مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس شورای سیاست گذاری سومین سمپوزیوم ملی هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها گفت که امروزه مقاومت میکروب ها در برابر داروهای ضدمیکروبی و آنتی بیوتیک ها نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به یک چالش جدی تبدیل شده است.

به گزارش بخش خبري سايت دامپزشکان به نقل از ایرنا، «دکتر محسن مشکوة» روز پنجشنبه در حاشیه سومین سمپوزیوم ملی هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها که در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی واقع در کرج برگزار شد، افزود: در نیمه اول قرن گذشته پنی سیلین و بعد از آن اسپکترومایسین به عنوان نخستین آنتی بیوتیک ها کشف شدند.

وی اظهار داشت: زمانیکه این 2 آنتی بیوتیک کشف شد مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی بیداد می کرد و با کشف این آنتی بیوتیک ها همه خوشحال شدند که بالاخره برای بیماری های عفونی چاره ای فراهم شد.

وی ادامه داد: دیری نپایید که بعد از مصرف آنتی بیوتیک های جدید، میکروب ها همچون دیگر موجودات زنده برای بقای خود و مقاومت در برابر این داروها ساز و کارهایی نشان دادند.

مشکوة گفت: این وضعیت همچنان ادامه پیدا کرده تا امروز که مقاومت در برابر میکروب ها در برابر داروهای ضد میکروبی یکی از چالش های نه تنها کشور ما بلکه یک چالش جهانی شده است.

وی افزود: بسیاری از بیماری ها امروزه قابلیت درمان شان را از دست داده اند زیرا در مقابل آنتی بیوتیک یا داروهای مصرفی مقاومت نشان می دهند و برای از بین بردن این عوامل بیماری زا نمی شود کاری کرد.

وی اضافه کرد:با توجه به این موضوع ، همه سازمان هایی همچون سازمان بهداشت جهانی، سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان FAO دست به کار شدند که برای این معضل چاره ای بیندیشند که در نتیجه یک برنامه اجرایی تهیه کردند و این برنامه اجرایی را به همه کشورهای جهان از جمله ایران ارایه داده اند.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در این برنامه اجرایی از کشورها خواستند که یک برنامه یا یک نقشه راه ملی برای خودشان تدوین کنند که اولین گام و استراتژی در این نقشه بحث رسانه ها هستند که آگاهی دهی یا هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها از طریق این بخش انجام شود.

وی بیان داشت: اکنون مصرف آنتی بیوتیک یک روال درستی ندارد و هر کسی به راحتی از داروخانه ها این داروها را تهیه و مصرف می کند و در بخش دامی نیز روال علمی آن رعایت نمی شود.
مشکوة یادآور شد که واقعیت امر این است که خود دامپزشکان از جمله راه حل های مقابله با این معضل و مشکل هستند زیرا در کار خود با آنتی بیوتیک ها سر و کار دارند و مصرف بی رویه این دارو می تواند مشکلات و تبعات زیادی داشته باشد به همین دلیل برگزاری این برنامه علمی که امروز سومین سمپوزیوم ملی است و بسیاری از دامپزشکان دولتی و خصوصی و حتی دامداران یا کارخانه داران خوراک دام شرکت دارند با هدف آگاهی رسانی در سطح این جوامع صورت گرفته است.