نام علمی دارو (ژنریک): Paromomycin
گروه دارویی: Antiprotozoals
داروهای ضد پروتوزوآها
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف
پارومومایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید است که از راه خوراکی در درمان عفونت های تک یاخته ای مانند آمیبیاز رودهای مصرف می شود. این دارو همچنین برای کاهش فلور میکروبی روده پیش از عمل جراحی یا اغمای کبدی مصرف می شود. 

 

   مکانیسم اثر
پارومومایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید است که بر روی برخی از تک یاخته ها از جمله آمیب ولیشمانیا وکریپتوسپوریدیم نیز موثر است. 

 

  فارماکوکينتيک
این دارو از راه خوراکی جذب نمی شود و بدون تغییر از طریق مدفوع دفع می گردد. 

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها
1- در صورت وجود ضایعات زخم دار روده ای، جذب این دارو از طریق روده و به میزان اندک امکان پذیر است وممکن است موجب بروز عوارض جانبی دارو شود.
2- مصرف مداوم یا مکرر آنتی بیوتیک ها ممکن است موجب بروز مقاومت میکروبی و رشد بیش از حد باکتری ها و قارچ های غیر حساس و در نتیجه بروز عفونت های ثانویه گردد.
3- بین این دارو ونئومایسین مقاومت متقاطع وجود دارد. 

 

   عوارض جانبي
این دارو بالقوه یک داروی سمی برای کلیه و گوش است. مصرف مقادیر زیاد این دارو ممکن است با عوارضی مانند تهوع، استفراغ، کرامپ شکمی واسهال همراه باشد. مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است موجب بروز استئاتوره و اسهال شدید شود. 

 

   تداخل دارویی
 

 

   نکات قابل توصيه
1- این دارو را می توان با غذا مصرف کرد.
2- در صورت بروز وزوز گوش، عیب شنوایی یا سرگیجه، باید به پزشک مراجعه شود. 

 

   مقدار مصرف
مقدار مصرف این دارو در بزرگسالان و کودکان دردرمان آمیبیاز روده ای 20-30 mg/kg/day در مقادیر منقسم همراه باغذا، برای مدت 5-10 روز می باشد . برای کاهش فلور میکروبی روده در کبد، مقدار 4g/day در مقادیر منقسم با فواصل زمانی ثابت برای مدت 5-6 روز مصرف می شود. 

 

   اشکال دارویی
Capsule : 250 mg(as sulfate )
Syrup : 125 mg /5ml (as sulfate )