ترکیب:
Dinoprostone (PGF)                  5 mg
Excipients            q.s.f                 1 mg
شکل دارویی: محلول تزریقی
مشخصات: پروستاگلاندین‌ها ترکیبات بیولوژیکی فعالی هستند که تقریبا در بیشتر قسمت‌های بدن حیوانات یافت می‌شود. پروستاگلاندین F2 یک هورمون لوتئولیتیکی است که موجب تحلیل جسم زرد می‌گردد. پروستاگلاندین موجود در انزاپروست از نظر شیمیائی مشابه ترکیبات طبیعی است.
موارد مصرف: گاو و گوساله
– ایجاد فحلی و نیز هم‌زمانی فحلی در گاوها، تلیسه‌ها و مادیان‌های سالم
– درمان بیماری‌های مختلف دستگاه تولید مثل
1. ایجاد فحلی: یک تزریق در گاوهای شیری و گوشتی در طول دوره فعالیت تخمدان بین روزهای 5 و 15 دوره فعالیت جسم زرد سبب نمایان شدن علائم فحلی بعد از 48 تا 72 ساعت می‌گردد. در گاوها و تلیسه‌هایی که در دوره فحلی خاموش باشند و به اولین دوز انزاپروست پاسخ ندهند معمولا در اثر تزریق دوز دوم 11 روز بعد از تزریق اول فحل می‌شوند.
2. درمان فحلی خاموش و یا آنستروس در گاوها: به واسطه تحلیل جسم زرد و یا از بین رفتن سریع بافت غیرقابل تشخیص اوتئال در ارزیابی بالینی، علائم فحلی 3 تا 4 روز بعد از تزریق ظاهر می‌شود. در صورت عدم بروز فحلی باید تزریق دوم انزاپروست 11 روز بعد تکرار شود.
3. درمان حیواناتی که کیست جسم زرد و یا کیست فولیکولی جسم زردی دارند، تزریق انزاپروست به سرعت باعث تحلیل جسم زرد شده و به دنبال آن فحلی ایجاد می‌شود.
4. درمان سندرم تأخیر در جمع شدن رحم، متریت مزمن یا تحت حاد (همراه یا بدون درمان آنتی‌بیوتیکی داخل رحمی). از طریق جسم زرد، انزاپروست به مقدار قابل توجهی باعث بیشتر شدن فعالیت و مکانیسم طبیعی دفاعی رحم می‌گردد. یک تزریق ممکن است منجر به بهبود سریع ترشحات و التهاب ارگان‌های مختلف شود.
5. درمان سریع و مؤثر پیومترا
6. ایجاد سقط در آبستنی‌های ناخواسته: یک تزریق انزاپروست در هر زمان بین ماه‌های دوم تا ششم آبستنی 4 تا 6 روز بعد از تزریق موجب سقط جنین می‌شود.
7. دفع جنین مومیایی شده: جنین مومیایی شده با یک تزریق انزاپروست دفع می‌شود.
8. القای زایمان: یک دوز تزریق بعد از روز 270 آبستنی موجب القاء زایمان می‌شود.
9. درمان سندرم برگشت فحلی: در حیواناتی که مبتلا به سندرم برگشت فحلی می‌باشند درمان با انزاپروست می‌تواند منجر به یک سیکل باروری جدید و ایجاد فحلی مؤثر گردد.
دوز و نحوه مصرف:  تزریق عضلانی یا زیرجلدی در گاو و تلیسه به میزان 5 میلی‌لیتر برابر با 25 میلی‌گرم دینوپروست برای هر حیوان
موارد منع مصرف:
– انزاپروست نباید در حیوانات مبتلا به بیماری‌های دستگاه‌های گردش خون، گوارش و تنفسی استفاده شود.
– انزاپروست نباید هم‌زمان با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (یعنی داروهایی که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را به تعویق می‌اندازند) تجویز شود.
عوارض جانبی: ندرتا ممکن است به‌صورت گذرا با افزایش دمای بدن، بی‌قراری، تاکی‌پنه، تعریق و ترشح بزاق همراه باشد. این علایم ممکن است 15 دقیقه بعد از تزریق ظاهر شده و بدون هیچ پیامدی تا حدود یک ساعت بعد فروکش کند.
احتیاط: خانم‌های باردار یا افراد مستعد به بیماری آسم از تماس و مجاورت با دارو اجتناب نمایند.
در صورت تماس دارو با پوست فورا آن را با آب تمیز شستشو دهید.
زمان پرهیز:
گوشت: 24 ساعت
شیر: مطرح نمی‌باشد.
شرایط نگه‌داری: در جای خشک و خنک نگهد‌اری شود.
 بسته بندی: ویال‌های 30 میلی‌لیتری و ویال‌های 40 میلی‌لیتری در جعبه‌های یک عددی