماری های کبدی یا بیماران در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبدی و نیز در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه با احتیاط فراوان مصرف شود.
3- قبل از شروع درمان هپاتیت B با این دارو، احتمال وجود عفونت HIV باید رد شود، زیرا مقادیر مصرف لامی وود ین برای درمان هپاتیت B کمتر است و ممکن است موجب بروز مقاومت ویروس HIV نسبت به دارو شود.

 

   عوارض جانبي

درد های شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، تب، بثورات جلدی، بیحالی، بی خوابی، سرفه، درد استخوانی عضلانی و نوروپاتی محیطی از عوارض شایع این دارو هستند. پانکراتیت از عوارض نادر این دارو است. لاکتیک اسیدوز نیز با مصرف این دارو گزارش شده است .

 

   تداخل دارویی

مصرف همزمان این دارو با تری متو پریم ( موجود در کوتریموکسازول ) به دلیل رقابت در دفع کلیوی باعث افزایش غلظت سرمی دارو می شود. مصرف همزمان لامی وود ین و زید وود ین ممکن است موجب بروز کم خونی شدید شود.

 

   نکات قابل توصيه

1- از مصرف همزمان سایر دارو ها با این دارو بدون دستور پزشک باید خوداری کرد .
2- دوره درمان با این دارو باید کامل شود.

 

   مقدار مصرف

بزرگسالان: در درمان عفونت HIV ، همراه با سایر دارو های ضد رتروویروس، مقدار 150 میلی گرم هر 12 ساعت مصرف می شود. در درمان هپاتیت B مزمن در بزرگسالان با سن 16 سال و بالا تر، 100 میلی گرم در روز مصرف می شود.در صورتی که هپاتیت B مزمن با عفونت HIV همراه باشد، بیمار باید مقدار مصرف لازم برای درمان عفونت HIV را مصرف کند.
کود کان : این دارو در درمان عفونت HIV در کودکان با سن 3 ماه تا 12 سال به مقدار 4mg/kg هر 12 ساعت ( حداکثر تا 300mg / day ) مصرف می شود.

 

   اشکال دارویی

Film Coated Tablet :100mg
Film Coated Tablet : 150 mg
Oral Solution : 10mg/ml

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص لامیودین-اکسیر 150 میلی گرم
داروسازی اکسیر [ ایران ]
   
قرص بایوودین 100 میلی گرم
داروسازی باختر بیوشیمی [ ایران ]
   
قرص بایوودین 150 میلی گرم
داروسازی باختر بیوشیمی [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
LAMIVUDINE-EXIR 150MG TAB
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
   
BIOVUDINE 100MG TAB
داروسازی باختر بیوشیمی [ IRAN ]
   
BIOVUDINE 150MG TAB
داروسازی باختر بیوشیمی [ IRAN ]