این سگ سفید رنگ نگهبان مجهز شده به قدرت ذاتی در نگهبانی و عضلات قوی و نیرومند. پوشش مضاعف سفید رنگ ، کوتاه و با طول متوسط دارد که زندگی حیوان را در هر شرایط آب و هوایی فراهم می کند و هرگز بصورت نمدی در نمی آید. نکته قابل توجه اینکه آکباش از معدود نژادهایی است که از موهایش عطر و رایحه سگ به مشام نمی رسد. دارای سر و آرواره بزرگ می باشد. گوشها بی شکل و از دو سوی سر آویزان هستند. چشمها بادامی شکلند و رنگ آنها از عسلی روشن تا قهوه ای تیره متغیر است. دارای گردن قدرتمند و عضلانی ، پنجه ای بزرگ و ناخنهای ضخیم به رنگ خاکستری ، قهوه ای ، سفید و یا مشکی اند.
 آشنایی با نژاد سگ آکباش Akbash

خلق و خو

نژاد آکباش از جمله نخستین سگهای گروه نگهبان می باشد و به صاحبی نیاز دارد که خصوصیات رفتاری سگ سانان را بشناسد. اصولاً برای نگهبانی از گله های احشام مورد استفاده قرار می گیرد. سگی است که در حین فرمانبرداری ، آرامی و متیع بودن می تواند با قدرتی زیاد گله را در برابر حملات خرس و گرگها حمایت کند. باید توجه کنید که اگر می خواهید آکباش را بعنوان سگ خانگی خود انتخاب نمائید باید از تولگی بخوبی اجتماعی شود. معمولاً نسبت به سایر سگها حالت تهاجمی دارد. یک سگ کاملاً فعال و کاری است. برای کودکان زیر 8 سال توصیه نمی شود زیرا اذیت و آزار می تواند گاهی آکباش را خارج از کنترل سازد. پارس و حمله به غریبه ها از عادات آکباش است ، بنابراین اگر دوستان و آشنایان بدون وجود شخصی آشنا که سگ او را بشناسد ، حضور یابند مشکل ساز خواهد شد! اما زمانی که میهمانی با صاحب سگ حضور یابد آکباش از دیدن آن بسیار شاد و خوشحال خواهد شد . فوق العاده باهوش ، شجاع و باوفاست. کاملاً وظیفه شناس نسبت به اعضای خانواده و یا گله ای که باید در قبالش نگهبانی دهد. مستقل با غریزه ای قدرتمند برای دفاع. به حدی دارای غریزه مادری است که بسیاری اوقات گوسفندان به او اجازه می دهند تا بره تازه متولد شده را بلیسد و تمیز کند و همین غریزه مادری باعث می شود که این سگها با نوزادان نیز بسیار مهربان باشند. از همان تولگی یک مدافع و نگهبان خوب است. قدرت بالای نگهبانی آکباش باعث می شود که این سگ در مواقع اضطراری حتی بدون راهنمایی از سوی صاحبش عکس العمل لازم را نشان دهد. از نظر قدرت نگهبانی هیچ تفاوتی بین ماده و نر وجود ندارد. برای نگهبانی گله های گاو ، بز ، گوسفند ، اسب و پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد و برای دفاع از گله اش تا پای جان ایستادگی می کند. جنگجویان آمریکایی از این نژاد برای دور کردن خرس و کایوت ها استفاده می کردند.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده ها: (59-41) ک.گ

ارتفاع در نرها و ماده ها: (81-71) س.م

مشکلات سلامتی

اصولاً نژاد سلامتی است. رشد غیر عادی کفل همانند سایر نژادهای بزرگ در آکباش شایع است.

شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی شود. در داخل خانه بسیار آرام است و یک حیاط کوچک البته با دیوار ویا تورهای بلند برایش مکان مناسبی خواهد بود.سگی است مهربان با عادات بسیار تمیز خصوصاً در داخل منزل.

فعالیت بدنی

سگی است آرام و به فعالیت زیاد نیاز ندارد. اما پیاده روی های طولانی مدت و گاهی دویدن بدون قلاده برایش لذت بخش خواهد بود.

طول عمر

11-10 سال.

آراستن

پوشش مضاعف ، تمیز ، بی بوی آکباش گرچه بصورت نمدی در نمی آید اما به برس کشیدن منظم نیاز دارد. ریزش مو در این نژاد متوسط است.

تعداد توله ها

9- 7 قلاده.

تاریخچه

به آن همچنین کابن کپک (Cabon Kopgi) و یا آلباس (Albas) نیز گفته می شود. موطن این سگ باهوش و کمیاب جنوب کشور ترکیه است. منشع آن به سه هزار سال قبل باز می گردد ، زمانی که چوپان ها به اصلاح نژاد و پرورش سگ سفید چوپان پرداختند. آکباش عضوی از خانواده بزرگ سگهای سفید اروپایی مانند کمندور ، Kuvasz و Pyrenean Mountain Dog می باشد. نام آکباش برگرفته از واژه ترکی (Akbas) به معنای’ سر سفید’ می باشد.

گروه

سگهای گله.