دسته دارویی: ضدعفونی کننده و تمیز کننده 10% ( محلول قهوه ای رنگ)

ترکیب: هر 100 میلی لیتر محلول ارس پوویتادین حاوی 10 گرم پوویدون- یداین ( یک درصد ید فعال ) است.

موارد مصرف : محلول پوویتادین یک ضدعفونی کننده قوی و وسیع الطیف است که بر ضد انواع میکروارگانیسم ها از قبیل باکتری های گرم مثبت و گرم منفی و اشکال وجتاتیوباکتری ها، ویروس‌ها، قارچ ها و کپک ها موثر است.

این محلول بدون رقیق سازی برای ضدعفونی زخم‌ها، خراش‌ها ، بریدگی‌ها و سوختگی های سطحی، ضدعفونی سطح خارج پستان و محل جراحی قبل و بعد از اعمال جراحی استفاده می‌شود.

پوویتادین به صورت رقیق شده جهت ضدعفونی جایگاه دام و طیور ، تجهیزات و قفس ها و فضای مرغداری و نیز لوازم شیردوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای مهم این ضدعفونی کننده اثر سریع جرمیسیدی و حفظ اثر طولانی مدت آن در مجاورت مواد آلی و پروتئینی و نیز گرد و غبار است.

مقدار و روش مصرف  : این محلول برای ضدعفونی زخم ها، خراش ها، بریدگی ها، و سوختگی ها و وسایل و تجهیزات مرغداری ها و دامداری ها طبق دستورالعمل زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1- محلول پوویتادین، بدون رقیق سازی و به طور مستقیم برای ضدعفونی زخم‌ها، بریدگی ها و خراشیدگی ها به کار می‌رود.

 2- برای ضدعفونی وسایل و تجهیزات کلینیکی و بیمارستانی، مرغداری ها و دامداری ها، از محلول رقیق شده 5/2 درصد ( 25 میلی لیتر در یک لیتر) و به مدت 20 دقیقه استفاده کرده و سپس با آب تمیز شستشو انجام شود.

 3- از این محلول برای ضد عفونی محیط جوجه کشی، مرغداری و گاوداری با رقت 10% ( 100 میلی لیتر در یک لیتر) و به صورت اسپری استفاده شود.

 4- پوویتادین جهت شستشوی پستان دام قبل از شیردوشی به نسبت 1 به 10 و جهت انجام تیت دیپ به نسبت 1 به 4 استفاده می‌شود.

موارد منع مصرف :از این محلول جهت ضدعفونی زخم های عمیق و وسیع استفاده نشود. در دوره بارداری مصرف نشود و در نوزادان به علت امکان ایجاد عارضه هیپوتیروئیدیسم منع مصرف دارد.

موارد احتیاط : دور از دسترس کودکان نگهداری شود. از تماس مستقیم با چشم و غشاهای مخاطی جلوگیر شود و در صورت تماس با آب فراوان شسته شود.

– از استنشاق بخارات این محلول به دلیل بروز برونشیت و سایر عوارض ریوی اجتناب شود.

 – از رقیق سازی با آب داغ بیش از 40 درجه سانتی گراد جلوگیری شود.

– در صورت بلغ این محلول، می‌توان از محلول سدیم متابی سولفیت 1% جهت تبدیل ید به یدید استفاده کرد. اما عملاً درمان علامتی بوه و هیچگونه آنتی دوت ( پادزهر) وجود ندارد.

موارد تداخل:از استفاده همزمان با مواد حشره کش، مواد شیمیایی و مواد قلیایی خودداری شود.

شرایط نگهداری: در جای خشک و خنک (15-8 درجه سانتیگراد) و دور از نور نگهداری شود.

بسته بندی: گالن 4 لیتری