امروزه بیماری ها از راه های مختلفی منتشر می شوند که یکی از این راه ها انتشار در هواست که با استفاده از دستگاه پالایش میکروبی هوا (air purifier device) به کمک نانو فیلترها روش بسیار مناسبی برای کاهش تعداد میکرو ارگانیسم ها و جلوکیری از انتشار عوامل عفونی همچون ویروس ها و باکتری ها در محیط های سربسته می‌باشد.دستگاه پالایش میکروبی هوا (air purifier device) به نقل از خوشه؛ نتیجه بررسی ها نشان داده که همواره در محیط های بسته پرورش به دلیل تراکم بالا جوجه ها میزان آلودگی های مختلف اعم از ویروس ها باکتری ها و قارچ ها بسیار بالا تر از محیط های باز است و این در حالیست که تمامی اوقات زندگی طیور در محیط بسته سپری می‌شود .

با توجه به شیوع بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و برونشیت و نیوکاسل و بیماری های عفونی قابل انتشار هوا در محیط های سربسته استفاده از دستگاه پالایش هوا به کمک نانو فیلتر ها روش بسیار مناسبی برای کاهش تعداد میکرو ارگانیسم ها و جلوکیری از انتشار عوامل عفونی همچون ویروس ها و باکتری ها می‌باشد. دستگاه پالایش میکروبی هوا با استفاده از آخرین دستاورد های روز دنیا در زمینه نانو تکنولوژی هوایی پاک و عاری از آلودگی را به ارمغان می‌آورد .

تکنولوژی بکار گرفته شده در پالایش میکروبی هوا :

فیلتر نانو نقره :

این محصول با بهره گیری از خواص معروف ضد باکتریایی نقره که در مقیاس نانو بسیار موثرتر است متابولیسم و تنفس باکتری ها را مختل کرده و باعث نابودی آنها می‌گردد.

فیلتر نانو کربن:

فیلتر نانو کربن به عنوان یک فیلتر ضد بو برای از بین بردن بوها و آلاینده ها در محیط ها آلوده خصوصا محیط ها مرغداری بوع نامطبوع آمونیاک را تا حدی کمتر می‌کند . این فیلتر با دارا بودن مساحت سطحی بسیار بالا بو ها را جذب می‌کند و همچنین ضد ترکیبات آلی فرار (voc) که اکثرا مضر هستند .

فیلتر نانو هیبرید:

فیلتر نانو هیبرید ضد ویروس و ضد قارچ است و قابلیت حذف گازهای آلی آلاینده‌های محیطی از خود نشان می‌دهد و بدین ترتیب فرایند تهویه و تصفیه هوا را تکمیل می‌کند. برای از بین بردن ویروس ها و قارچ ها در محیط های مرغداری موثر است .

فیلتر نانو فتو کاتالیست:

فیلتر نانو فتو کاتالیست با استفاده از نانو ذرات tio2عمل فتو کاتالیستی را انجام می‌دهد که نتیجه آن از بین بردن ترکیبات آلی فرار voc بوهای نامطبوع و باکتریهاست. فیلتر نانو فتوکاتالیست برای عمل خود از uv(اشعه فرا بنفش ) بهره برده و کارایی بلند مدت دارد .

از این فیلتر می‌توان جهت پاکسازی و بهداشتی کردن محیط از لحاظ رفع آلاینده ها تهویه و تصویه هوا مثلا در سیستم های تهویه مطبوع استفاده نمود .

اشعه فرا بنفش (uv):

نور ماورا بنفش قسمتی از نور مرئی می‌باشد که در بین طول موج های 100-280 نانو متر تحت عنوان uv-cخاصیت میکروب کشی یا ضد عفونی دارد بطوریکه dna باکتریها ویروسها و سایر میکروارگانیسم های بیماریزا را نابود و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند .

پرتو فرا بنفش عمل ضدعفونی را بطور موثر و بدون تولید ترکیبات مشکل زای جانبی ناشی از ضدعفونی کننده های شیمیایی انجام می‌دهد . لامپ uv بکار رفته در دستگاه پالایش میکروبی هوا علاوه بر ضدعفونی کردن هوای عبوری از دستگاه همواره بر روی افزایش کارایی نانو فیلتر ها نیز تاثیر می‌گذارد .

فیلتر غبار گیر:

این فیلتر با قرار گرفتن در ابتدای مجموعه فیلتر ها ی نانو متنع ورود ذرات گرد و غبار معلق در محیط به درون دستگاه و فیلتر ها شده و مانع از افت عملکرد بهینه آنها می‌گردد .