نام علمی دارو (ژنریک): Amiloride-H
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs
داروهای قلبی عروقی
   
شرکت های تامین کننده این دارو در کشور
داروسازی تهران دارو      
   

 

   موارد مصرف

اين تركيب دارويي به عنوان داروي كمكي در كنترل حالات خيزدار (مانند نارسايي احتقاني قلب، سيروز كبدي، سندرم نفروتيك، خيز ناشي از كورتيکوستروئيد و استروژن و خيز با علت نامشخص)، در درمان زيادي فشار خون ( به ويژه در مواردي كه نياز به يك مدر نگهدارنده پتاسيم باشد) و همچنين در درمان كمي پتاسيم خون ناشي از مصرف داروهاي مدر در افراد مبتلا به افزايش فشار خون (در صورتي كه ساير تدابير مفيد نبوده يا كافي نباشند) مصرف مي‌شود.

 

   مکانیسم اثر

کانال های سدیمی در اپی تلیال توبول دیستال (DCT) و مجرای جمع کننده ادرار را که مانع از بازجذب سدیم از لومن می شوند، مهار می کند. این پروسه، سدیم داخل سلولی و عملکرد پمپ Na+/K+ATPase را کاهش می دهد و منجر به حفظ پتاسیم و کاهش دفع کلسیم، منیزیوم و هیدروژن می شود. به علت محدود بودن ظرفیت برداشت سدیم در مجرای DCT و جمع کننده، اثرات ناتریورتیک، دیورتیک و آنتی هایپرتنسیو به طور کلی ضعیف قلمداد می شود.

 

  فارماکوکينتيک

جذب آميلورايد از مجراي گوارش كامل نيست (20-15درصد). پيوند آميلورايد به پروتئين بسيار كم مي‌باشد و متابوليزه نمي‌شود. نيمه عمر آميلورايد 9-6 ساعت و زمان لازم براي شروع اثر دارو به عنوان مدر، كمتر از 2 ساعت است. زمان لازم براي رسيدن به اوج غلظت آميلوراید، 4-3 ساعت و زمان لازم براي رسيدن به اوج اثر پس از مصرف مقدار واحد، 10-6 ساعت مي‌باشد. طول اثر مدر آميلورايد با مصرف مقدار واحد دارو، 24 ساعت است. 50-20 درصد آميلورايد از كليه و 40 درصد نيز از راه مدفوع دفع مي‌شود.

 

   موارد منع مصرف

اين دارو در نارسايي كليه و افزايش پتاسيم خون نبايد مصرف شود.

 

   هشدارها

1- در موارد زير اين دارو بايد با احتياط فراوان مصرف شود: بي‌ادراري يا عيب كار كليه، افراد مبتلا به ديابت و بيماري كليوي يا عيب كار كبد.
2- بيماراني كه شديداً بدحال هستند يا حجم ادرار آنها نسبتاً كم است، بيشتر در معرض خطر زيادي پتاسيم خون هستند.

 

   عوارض جانبي

اختلالات گوارشي، خشكي دهان، بثورات جلدي، اغتشاش شعور، كاهش فشار خون در حالت ايستاده، افزايش كلسيم خون وكاهش سديم خون با مصرف آميلورايد گزارش شده است.

 

   تداخل دارویی

مصرف همزمان اين دارو با داروهاي مهاركننده آنزيم مبدل آنژيوتانسين ممكن است منجر به افزايش پتاسيم خون شده و اثر كاهنده فشار خون افزايش يابد. مصرف همزمان اين دارو با ليتيم به علت كاهش كليرانش كليوي ليتيم، ممكن است سبب بروز مسموميت با ليتيم شود. خطر بالا رفتن پتاسيم خون با مصرف همزمان اين دارو با مكمل‌هاي حاوي پتاسيم و سيكلوسپورين افزايش مي‌يابد. اثرات ضد انعقادي هپارين در صورت مصرف همزمان با اين دارو ممكن است كاهش يابد.

 

   نکات قابل توصيه

1- مصرف اين دارو حتي در صورت احساس بهبودي بايد ادامه يابد.
2- اين دارو زيادي فشار خون را درمان نمي‌كند، بلكه آن را كنترل مي‌نمايد. از اين رو مصرف آن ممكن است تا آخر عمر ضروري باشد.
3- احتمال بروز كمي يا زيادي پتاسيم خون وجود دارد. بنابراين ممكن است پي‌گيري ميزان پتاسيم در رژيم غذايي لازم باشد.
4- از مصرف ساير داروها، به خصوص داروهاي مقلد سمپاتيك كه نياز به نسخه ندارند، بايد خودداري شود.
5- در صورت فراموش شدن يك نوبت مصرف دارو، به محض به ياد آوردن آن نوبت بايد مصرف شود، ولي اگر تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي فرا رسيده باشد، از مصرف آن نوبت و دو برابر كردن مقدار مصرف بعدي بايد خودداري شود.

 

   مقدار مصرف

بزرگسالان: به عنوان مدر و پايين‌آورنده فشار خون در بزرگسالان 2-1 قرص در روز تجويز مي‌شود.

 

   اشکال دارویی

Tablet: Amiloreide HCI 5 mg + Hydrochlorothiazide 50 mg

 

   تولیدات  این دارو (نام های فارسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص تدارید-اچ 5/50میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
   
   تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی)
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
TEDARIDE-H 5/50MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]