نام علمی دارو (ژنریک): Aminocaproic Acid
گروه دارویی: Blood Products Plasma Expanders and Haemostatics
محصولات خون ،افزایش دهنده های پلاسما و خون ساز
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
   

 

   موارد مصرف

اين دارو يك آنتي ‌فيبرينوليتيك است كه موارد كاربرد آن مشابه با ترانگزامیک اسید است و در درمان و پيشگيري از خونريزي مرتبط با فيبرينوليز وسيع از آن استفاده مي‌شود. هم‌چنين از آن در پروفيلاكسي آنژيوادم ارثي استفاده مي‌شده است.
جهت مهار فيبرينوليز توسط آن، غلظت پلاسمايي حدود 130 ميكروگرم در ميلي‌ليتر لازم به نظر مي‌رسد و جداول دوز توصيه شده با هدف ايجاد و نگهداري اين غلظت پلاسمايي به مدت لازم، تنظيم شده‌اند. جهت درمان و پيشگيري از خونريزي اين دارو با دوز آغازين 4 تا 5 گرم به صورت خوراكي تجويز مي‌شود كه در هر ساعت با دوز 1 تا25/1 گرم درمان دنبال مي‌شود. متناوباً دوزهاي مشابهي به طريق داخل وريدي با محلول 2% مي‌تواند داده شود. دوز آغازين (4 تا 5 گرم) بايد طي يك ساعت ومتعاقب آن انفوزيون مداوم و پيوسته 1 گرم در ساعت برقرار باشد. اغلب درمان تا 8 ساعت كافي مي‌باشد و اگر نياز به ادامه درمان باشد آن‌گاه دوز حداكثر نباید از 24 گرم تجاوز كند.
در بيماران مبتلابه اختلالات كليوي توجه بيشتري در تجويز دارو لازم است و مقدار دوز بايد كاهش پيدا كند.

 

   مکانیسم اثر

به صورت رقابتی به پلاسمینوژن متصل می شود؛ با مهار اتصال پلاسمینوژن به فیبرین و در نتیجه مهار تبدیل آن به پلاسمین، در نهایت مانع از تجزیه فیبرین (فیبرینولیز) می شود.

 

  فارماکوکينتيک

این دارو به سهولت از راه خوراكي جذب مي‌شود و اوج غلظت پلاسمايي آن طي 2 ساعت حامل مي‌شود و بطور گسترده توزيع مي‌شود و به سرعت در ادرار آن هم بيشتر به صورت تغيير نكرده دفع مي‌شود و نيمه عمر حذف نهايي آن حدوداً 2 ساعت است.

 

   موارد منع مصرف
 

 

   هشدارها

منع مصرف: کوآگلاسیون عروقی منتشر (DIC)؛ وجود شواهدی از فرآیند لخته سازی فعال عروقی؛ هماچوری با منشأ مجرای ادراری فوقانی
احتیاط:
نارسایی کلیوی/ قلبی/ کبدی
ریسک میوپاتی؛ CPK را مانیتور کنید و در صورت بالا رفتن ان دارو را قطع نمایید
از تجویز rapid IV اجتناب کنید
ماده محافظ بنزیل الکل در فرمولاسیون این دارو، در نوزادان پرمچور “gasping syndrome” کشنده می دهد
از مصرف همزمان با فرآورده های خونی نظیر کنسانتره کمپلکس فاکتور IX یا کمپلکس های انعقادی اجتناب کنید؛ ریسک ترومبوز

 

   عوارض جانبي

آثار جانبي عبارتند از اختلالات معده، روده‌اي وابسته به دوز، سرگيجه، سردرد، احتقان بيني و ملتحمه و راش‌هاي پوستي. همچنين مي‌تواند باعث آسيب عضلات شود كه اين مورد در درمان‌هاي طولاني مدت و يا دوز بالا رخ مي‌دهد. به علاوه اينكه مي‌تواند منجر به ايجاد نارسايي كليوي نيز شود. عوارض ترومبوتيك در نتيجه استفاده نامناسب گزارش شده است. اگر اين دارو به صورت درون وريدي و سريع تجويز شود مي‌تواند باعث ايجاد افت فشار خون و براديكاردي و آريتمي شود. گزارش‌هایی مبني بر ايجاد تشنج، انزال خشك و آسيب‌هاي كبدي و قلبي در تعدادي كم از بيماران موجود مي‌باشد.
هشدارها:
همانند آنچه در مورد ترانگزامیک اسیدگفته شده است.
محدوده عوارض جانبي كه در مورد آمینوکاپروئیک اسید به آن اشاره شده نشان مي‌دهد كه در مورد بيماران مبتلا به اختلالات قلبي با كليوي بايد مصرف آن با احتياط صورت گيرد و در صورت نياز به تداوم درمان پيشنهاد مي‌شود كه مقادير كراتين فسفوكيناز جهت بررسي آسيب عضلاني اندازه‌گيري و مراقبت شود.

 

   تداخل دارویی

منع مصرف همزمان: Anti-inhibitor coagulant complex، Factor IX complex

 

   نکات قابل توصيه

در صورت بارداری یا قصد به بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید
سایر داروهای همزمان چه به صورت نسخه ای و چه OTC، مکمل ها و داروهای گیاهی را به پزشک اطلاع دهید